Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Stoppfel i win2k och floppyhaveri! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Stoppfel i win2k och floppyhaveri!
Om XP vill ha drivisar för att känna igen disken, går det inte att ibörjan av
installationen trycka F6 och precis som med SCSI drivare välja att installera
egna ev. från usb-media. Jag har gjort det under XP men det var ett
tag sedan så jag minns inte om det går att ta drivarna från usb.

4 februari 2011, 18:20
Medlem
Ufo skrev:
Jag har XP och sata och har aldrig behövt installera drivisar.
Men å andra sidan så kan jag ju boota på dom innan XP tar vid.
Kan jag ha drivisarna i BIOS?

4 februari 2011, 18:44
Medlem
Jag har aldrig installerat XP, men jag vet att win2k kan läsa externa drivrutiner enbart från diskett. Det skadar ju inte att förbereda mig genom att lägga över drivrutinerna på ett usb-minne innan jag installerar XP, fast för det måste jag också iväg till annan ort först.

Ufo skrev:
Men å andra sidan så kan jag ju boota på dom innan XP tar vid.
Kan jag ha drivisarna i BIOS?

Nja, det har nog inte med varandra att göra, mitt BIOS kan också se mina SATA-diskar, men win2k kan ändå inte se dem utan externa drivrutiner.

4 februari 2011, 18:48
Medlem
Schueberird skrev:
Jodå, den sitter i (det hade ju varit pinsamt annars). Däremot kan det vara värt att testa med att byta ut även den - ifall att den pajat. Jag ska testa det vid nästa tillfälle.

Jag kom på nu att jag redan har testat med att byta strömsladd, men i och för sig satt den på samma splitter som den gamla, så det skadar nog inte att testa en helt ny.

4 februari 2011, 18:53
Medlem
RÖVEN!

XPs installationsprogram ser inte heller mina SATA-diskar utan extra drivrutiner och XP kan bara läsa dem från diskett. Det återstår alltså två alternativ:

* Slipstreama in drivrutinerna i en ny XP-installationsdisk.
Tyvärr kom jag på att päronen inte har någon diskettstation och moderkortet har nog inte ens något IDE/floppy-interface. Jag hoppas att de har sin gamla dator (med diskettstation) kvar fortfarande.

* Reparera diskettstationen.
Jag mätte spänningen över floppyströmkabeln och jag fick utslag, så strömkabeln verkar fungera - fast jag måste nog mäta om noggrannare: Jag tror att jag fick 12 V på båda när det borde vara 12 och 5 V. Kan det vara så att om man försöker mata diskettstationen med 12 + 12 så pajar den? I så fall är båda diskettstationerna paj nu :( Hursomhelst ska jag mäta om och även kolla om det är någon kortslutning någonstans. Sedan kanske jag beställer ny strömkabel och ny datakabel och om jag har otur måste jag även skaffa en ny diskettstation :( Om det inte är moderkortets kontakt det är fel på...

Jag har åtminstone installerat den nya hårddisken nu och den verkar fungera - dessutom blev det snyggt.

6 februari 2011, 22:12
Medlem
Alternativ 3: har du tur har du en inställning för "SATA Controller mode" i BIOS, om man ställer den i emulation eller legacy eller nåt sånt så emulerar controllern en gammal PATA kontroller. Det går inte så fort men man kan installera så och sen gasa på SATA-drivers och ändra tillbaka i BIOS när man bootar om under driver installationen. Den proceduren används när man ska installera XP på vissa HP nx-maskiner som jag haft en total avsaknad av nöje att jobba med.

7 februari 2011, 00:26
Medlem
nallen skrev:
Alternativ 3: har du tur har du en inställning för "SATA Controller mode" i BIOS

Jag letade faktiskt efter en sådan inställning, men utan att hitta någon. Jag testade allt som påminde om det jag letade efter, men det gjorde ingen skillnad.

Hursomhelst: Dagen har inte varit utan pinsamheter, men jag har ändå rönt vissa framgångar: Diskettstationen fungerar igen efter rätt mycket fipplande och jag har lyckats reparera win2k-installationen - åtminstone i så måtto att jag nu kan logga in igen och se mina filer, men eftersom registerbackup:en var rätt så gammal, så fungerade inte allt. Nästa steg blir att försöka installera XP på nya systemdisken.

Jag är inte helt säker på varför diskettstationen inte fungerade, men vad jag gjorde var att jag:
  1. tog bort en fläkt, som var inkopplad mellan diskettstationen och nätaggregatet via en förgrening med bara två stift, vilket gjorde att enbart 12-voltsdelen släpptes igenom till diskettstationen. Fläkten kopplades till ett oanvänt fläktuttag på moderkortet,
  2. flyttade ner DVD-spelaren, så att strömkabeln till diskettstationen kunde slappna av (den var ganska spänd innan, vilket inte är optimalt),
  3. jag upptäckte en ny meny genom att trycka på F8 istället för Delete och kunde via den välja vilken enhet som jag ville boota från (kan fungera som primitiv bootmeny om man har flera OS installerade på olika enheter. Det vore intressant att se om den kan hitta ett USB-minne eller andra externa enheter, men det får jag testa någon annan gång). Jag valde då att boota från diskettstationen med någon gammal bootdiskett, vilket, helt otippat, fungerade.

Det var gissningsvis en kombination, men det kan också ha berott enbart på steg 3, eftersom det var först efter det som diskettstationen fungerade igen.

Pinsamheterna handlade mest om att jag använde fel drivrutinsdiskett (av någon anledning hade jag fått för mig att det var rätt diskett, men den innehöll drivrutiner till ett urgammalt SCSI-kort, vilket jag hade installerat en gång i tiden), vilket orsakade en massa onödig felsökning och testning hit och dit, men även om att jag lyckades vända floppydatakabeln fel - två gånger dessutom (till mitt försvar kan sägas att kabeln saknar tydliga markeringar), vilket i och för sig övertygade mig om att diskettstationen faktiskt fungerade (dioden tänds och slocknar sedan aldrig om datakabeln är felvänd).

7 februari 2011, 23:24
Medlem
Jag fick även tillfälle att byta batterier i min multimeter och rengöra densamma från läckt batterisyra (uttjänta batterier har en tendens att läcka om de sitter i för länge).

7 februari 2011, 23:30
Medlem
För win2k hade jag en uppsjö av partitioner på systemdisken (5 stycken) för olika ändamål och en del av det gav faktiskt en märkbar ökning av prestandan i jämförelse med innan, medan annat mest var för ordningens skull eller för att underlätta vid eventuell ominstallation.

Just nu funderar jag på om alla dessa partitioner är värda det extra arbetet. Jag har redan en separat fildisk och dessutom den gamla systemdisken, så jag kanske bara trycker in xp och alla program i en enda stor partition av ren lathet (möjligen lägger jag swap-filen i en egen partition på en av de andra diskarna).

Är det förresten någon av er som någonsin har råkat ut för ett program som kräver installation på C: och inte fungerar om det installeras någon annanstans? För win2k hade jag OS:et på D: och de flesta program på F: och det hände att program inte fungerade, men det kan lika gärna ha berott på andra saker.

9 februari 2011, 00:27
Medlem
:D

10 februari 2011, 02:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.