Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
SDs kultursyn 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: SDs kultursyn
Citera:
”fucking piece of shit”

:lol:
Kan man få tag i adressen till den här servitrisen?
Jag vill ärligt skicka ett tackkort till honom.

5 november 2010, 17:45
Medlem
Ufo skrev:
Citera:
”fucking piece of shit”

:lol:
Kan man få tag i adressen till den här servitrisen?
Jag vill ärligt skicka ett tackkort till honom.

Beklaga skall det ju vara.
Vill skicka mina sympatier till bartendern.

5 november 2010, 20:11
Medlem
Den isländska tidningen för den som är intresserad
http://www.visir.is/segist-ekki-vera-rasisti---bara-hrokafullur/article/201052267857

Och en svenskspråkig blogg som verkar ha god insyn i fallet.
http://www.islandsbloggen.com/2010/11/nordiska-radet-ber-om-ursakt-for.html

5 november 2010, 21:08
Medlem
Ufo skrev:
Den isländska tidningen för den som är intresserad
http://www.visir.is/segist-ekki-vera-rasisti---bara-hrokafullur/article/201052267857

Och en svenskspråkig blogg som verkar ha god insyn i fallet.
http://www.islandsbloggen.com/2010/11/nordiska-radet-ber-om-ursakt-for.html

"Men de uppgifterna tillbakavisas av Erik Almqvist (SD) som var med på resan till Reykjavík."

Jaså, ERIK? Jaha, jamenDÅSÅ!

5 november 2010, 21:30
Moderator
I Vísir står inte mycket mer än i de svenska tidningslänkarna. Hahnes arrogans framhålls litet mer, och filmen från övervakningskamera (som tidningen inte fick se på) minns jag inte om den nämndes i de svenska.

Islandsbloggen var mycket fylligare (subjektivare? -mindre friserad?).

Där står också ett par andra intressanta saker åtminstone jag har missat: att Islands statsminsitrinna har en fru tack vare en könsneutral äktenskapsbalk från i somras, vilket gör att en kristlig färöisk rådsparlamentariker (från ett parti som verkar mycket värre än KD) inte vill ha med henne att göra och blir påhejad som hjälte av många både islänningar och färingar.

Vore intressant att få veta hur mycket SD:arnas undanflykter slår an hos svenskar. Som ett mått på hur skilda världar vi lever i, och därmed hur farligt läget är på det viset. (Jag skulle ju inte kunna tro på dem ett ögonblick ens om jag ville. Inte ens utifrån min personliga erfarenhet av slynglar på stan, till att börja med.)

5 november 2010, 22:12
Medlem
Zombie skrev:
Där står också ett par andra intressanta saker åtminstone jag har missat: att Islands statsminsitrinna har en fru tack vare en könsneutral äktenskapsbalk från i somras, vilket gör att en kristlig färöisk rådsparlamentariker (från ett parti som verkar mycket värre än KD) inte vill ha med henne att göra och blir påhejad som hjälte av många både islänningar och färingar.
Det var nytt för mig också. Men häftigt var det.
På tal om att skicka ett vykort till bartendern.
Adress

5 november 2010, 23:31
Medlem
När vi nu ändå snackar sverigedemokrater tycker jag vi borde utveckla ämnet lite.

Jag har tidigare (inte minst genom indoktrinering, från min starkt vänsterorienterade familj) reflexvist försvarat mångkultur och förnekat samhällsproblem realterade till invandringen. Verkligheten har dock visat mig en annan sida: bland de allra mest inskränkta/intoleranta människorna i det här landet är en väldigt stor andel invandrare: folk som tar med sig homofoba, rasistiska, patriarkala, you name it... värderingar från sina hemländer och ibland t.o.m. tycker att vi svenskar skall rätta oss efter deras kulturella värderingar (jag har en sådan arbetskamrat, för att ta ex). De skriker "rasism", så fort något går det minsta emot dem i det svenska samhället, samtidigt som de uttrycker starkt förakt mot t.ex. kvinnor, funktionshindrade, oss svenskar, andra invandrargrupper än sina egna o.s.v.

Jag tycker faktiskt det är bra att SD numera sitter med i rksdagen, inte för att jag delar deras politiska åsikter (jag tror inte stigmatisering av invandrare leder till något positivt för någon överhuvudtaget), men därför att deras närvaro i riksdagen gjort det legitimt att föra en öppen debatt om integrationsproblemen i vårt samhälle utan att hämmas av rädlsan att kallas "rasist" om man uttrycker fel åsikter.

13 november 2010, 21:20
Medlem
ford skrev:
Jag tycker faktiskt det är bra att SD numera sitter med i rksdagen, inte för att jag delar deras politiska åsikter (jag tror inte stigmatisering av invandrare leder till något positivt för någon överhuvudtaget), men därför att deras närvaro i riksdagen gjort det legitimt att föra en öppen debatt om integrationsproblemen i vårt samhälle utan att hämmas av rädlsan att kallas "rasist" om man uttrycker fel åsikter.
På den punkten delar jag din åsikt. Det är bra att debatten blir mer rumsren.

13 november 2010, 22:12
Medlem
De skyller över problemet på invandrarna, det kan en intelligent 4-åring räkna ut.

Visst, det kan ses som positivt att tro att pensionerad åke och heilvieg nu tycker det se ut som att de gör något åt dåliga saker men vi som är lite mer intelligenta vet vilka tomtar det är som kommit in och vad de kan tänkas göra. Idioter vet sällan vad de gör förrän efteråt.

13 november 2010, 23:01
Medlem
Timeless skrev:
De skyller över problemet på invandrarna, det kan en intelligent 4-åring räkna ut.

Visst, det kan ses som positivt att tro att pensionerad åke och heilvieg nu tycker det se ut som att de gör något åt dåliga saker men vi som är lite mer intelligenta vet vilka tomtar det är som kommit in och vad de kan tänkas göra. Idioter vet sällan vad de gör förrän efteråt.

Ja, sverigedemokraterna kan tidivs vara några riktiga tomtar, som försöker skylla alla samhällsproblem på invandringen. Detta är givetvis fel och det kan de flesta förnuftiga personer inse, så även att integrationsfrågan bara är ett samhällsproblem av många och inte den allt överskuggande frågan att ta upp på dagordningen.
Dessutom kommer de bara att förvärra integrationsproblemen genom "briljanta" förslag i stil med det om att ge mindre stöd åt invandrare att komma ut på arbetsmarknaden och andra tokerier.

Det som är bra med SD är dock att de säger något som alla (läs en överväldigande majoritet) av oss svenskar länge vetat, men inte vågat säga: nämligen att mångkulturen ingalunda är oproblematisk och att det kanske inte är rimligt att ta emot en massa flyktingar från länder, vars kulturella värderingar står i direkt konflikt med våra svenska värderingar om t.ex. jämställdhet, individualism och yttrandefrihet och där det kan ta flera generationer innan dessa människor blivit ordentligt integrerade i vårt samhälle.

Om inte är risken stor att Sverige blir ett nytt Balkan, dv.s ett landområde med enorma motsättningar mellan folkgrupper, där det på sikt kan finnas en reell risk för inbördeskrig. Och vem tackar oss då, för att vi förstört vårt fina land?

14 november 2010, 14:31
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.