Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Fobier och andra egenheter
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
Re: Fobier och andra egenheter
asponomen har jag försökt komma i kontakt med i några andra trådar, fast jag inte har orkat vara lika vänlig som Sugis, så jag instämmer i hennes fråga. Annars kan jag säga att det som ser "urskillningslöst som i AA" ut ju också kan vara en nyfunnen och djävligt sen- och dyrköpt befrielse över att kunna umgås till ett pris man har råd med. Kanske också ett länge uppdämt behov av att göra det.
|
19 juli 2010, 14:39 |
|
|
asponomen
Medlem
|
Sen är det ju det att jag försöker relatera på mitt sätt, Zombie! Jag har allså Inte gått en NT-kurs i socialretorik a la' Odenplangruppens, TullingeOrganisationen, KinamatsASföreningen, Tacos med Pemergänget osv. Märkvärdiga fobier i svang...
|
19 juli 2010, 14:49 |
|
|
Lakrits
Avslutat konto
|
Väldigt få har tagit de "kurserna". Jag ser inget problem i att folk umgås på det sätt som fungerar bäst för dem, så länge de inte blandar in mig. Jag relaterar på det sätt som är enklast, genom fördomar och på bekvämt avstånd. (Det stavas förresten à la och jag håller med om att det finns en massa besynnerliga fobier.)
|
20 juli 2010, 00:17 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Vad handlar din hangup på dessa träffar om? Föraktar du dem för att de träffas, för att det är NT-beteende? Man kan ju välja vilka personer och ämnen man uppmärksammar. Tex på detta forum så behöver du ju inte läsa träfftrådar med rubriker som "Surströmmingsträff i Surahammar, medtag glatt humör och fisk".
|
20 juli 2010, 08:08 |
|
|
asponomen
Medlem
|
Sugmundfreud!: Du får se till (hela) kontexten jag söker utveckla detta inom. Någon "träff-hangup" är det Egentligen inte,-utan mest en retorisk lätt förundran mixad kanske med lite socialsvensk klassisk momentumavundsjuka ... Självklart i för någon mening väljer man själv s.a.s.; mitt val-ävenledes inkluderandes s.k. träffar med folk etc.-är mer eller mindre alltid Mitt Val just,-och det på ett annat Sätt, på en Annan väg... The Furure... (( Sedan har vi ju detta med "filosofins (något generellt komprimerat begreppsuttryckt) s.k. 'fria vilja'...och även sedan detta med, låt mig kalla det:, gängse psykoanaltiska ideologiers syn och momentumtolkning-ar av vad 'en fri vilja' är...))
Nånting viktigare........(:) Vad gäller "Pemer och/eller andra dylika "OrganisationsOrganisatoriska" gruppe(ringa)r, och liknande vad jag kallar ("NT")-AS- socialProffs förmedelst just den sociala organisationen som sitt korrektionsEtos",- är jag mest nästan imponerad och överraskad av strukturskickningen Och jag vill närmast gratulera dessa AS-personer å det ödmjukaste, till att i så hög utsträckning regelbundet verka kunna extremfungera BRA i och med AS-socialiteter (träffar, aktiviteter etc.)! Samtidigt synes det mig vara så att dessa återkommande strukturträffar var och är Deras AS-livsmomentum mer än annat(?)
Avsluningsvis, 'S..........d', är det så med mig att jag förtfarande upplever mig såpass ny här att jag ännu håller på och orienterar mig fram samtidigt,-och inte riktigt "so far" har s.a.s. tillräcklig koll på "vad det och det exakt betyder och AS-innebär osv.,/ vad Den Tråden har för Egentliga AS-Forumimplikationer etc.,/ Vad Det ämnet avser...". Jag har ju heller inte precis 13000-14000 inlägg på AspergerForum som AS-tränande erfarenhet (som dylika AS-inläggsextremister där, ett par tre stycken, har-;vad nu det...)
En egenhet kanske, men: jag behöver måhända, alltså, snacka en del med Hasse Asperger...
|
21 juli 2010, 02:55 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Jag har ju Aspergers, hänger upp mig på detaljet vettu .
|
22 juli 2010, 07:16 |
|
|
mondo beyondo
Medlem
|
Andras dräggel. Insekter fast det är bättre numera. Fötter. Ta på saker som handtag, mittstången i t-banan slipper jag helst. Läste ngnstans att människan är det däggdjur som svettas mest, det är ingen angenäm tanke. Kliva på en snäcka och känna kraset. Nagelbitna fingrar. Psykiska rubbningar hos andra. Att själv bli katatonisk. Höjder. Instängdhet. Vissa ljud som folk som suger på sina tänder t.ex. Skrikande småbarn. Skrubba grytor och pannor. Idioti. Var kul att se sina egna tankebanor gällande hur folk förstör smycken genom att bära dem (oftast). Christine Meltzer sommarpratade om sina fobier häromdan, om ngn vill lyssna på P1.
|
22 juli 2010, 16:55 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag vet inte om det kan kallas en fobi, men djupa, mörka hål får mig att känna mig mycket obehaglig till mods.
I skogarna utanför det lilla samhälle i vilket jag växte upp finns det ett gammalt, ej längre använt, brunnshål. I yngre år stack jag ofta ut ensam på skidor och varje gång jag kom i närheten av det här gamla brunnshålet kände jag ett mycket starkt obehag och det enda jag ville var att ta mig därifrån så fort som möjligt.
Att stirra ner i avtäckta golvbrunnar får mig att känna det som att jag närsomhelst ska sugas ner och försvinna.
|
31 oktober 2010, 04:12 |
|
|
Arkimedes
Medlem
|
Förr var jag rädd för stora tyger, draperier etc. Det finns såna stora tält, oftast gråaktiga med rundade kanter. De kan vara i storlek med en fotbollsplan. Jag har svårt att förklara bättre och vet inte vad de kallas eller vad de används för heller egentligen. Någon som vet vad jag menar? Även "täcket" som man drar över en swimmingpool upplevde jag obehaglig. Jag kan kontrollera min rädsla men upplever ett obehag om jag är i närheten av sådant.
En annan fobi är gamla människor. Då menar jag de som är 80-90. Jag tycker det är obehagligt att skaka hand eller på annat sätt vidröra dem eller att de vidrör mig. Denna "fobi" finns dokumenterad, läste att den hade ett namn men kommer inte ihåg namnet.
Moderator: Censurerade lite känsligt material då inläggsskribenten önskade det. / Moderator sugmundfreud
|
31 oktober 2010, 12:51 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
-Gerontofobi?
|
2 november 2010, 19:12 |
|