Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Ja, dessutom är det lustigt vad mycket man kan halka in på när man håller på med spelutveckling. När jag började trodde jag nog inte att jag skulle komma att fundera över om man kan använda människobajs som gödsel... eller läsa en massa om vedeldade stenugnar eller slussanläggningar eller brunnar av alla möjliga slag. Vattentillförsel, avlopp och sophantering är frågor som ständigt återkommer när jag bygger.


27 november 2010, 15:05
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Hur stor är risken att sjövattnet tränger in i en öbelägen brunn/springkälla?


27 november 2010, 15:26
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Schueberird skrev:
Hur stor är risken att sjövattnet tränger in i en öbelägen brunn/springkälla?

Mindre öar brukar ha problem med salt i dricksvattnet.


27 november 2010, 15:28
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Då antar jag att det även gäller för (bakterier från) omgivande sötvatten. Om det inte är så att saltvatten har någon egenskap som gör att det lättare tränger in?


27 november 2010, 15:42
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Har väl med tryck att göra också.
En källa/ som det rinner vatten ur har ju ett övertryck. Medans en brunn får undertryck när man hinkar upp vatten.

När man filtrerar bort salt så krävs det mångdubbelt med energi än ett bakteriefilter.
Och jag har nog läst någonting om energin som frisläpps när floder når saltvatten.
Så jag tror att saltet i sig har en kraftig kemisk effekt.


27 november 2010, 17:15
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Det hela börjar klarna nu och jag tänker mig klostret som självförsörjande, eftersom det ligger långt uppe i bergen med närmsta grannarna åtskilliga mil bort. Planen är som följer:
* Invånarna odlar alla sina grönsaker själva.
* Boskap (troligen getter) hålls på bergssluttningarna kring sjön. Från boskapen fås mjölk och kött.
* Av mjölken tillverkas ost i fäbodar. Fäbodarna ligger uppe i bergen.
* Träck (så kallade fasta komponenter) och urin lagras i en stor mulltank i källaren. Mullen används till klostrets odlingar.
* Sjövatten används till disk och bad.
* Invånarna tvättar sina kläder i uppvärmt sjövatten. Separat tvättstuga finns nere vid vattnet.
* Spillvatten från tvätt töms antingen ut nedströms eller återanvänds till bevattning på samma sätt som spillvattnet från disk och bad.
* Spillvatten från disk och bad lagras i tunnor där det tillåts sedimentera och används sedan för bevattning av klostrets odlingar.
* Spillvattentunnorna töms ibland nedströms och rengörs. Under tiden används sjövatten för bevattning.
* Invånarna badar i sjön förutom på vintern då de istället hinkar upp badvatten från sjön och värmer i stora kar över öppen eld.
* Båt och brygga finns för fiske.
* Klostret byggdes där det fanns en naturlig (spring-)källa. Källan byggdes in och vattnet används till dricksvatten.
* Klostret ligger inte nödvändigtvis på en ö, men åtminstone alldeles intill ett strömmande vattendrag.
* Eventuellt placerar jag tvätteriet på samma plats som badstugan och leder avloppsrör till spillvattenstunnorna.
* Det finns planer på att införskaffa en vattenpump till klostret (för att slippa bära tunga vattentunnor och även för att underlätta i köket), men svårigheter med frakten skjuter upp beslutet.
* Eventuellt kan sedimentet från spillvattenstunnorna användas som gödsel?


28 november 2010, 01:22
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
TIll tvätt och bad gissar jag på att pimpsten används. Spillvatten (från tvätt och bad (och disk?)) kanske inte kan användas till bevattning? I så fall töms det ut nedströms.


28 november 2010, 01:27
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Jaha, när kan vi flytta in?


28 november 2010, 02:18
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Förhoppningsvis i år, men det blir nog inte klart förrän senare: Saker och ting brukar ta längre tid än jag vill tro.

Jag funderar på att låta munkisarna odla äpplen också och göra egen äppelmust eller möjligen äppelöl. Jag är inte helt säker på deras inställning till alkoholhaltiga drycker såsom öl och vin. Det här handlar alltså om ett gäng seriöst vältränade religiösa fanatiker som mycket väl kan tänkas bada iskalla vinterbad bara för att det är stärkande för anden. Jag måste kolla upp vad de kan tänkas dricka.


28 november 2010, 03:07
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
CodeRedAlert skrev:
Jaha, när kan vi flytta in?


Du skulle förresten antagligen inte få det så bekvämt: Det blir tidiga morgnar, hårt kroppsarbete, för korta sängar och inget syndigt leverne. Däremot snålar de inte på maten - du kommer att arbeta upp en sund aptit, men du kommer alltid att kunna mätta den.


28 november 2010, 03:19
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron