Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Genealogi 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Genealogi
Du ropade?!

Klart vi kan!
Vi gör ett ärligt försök i allafall.

18 december 2010, 06:59
Medlem
Toppen!

:geek:

18 december 2010, 15:46
Medlem
Det var ju här det började! ^^

Hörrni!
Zeitlinger, vad för sorts namn är det?
Österrikisk, nederländsk, tjeckoslovakisk eller åt det hållet?

29 januari 2011, 23:43
Moderator
Namnet är tyskspråkigt. Låter i mina öron sydtyskt, således även österrikiskt och kanske sudettyskt, men så stor expert är jag inte att jag törs svära på det.

Betyder antagligen "från Zeitling" (länkat eller eventuellt annat) eller Zeitlingen.

30 januari 2011, 01:01
Moderator
Tyska Wikipedia har artiklar om både orten och några Zeitlingrar:

http://de.wikipedia.org/wiki/Zeitling
http://de.wikipedia.org/wiki/Zeitlinger

Här kan man få översatt med ett gott skratt ibland, hojta till om du händelsevis skulle behöva manuell hjälp.

30 januari 2011, 01:29
Medlem
Tack!
Försökte googla själv innan men kom ingenstans.
Det här ska vara ett släktnamn från ganska långt tillbaka i tiden, typ farmorsmors familj och hon var då född på 1800-talet.

30 januari 2011, 13:53
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Det var ju här det började! ^^

:x :lol:

Jag kom förresten på steg 10:
Operera bort alla människors könsorgan, så löser det sig. Som ett försiktigare steg 9 kan vi stänga av produktionen av könshormoner hos alla människor.

30 januari 2011, 18:33
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Förresten är min släktforskning på nivån "googla fram släktträd och annan släktrelaterad info som andra lagt upp". Det kanske inte riktigt räknas som äkta släktforskning...

Nej, det är förstås släktsamlande snarare. Släktforskning betyder ju av hävd själva forskningen - sökandet i de relevanta böckerna efter nästa generation bakåt, eller framåt - om man nu söker någon nu levandes förfäder eller någon 1600-talsmänniskas alla ättlingar.

Idag har det allt sådant blivit mer lättillgängligt än någonsin förr, nu behöver man bara teckna abonnemang hos någon av tre aktörer som tillhandahåller de historiska kyrkoböckerna online. Just därför är också många forskare dumsnälla och forskar fram hur mycket som h elst åt var och varannan som kommer in helt aningslöst på släktforskarförbundets Anbytarforum och skriver typ "jag har letat och letat och letat men hittar ingenting om min morfar Karl Larsson, som var född 22 april 1913".

(Det är precis rätt ordval att råka använda, för forskarna tror att nykomlingen har letat/försökt leta i rätt kyrkböcker, när han/hon i själva verket troligen snarare bara har sökt på morfars namn på Internet och inte hittat något...)

Men Svinhufvud af Qvalstad var ju roligt, det var ju just den adelsätt en annan forumist hittade rötter i, varvid jag kunde hitta släktskap mellan henne och mig. Då måste vi också vara släkt! :)

1 april 2011, 19:45
Moderator
Förresten är väl termen felaktig när det gäller aspergare. För oss heter det genialogi. :P

1 april 2011, 20:25
Medlem
Ja, just det! :D

1 april 2011, 21:31
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.