Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Israel anfaller biståndskonvoj 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Israel anfaller biståndskonvoj
Yetin skrev:
Ännu ett stycke nödvändigt vetande från Savanten :)

Jup!

Och nu snor jag mer info från andra forumet:

Miche skrev:
Israel bluffar rejält, kolla den här officiella flickr-adressen som MFA i Israel lägger ut bilder på, där kan man ex.vis hitta den här bilden.

Om man kollar EXIF-informationen på bilden som lagts ut för att "bevisa" att det fanns vapen ombord på Mavi Marmara så ser man att bilden är tagen 2006... (Ett ställe man kan kolla EXIF-info är här.

Här är en länk till en bild tagen av sidan innan Israelerna fattat att de klantat sig (eftersom bilden är så stor lägger jag inte upp den).

4 juni 2010, 20:04
Medlem
Det verkar klart att Israel gjorde en otillåten bordning, en intressant fråga som jag inte hittar svar på i UNCLOS är dock om det är tillåtet eller otillåtet för ett civilt fartyg att försvara sig med våld mot en annan stats krigsfartyg. En stat kan som jag tolkar konventionen inte göra sig skyldig till sjöröveri då sjöröveri är definierat så att det utförs av ett privat fartyg. Däremot äger staten som det angripna fartyget är flaggat i rätten att kräva ersättning för skador vid en olaglig bordning. Undrar under vilka förutsättningar det kan betraktas som en krigshandling.

4 juni 2010, 21:36
Medlem
OJ vad israelen blir satt på pottkanten!

4 juni 2010, 21:40
Medlem
Savanten Svante skrev:
/youtube/
"are you serious"? Vad är det för en pr-gubbe egentligen, har han inget manuscript för sånt.. Detta kan bli spännande, äntligen händer något.

4 juni 2010, 22:34
Medlem
Jo, när Israel klantar sig på det där viset så raggar islamisterna och terroristerna nya självmordsbombare och vinner poäng internationellt. Rent självmål. :roll:

4 juni 2010, 23:25
Moderator
Timeless skrev:
Savanten Svante skrev:
/youtube/
"are you serious"? Vad är det för en pr-gubbe egentligen, har han inget manuscript för sånt.. Detta kan bli spännande, äntligen händer något.

Jag hoppas det gör det. Hoppas alla andra har nån djävla stake mot Israel den här gången. Men det är nog inte värt att ropa hej förrän de har visat den.

5 juni 2010, 01:20
Medlem
zombie skrev:
Jag hoppas det gör det. Hoppas alla andra har nån djävla stake mot Israel den här gången. Men det är nog inte värt att ropa hej förrän de har visat den.
Första kulan rullar iaf, sen är det lättare för resten att hänga med.

5 juni 2010, 15:35
Medlem
1000 israeliska siter hackade....

http://www.paltelegraph.com/latest/6288 ... lla-attack

5 juni 2010, 22:31
Medlem
Israel gör humor av attacken:

Alternativsmakligt...

6 juni 2010, 22:39
Medlem
Iranska röda halvmånen ska skicka två fartyg, och de ska tydligen ha erbjudits militäreskort.

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/report-two-iranian-ships-to-sail-to-gaza-1.294657

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7253897.ab

7 juni 2010, 20:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.