Re: Översvämningar m fl klimatproblem
Tja, jag bekymrar mig något över alla de förtvivlade företagare som snart måste ge upp. Det är ingen idé att sanera längre. 4 översvämningar denna vinter. De kan inte sälja. Försäkringar täcker inte allt eller ingenting.
Beträffande hus nära vattnet så är vi många som har ärvt våra förfäders stugor. I allmänhet är vi nog rätt säkra eftersom de hade det som är bristvara idag: Sunt Förnuft! De hade respekt för havet och byggde helst på berggrund.
Men, du har rätt i att det finns många rätt nybyggda villlor som faktiskt ligger på stranden
. De har via sina maktpositioner mutat till sig rätten att slippa undan lagen om strandskydd. Vi fattiglappar får inte bygga närmare än 300 m från havet och tänk vilken bra lag det visade sig vara i långa loppet
Alla planerade byggen i "röda områden" i Karlstad t ex - folk är ju helt galna som vill bo där! Är det någon slags svensk mentalitet jag anar här? "I Sverige kan ingenting hemskt hända, bara i andra länder."
Jag gillade verkligen Holland pga deras pessimistisk/realistiska hållning till livet. Allt kan gå åt helvete - Let's plan for it! Människan är evigt ond. Hon/han kommer alltid att knarka, gå till prostituerade eller vilja ta sitt liv. Let's accept it and plan for it! Och minimera skadeverkningarna. Försöka styra det som faktiskt sker. De kan lära resten av världen hur man lever under vattnet och ändå överlever.
Jag minns en storm jag och sonen var ute i och kämpade i för att få upp båten medan havet dånade så att jag var verkligt rädd. DÅ stängdes stålportarna i Rotterdam men inte i Uddevalla - och frågan är om de någonsin kommer att stängas eller ens byggas?
För ett fåtal år sedan planerade man för en högskola byggd över ån i just de rödmarkerade områdena! Som väl var vann en annan stad striden om Högskolan. Man hade/har också planer att bygga en pampig byggnad där översvämningarna är som värst.
Åh, Holland - I miss you!