Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Översvämningar m fl klimatproblem 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Översvämningar m fl klimatproblem
Jo, det kan jag, men jag ids int'.

2 januari 2012, 00:00
Medlem
Om du orkar kritisera ned det jag skrivit så orkar du säkert förklara vad som är fel i det! :10:

2 januari 2012, 00:06
Medlem
Jag har kollat en seriös Pdf-fil. Det går att bygga på högradonhaltigt berg bara man följer de speciella byggnadsdirektiv som då gäller.

Men huvudspåret i det jag skrev var hur ökande nederbördsmängder påverkar den kvicksand som finns i så riklig mängd b l a på Västkusten och i Norge.

Jag läste en del om min egen stad: att den i hög grad består av pålade hus som står på lergrund. Med tanke på alla översvämningar och monsunregn undrar jag hur den/vi klarar oss framöver?

Jag blev skraj när en äng i närheten av sommarstugan på Orust kollapsade, imploderade, bara så där! Lite mardrömsaktigt.
Jag hoppas bara att vi kan ligga steget före större olyckor, som Vagnhärad 1997

Bild

2 januari 2012, 00:27
Medlem
Tja, jag bloggar vidare:

Och så var det dags för Emil. Sov dåligt av flera skäl. Jag ogillar klimatförändringarna och vår maktlöshet inför dem. Jag skräms av vår handlingsförlamade värld. För det är ju inte mycket vi gör, inte tillräckligt.

Så här så det ut i Uddevalla centrum idag:
http://playrapport.svt.se/2.34007/1.2667969/centrala_uddevalla_oversvammat

En vattenhöjning på 2 meter har vi av och till haft. Här en karta på hur stor del av sta’n som då drabbas. Och vid 2.5. Att valla och porta in sta’n blir dyrt. Har vi råd? Vet ej.
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.1159457-vallar-kan-skydda-uddevalla

Jag bosatte mig på ett berg. Folk kan säga: Men borde du inte bo mer centralt? Då tänker jag: ”Dårar, fattar ni inte vad som håller på att hända? Fattar ni ingenting?” Ett par köpte en nybyggd bostadsrätt för några miljoner i det område som är rött på kartan. Jag undrade: Hur tänker de?

Det som gäller min stad gäller för de flesta kuststäder: De flesta som har makt tycker att det blir för dyrt att göra som t ex Holland. Man hoppas bara på det bästa i strid med klimatforskningen.

4 januari 2012, 23:41
Moderator
Jag följer din "blogg" och tycker det är vidrigt men vet inte vad jag ska skriva. Trött och rädd. Även av andra skäl, och med lobbyisternas skicklighet hand i hand med folks vilja till självbedrägeri i frågor som den här blir det för mycket.

5 januari 2012, 00:22
Moderator
Debbido skrev:
Ett par köpte en nybyggd bostadsrätt för några miljoner i det område som är rött på kartan. Jag undrade: Hur tänker de?

Förmodligen i liknande banor som dem som bygger hela städer på platser där frågan inte är om det blir jordbävning, utan när det sker nästa gång. :01:
Eller som dem som tror på oändligt ökande tillväxt (bortom :01: ).

Vad gäller klimatförändringarna och den stigande vattennivån försöker jag trösta mig med att det i våra delar av världen endast är de privilegierade som har strandtomter, men det hjälper inte riktigt.

5 januari 2012, 09:17
Medlem
Tja, jag bekymrar mig något över alla de förtvivlade företagare som snart måste ge upp. Det är ingen idé att sanera längre. 4 översvämningar denna vinter. De kan inte sälja. Försäkringar täcker inte allt eller ingenting.

Beträffande hus nära vattnet så är vi många som har ärvt våra förfäders stugor. I allmänhet är vi nog rätt säkra eftersom de hade det som är bristvara idag: Sunt Förnuft! De hade respekt för havet och byggde helst på berggrund.

Men, du har rätt i att det finns många rätt nybyggda villlor som faktiskt ligger på stranden :!: . De har via sina maktpositioner mutat till sig rätten att slippa undan lagen om strandskydd. Vi fattiglappar får inte bygga närmare än 300 m från havet och tänk vilken bra lag det visade sig vara i långa loppet ;)

Alla planerade byggen i "röda områden" i Karlstad t ex - folk är ju helt galna som vill bo där! Är det någon slags svensk mentalitet jag anar här? "I Sverige kan ingenting hemskt hända, bara i andra länder."

Jag gillade verkligen Holland pga deras pessimistisk/realistiska hållning till livet. Allt kan gå åt helvete - Let's plan for it! Människan är evigt ond. Hon/han kommer alltid att knarka, gå till prostituerade eller vilja ta sitt liv. Let's accept it and plan for it! Och minimera skadeverkningarna. Försöka styra det som faktiskt sker. De kan lära resten av världen hur man lever under vattnet och ändå överlever.

Jag minns en storm jag och sonen var ute i och kämpade i för att få upp båten medan havet dånade så att jag var verkligt rädd. DÅ stängdes stålportarna i Rotterdam men inte i Uddevalla - och frågan är om de någonsin kommer att stängas eller ens byggas?
För ett fåtal år sedan planerade man för en högskola byggd över ån i just de rödmarkerade områdena! Som väl var vann en annan stad striden om Högskolan. Man hade/har också planer att bygga en pampig byggnad där översvämningarna är som värst.

Åh, Holland - I miss you!

6 januari 2012, 02:03
Medlem
Zombie skrev:
Jag följer din "blogg" och tycker det är vidrigt men vet inte vad jag ska skriva. Trött och rädd. Även av andra skäl, och med lobbyisternas skicklighet hand i hand med folks vilja till självbedrägeri i frågor som den här blir det för mycket.

Tack för att du läser min blogg! :) Om jag hade bott i USA hade jag förmodligen blivit tornadojägare. Jag fascineras av naturens krafter och av människans dumhet. Särskilt det senare. Du angav ju skälen till denna dumhet.

Vi hade histora i skolan, men den var ointressant. De borde fokuserat på Påsköns, Romarrikets och andra civilisationers undergång, så att alla elever fattat att ingenting är beständigt förutom människans kortsiktiga tänkande. :01:

6 januari 2012, 02:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.