Re: Stoppfel i win2k och floppyhaveri!
Jag letade faktiskt efter en sådan inställning, men utan att hitta någon. Jag testade allt som påminde om det jag letade efter, men det gjorde ingen skillnad.
Hursomhelst: Dagen har inte varit utan pinsamheter, men jag har ändå rönt vissa framgångar: Diskettstationen fungerar igen efter rätt mycket fipplande och jag har lyckats reparera win2k-installationen - åtminstone i så måtto att jag nu kan logga in igen och se mina filer, men eftersom registerbackup:en var rätt så gammal, så fungerade inte allt. Nästa steg blir att försöka installera XP på nya systemdisken.
Jag är inte helt säker på varför diskettstationen inte fungerade, men vad jag gjorde var att jag:
- tog bort en fläkt, som var inkopplad mellan diskettstationen och nätaggregatet via en förgrening med bara två stift, vilket gjorde att enbart 12-voltsdelen släpptes igenom till diskettstationen. Fläkten kopplades till ett oanvänt fläktuttag på moderkortet,
- flyttade ner DVD-spelaren, så att strömkabeln till diskettstationen kunde slappna av (den var ganska spänd innan, vilket inte är optimalt),
- jag upptäckte en ny meny genom att trycka på F8 istället för Delete och kunde via den välja vilken enhet som jag ville boota från (kan fungera som primitiv bootmeny om man har flera OS installerade på olika enheter. Det vore intressant att se om den kan hitta ett USB-minne eller andra externa enheter, men det får jag testa någon annan gång). Jag valde då att boota från diskettstationen med någon gammal bootdiskett, vilket, helt otippat, fungerade.
Det var gissningsvis en kombination, men det kan också ha berott enbart på steg 3, eftersom det var först efter det som diskettstationen fungerade igen.
Pinsamheterna handlade mest om att jag använde fel drivrutinsdiskett (av någon anledning hade jag fått för mig att det var rätt diskett, men den innehöll drivrutiner till ett urgammalt SCSI-kort, vilket jag hade installerat en gång i tiden), vilket orsakade en massa onödig felsökning och testning hit och dit, men även om att jag lyckades vända floppydatakabeln fel - två gånger dessutom (till mitt försvar kan sägas att kabeln saknar tydliga markeringar), vilket i och för sig övertygade mig om att diskettstationen faktiskt fungerade (dioden tänds och slocknar sedan aldrig om datakabeln är felvänd).