Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Modern balett/Contemporary! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!
CodeRedAlert skrev:
Nej verkligen inte blasé. Gillar inte den här typen av dans bara.
Rörelserna ser sjuka och avhuggna ut, ja jag fattar att man ska tycka att det är fantastiskt och blabla. Men jag tycker att det är fult. Rörelsemönstret gör kropparna fula och motbjudande.
;)


:lol:

Jag gillar det sjuka och det avhuggna ;)


25 mars 2012, 02:28
Moderator
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!
Schueberird skrev:
Incognita skrev:
Det var faktiskt helt fascinerande.


Varför tycker du det?

Jag gillar framförallt de ibland oväntade rörelserna som får mig att haja till och jag sitter hela tiden som hypnotiserad. Det är som ett slags surrealistisk trans. De kvadratiska ljusfälten kontrasterar och förstärker. Blandingen av maskinellt och organiskt är klockren. 11:27 och framåt får mig att tänka på Roman Polanskis Repulsion när huvudpersonen går genom en smal korridor och händer kommer fram ur väggarna, även om den scenen är mycket, mycket obehagligare, medan det här var mer vackert än obehagligt när de växlade mellan ljus och skugga. Dessutom tyckte jag det innehöll en del humor också.


Det fanns ett slags ocensurerad kroppslighet över det, lite okontrollerat spasmiskt: kroppen oregisserad och bortom kontroll. Mest kom jag att tänka på ett barns tillblivelse, från spermiernas rörelser i början till förlossningen på slutet, men jag associerade också till evolutionens gång och till barnets utveckling från hjälplöst spädbarn till en vuxen födande kvinna med en viril sexualitet.


27 mars 2012, 22:15
Moderator
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!
Just ja, jag tyckte också mig se inomkroppsliga processer, ägget som fäster vid livmoderväggen (som om det slukades av något mellanting mellan växter och djur i havets djup) och rytmiska sammandragningar, och värkarbetet både inifrån och utifrån.


27 mars 2012, 23:30
Medlem
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!
Frågan är inte om jag ska se dans i vår - frågan är hur mycket dans jag ska se i vår.

Bland annat blir det Sharon Eyal:


Playlist: https://www.youtube.com/watch?v=ATsFYmQuzz4&list=PLF7FAC103516AD730


3 februari 2013, 02:42
Medlem
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!
Citera:
Göteborgsoperans Danskompani med Sharon Eyal & Marie Chouinard/
HEMLAND? – UNTITLED BLACK/ THE RITE OF SPRING

Androgyna rymdsoldater och pulserande klubbmusik möter djuriska varelser och Stravinskij i en högklassig helaftonskväll med två internationella koreografer i världsklass. Göteborgsoperan har som det första kompaniet i Sverige beställt ett verk från israeliska stjärnskottet Sharon Eyal. Resultatet blev Untitled Black, en föreställning om individen och massan som ingick i publik- och kritikersuccén Hemland? vars världspremiär hölls i Göteborg oktober 2012. Verket delar kväll med kanadensiska rebellen Marie Chouinard och hennes version av Våroffer - en av de stora konsertklassikerna som orsakade skandal vid premiären i Paris för 100 år sedan. Här har hon fångat dansaren Vaclav Nijinskijs rörelser vid urpremiären 1913 och remixat dem till samtiden i ett nytt, utmanande sammanhang.


28 april 2013, 08:18
Medlem
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!


28 april 2013, 08:47
Medlem
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!


28 april 2013, 08:53
Medlem
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!
Vi tänkte titta på Virpi Pahkinen under kulturnatten men det blev inget. Det var nog tur, för hon rör sig ungefär lika mystiskt som dansarna i dina videos, Schueberird.


28 april 2013, 16:46
Medlem
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!
Synd att ni missade det; det hade varit intressant att få höra din åsikt.

Intressant nog har jag fått för mig att du skulle kunna gilla Virpi Pahkinen - kanske mest för att jag tror mig själv om att inte gilla hennes alltför flytande och, som i en film regisserad av David Cronenberg, läskigt organiska "rörelsespråk" (ja, det heter så när man vill framstå som något förmer Bild), men där Cronenberg lyckas göra det mystiskt och spännande gör Virpi (och så är man förstås "on a first name basis") en istället bara surt illamående.

Dock har jag aldrig sett en hel föreställning med henne, bara korta klipp, så jag slänger in en nypa salt (över höger axel) i det jag skriver ovan; jag borde antagligen också se till att se en hel föreställning för att kunna komma med en mer underbyggd åsikt - fast det jag har sett har jag dessvärre inte gillat.


28 april 2013, 17:40
Medlem
Inlägg Re: Modern balett/Contemporary!
Till och med stillbilderna av Virpi P. får kalla kårar att krypa över mina...lår? Faktiskt lår - det har med lymfsystemet att göra det där kalla kårandet och i låren finns stora lymfkärl.

Men vem vet hur det skulle vara att se henne live? Det skulle absolut vara en upplevelse, så synd att det blev annat när chansen fanns.


28 april 2013, 19:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron