Nej, det är förstås släktsamlande snarare. Släktforskning betyder ju av hävd själva forskningen - sökandet i de relevanta böckerna efter nästa generation bakåt, eller framåt - om man nu söker någon nu levandes förfäder eller någon 1600-talsmänniskas alla ättlingar.
Idag har det allt sådant blivit mer lättillgängligt än någonsin förr, nu behöver man bara teckna abonnemang hos någon av tre aktörer som tillhandahåller de historiska kyrkoböckerna online. Just därför är också många forskare dumsnälla och forskar fram hur mycket som h elst åt var och varannan som kommer in helt aningslöst på släktforskarförbundets Anbytarforum och skriver typ "jag har letat och letat och letat men hittar ingenting om min morfar Karl Larsson, som var född 22 april 1913".
(Det är precis rätt ordval att råka använda, för forskarna tror att nykomlingen har letat/försökt leta i rätt kyrkböcker, när han/hon i själva verket troligen snarare bara har sökt på morfars namn på Internet och inte hittat något...)
Men Svinhufvud af Qvalstad var ju roligt, det var ju just den adelsätt en annan forumist hittade rötter i, varvid jag kunde hitta släktskap mellan henne och mig. Då måste vi också vara släkt!