Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba?
Ron Jeremy skrev:
Allt är den där skiten Luthers fel, religion och makt bakom dåraktiga påbud som vanligt.

Visst är det så. Hela Sverige är ju uppbyggt av du skall slita i ditt anletes svett.... Makthavarna ville ha oss till slavar och eftersom det har varit så några hundra år så finns det en slavmentalitet därute som inte går att tvätta ur i första taget. Vi blir inte kvitt Luther. Även idag är FLIT ett honnörsord framför andra.
Skolorna. Utbildningarna. Bygger på ständiga upprepningar, repetitioner och uppställda tidsscheman. När jag utbildade mig till svetsare var det en handledare som stod och KONTROLLERADE att vi inte gick 5 minuter före utsatt tid, även om alla sysslor var avklarade.

Helst ska man vara en jobbråtta på fritiden också. Högst status har den som renoverar hus på semestern. Man ska vara upptagen hela tiden och "jag har så mycket att göra" är dagens sätt att säga att man tillhör borgerskapet.

27 januari 2011, 16:36
Medlem
Krigarn skrev:
Ron Jeremy skrev:
Allt är den där skiten Luthers fel, religion och makt bakom dåraktiga påbud som vanligt.

Visst är det så. Hela Sverige är ju uppbyggt av du skall slita i ditt anletes svett.... Makthavarna ville ha oss till slavar och eftersom det har varit så några hundra år så finns det en slavmentalitet därute som inte går att tvätta ur i första taget. Vi blir inte kvitt Luther. Även idag är FLIT ett honnörsord framför andra.
Skolorna. Utbildningarna. Bygger på ständiga upprepningar, repetitioner och uppställda tidsscheman. När jag utbildade mig till svetsare var det en handledare som stod och KONTROLLERADE att vi inte gick 5 minuter före utsatt tid, även om alla sysslor var avklarade.

Helst ska man vara en jobbråtta på fritiden också. Högst status har den som renoverar hus på semestern. Man ska vara upptagen hela tiden och "jag har så mycket att göra" är dagens sätt att säga att man tillhör borgerskapet.

Dagens arbetsliv är sjukt, med orimliga krav på individer som gör sitt bästa, men som av olika anledningar inte anses hålla måttet. Så långt får ni medhåll.

Dåliga arbetsgivare litar inte på sina anställda och beter sig som den där handledaren krigarn beskriver, även där blir det medhåll.

Så är det dock inte på alla jobb, där jag tidigare jobbat som parkarbetare på ett trädgårdsföretag sög visserligen de monotona arbetsuppgifterna och den tidvis usla arbetsmiljön med mycket damm och skit som man andas in och som på sikt skadar lungorna. Dock kan jag inte minnas att man belv kontrollerad; det var frihet under ansvar och då man jobbade ensam var det ingen som brydde sig ifall man t.ex. kom en halvtimme för sent på morgonen, under förutsättning att man även slutade en halvtimme för sent och därmed jobbade sina åtta timmar. Det fanns även stora möjligheter att flexa och jobba in sin ledighet, om man t.ex. ville göra ett ärende på arbetstid och det gällde alla, inte bara mig som börjat som lönebidragare pga min as.

Såvitt jag vet är väl inte heller "pluggskolan" med ständiga repetitioner och korvstoppning något som gäller idag. Snarare har vi väl en flumskola, med lärarlösa lektioner och där eleverna själva skall leta material, ange källor o.s.v. utan att få någon ordentlig handledning?

Att vi har ett inhumant arbetsliv kan jag dock skriva under på, men det där snacket om att det skulle vara "borgerligt" att vara driftig och/eller göra rätt för sig tycker jag känns som ett direkt hån mot såna som mig, som för närvarande är arbetslösa, men verkligen vill jobba och söker tjänst på tjänst utan att få något. Det är nästan så man blir provocerad av att läsa sån skit från arbetsskygga latmaskar och det där har verkligen inget med borgerlighet att göra.

-I det socialdemokratiska folkhemmet var det en plikt at arbeta och göra rätt för sig efter förmåga och i Sovjetunionen rådde t.o.m. arbetsplikt. "Från var och en efter förmåga till var och en efter behov" står det i kommunistiska manifestet, inte "från var och en efter lust, till var och en efter lättja".

Hur tror ni samhället hade kunnat utvecklas och fungera om folk inte hade jobbat och om man inte hade uppmuntrat ambitiösa och driftiga människor till att vara just ambitiösa och driftiga!?

28 januari 2011, 11:42
Medlem

28 januari 2011, 11:52
Medlem
ford skrev:
Det är nästan så man blir provocerad av att läsa sån skit från arbetsskygga latmaskar och det där har verkligen inget med borgerlighet att göra.

Var finns de "arbetsskygga latmaskarna" i den här tråden? Eller försöker du bara provocera?

Ford skrev:
-I det socialdemokratiska folkhemmet var det en plikt at arbeta och göra rätt för sig efter förmåga och i Sovjetunionen rådde t.o.m. arbetsplikt. "Från var och en efter förmåga till var och en efter behov" står det i kommunistiska manifestet, inte "från var och en efter lust, till var och en efter lättja".

:roll:

Ford skrev:
Hur tror ni samhället hade kunnat utvecklas och fungera om folk inte hade jobbat och om man inte hade uppmuntrat ambitiösa och driftiga människor till att vara just ambitiösa och driftiga!?

...och där kom den också ja :roll:

28 januari 2011, 17:10
Medlem
"Den som inte arbetar skall heller inte äta" har han sagt tidigare.

28 januari 2011, 17:49
Medlem
Schueberird skrev:
ford skrev:
Det är nästan så man blir provocerad av att läsa sån skit från arbetsskygga latmaskar och det där har verkligen inget med borgerlighet att göra.

Var finns de "arbetsskygga latmaskarna" i den här tråden? Eller försöker du bara provocera?

Jag ger dig citatet här nedan:

Krigarn skrev:
Ron Jeremy skrev:

Schueberird skrev:
Ford skrev:

:roll:
Svårt att höra sanningen? :roll:

Schueberird skrev:
Ford skrev:

...och där kom den också ja :roll:

Svara på frågan istället (se citatet ovan)

Senast redigerad av ford 28 januari 2011, 17:55, redigerad totalt 3 gånger.

28 januari 2011, 17:50
Medlem
ford är aningen självgod tycker jag. I en nödsituation så stjäl jag hellre en get än att arbeta med att passa någon annans getter. För mig är det bara jag själv som räknas. Andra människor, deras samhällen och deras fortsatta överlevnad är för mig fullständigt ointressant. Jag har inget intresse av att framtida generationer ska ha det bra, eftersom jag inte själv kommer ha någon levande avkomma. När jag väl dör gör det mig ingenting om hela mänskligheten utrotas från jordens yta.

28 januari 2011, 17:52
Medlem
ford skrev:
Jag ger dig citatet här nedan:

Menar du att Krigarn är en "arbetsskygg latmask"? Det låter inte särskilt arbetsskyggt att utbilda sig till svetsare...

"Jag tänker inte svara på dina frågor för det du säger är trams!"

28 januari 2011, 18:02
Medlem
Jag är också nyfiken på ett svar från Ford. Varför skulle jag arbeta utan lön?

Det är därför folk går upp tidigt och drar till jobbet: för att få pengar för det. Men det finns en massa Rikard Rättrådig därute som menar att det skulle uppstå en slags mystisk tillfredsställelse i själ och hjärta av själva arbetet. Och att arbetande människor är mer värda än andra.

28 januari 2011, 18:06
Medlem
Guldhamster skrev:
ford är aningen självgod tycker jag.

Det har han varit så länge jag har "känt" honom. Han tror att alla kan på samma sätt som han kan (och av den enda anledningen att han själv kan det).

Guldhamster skrev:
För mig är det bara jag själv som räknas. Andra människor, deras samhällen och deras fortsatta överlevnad är för mig fullständigt ointressant. Jag har inget intresse av att framtida generationer ska ha det bra, eftersom jag inte själv kommer ha någon levande avkomma. När jag väl dör gör det mig ingenting om hela mänskligheten utrotas från jordens yta.

Där håller jag å andra sidan inte med dig: Jag är mer för solidaritet och att det är den som, om den kunde praktiseras, skulle kunna lösa många problem. Det är därför som jag blir förbannad på folk som exempelvis Ingvar Kamprad som snillat undan miljoner och åter miljoner i skattepengar genom att skattefuska (eller "skatteplanera" som det så fint heter). Samtidigt tror jag allt mindre och mindre på idén att människan vill vara särskilt solidarisk, särskilt inte de redan besuttna.

28 januari 2011, 18:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.