Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Transa funderingar 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Transa funderingar
Könsbyte i Sverige Länk.

Mest synd om deras utsatthet.

31 januari 2011, 23:27
Medlem
Håller helt med dig, modigt av dem att göra det.

31 januari 2011, 23:32
Medlem
Jag uppfattar tvångssteriliseringen vid könsbyte som oförståelig.

1 februari 2011, 17:00
Medlem
Tänk om din pappa ser ut som din mamma.
Då kommer du naturligtvis att försöka knivhugga Reinfeldt.
Så kan vi inte ha det.

2 februari 2011, 11:43
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Ett problem är ju också att det görs så bra nu, så skulle "hon" istället ljuga
och säga att hon inte kunde få barn så skulle ni inte märka någon skillnad!
För inte kollar ni väl personnr. på tjejerna grabbar ;)
Det har aldrig varit aktuellt för mig heller jag leker bara med tanken att
hamna i den situationen.

Det var nog vanligare förr i tiden då transsexuella uppmuntrades att glömma sitt förflutna.

2 februari 2011, 19:16
Medlem
Jag tror inte jag skulle ha några synpunkter på könsbytet i sig, men det har ju konsekvenser som kan vara problematiska. Möjligheten att få biologiska barn finns inte, så vitt jag vet. För ett "heterosexuellt" par där ena parten tidigare har bytt kön, alltså. Oavsett tvångssterilisering eller ej så kan man inte göra en konstgjord livmoder till en man som blir kvinna, och kvinnors förmåga att föda barn borde nog försvinna av rent anatomiska skäl vid könsbyte, förmodar jag? Det där med fortplantning är ju viktigt i de flesta långvariga heteroförhållanden, det är det enda uppenbara problemet jag ser. Förutom könsorganen så beror större delen av könsskillnaderna på hormoner, och det är ju vad större delen av könsbytesproceduren handlar om. Och om jag inte har helt fel, så är väl hormonella avvikelser en huvuddel av orsaken till könsbyten?

2 februari 2011, 20:38
Medlem
Transplantation av livmoder och äggstockar är vad jag vet möjlig men som
vanligt strätar religionsdårar av olika slag emot, inte förvånande med tanke
på att de är emot i princip all utveckling.

2 februari 2011, 21:17
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Transplantation av livmoder och äggstockar är vad jag vet möjlig men som
vanligt strätar religionsdårar av olika slag emot, inte förvånande med tanke
på att de är emot i princip all utveckling.

Jag undrar om det genomförts nån gång. Det borde vara rätt komplicerat då det finns många olika delar som behövs för att fortplantning ska funka. Men visst borde det väl gå. Kanske kan det göras stegvis för att förenkla det. Sen är det typ dubbelt så vanligt med man-till-kvinna som kvinna-till-man, så det kan föreligga brist på donatorer. Å andra sidan kanske inte alla efterfrågar fungerande fortplantning.

Läste nyss att Iran har näst flest könsbyten efter thailand. Skälet är att bögar anses vara trans där, och enda möjligheten att vara med killar utan att bli stenad är könsbyte...

2 februari 2011, 21:23
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Transplantation av livmoder och äggstockar är vad jag vet möjlig
Det föder en filosofisk fråga.
Vem blir då den riktiga modern äggdonatorn, livmoderdonatorn eller bäraren?
Och vem blir surrogatmamman?

Skulle det vara etiskt att befrukta dessa ägg med spermier man själv fryst ner innan korrigeringen?

2 februari 2011, 21:24
Medlem
Ufo skrev:
Ron Jeremy skrev:
Transplantation av livmoder och äggstockar är vad jag vet möjlig
Det föder en filosofisk fråga.
Vem blir då den riktiga modern äggdonatorn, livmoderdonatorn eller bäraren?
Och vem blir surrogatmamman?

Skulle det vara etiskt att befrukta dessa ägg med spermier man själv fryst ner innan korrigeringen?

Jag skulle nog säga att genetiken hos barnet avgör det biologiska föräldraskapet. Och det blir ju väldigt komplicerat när äggen kommer från tredje part. Det juridiska föräldraskapet är å andra sidan rimligt att tilldela den som föder barnet och dennes eventuella partner i första hand, samt den genetiska fadern i andra hand (som man gör i vanliga fall, alltså). Det blir lite av ett mellanting mellan socialt och biologiskt föräldraskap. Miljön i livmodern har stor betydelse för vad barnet blir för person, så det är mer än ett rent socialt föräldraskap, det finns en biologisk komponent också.

Det kanske skulle gå att med bioteknik tömma donerade äggceller på arvsmassa och placera in DNA från en spermie. Då skulle barnet bli helt och hållet biologiskt barn till båda parter. Och äggstockstransplantation skulle bli överflödig.

Att befrukta med egna spermier är lite som fader-okänd-problemet men tvärtom... den biologiska modern blir okänd för barnet och "fadern" blir den som föder och tar hand om ungen...

2 februari 2011, 21:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.