Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Hur många vargar för mycket kommer att skjutas, tror ni? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hur många vargar för mycket kommer att skjutas, tror ni?
Nu är 12 000 jägare ute och ska skjuta 27 vargar.

Som jag förstår det är det i princip helt utan samordning. Hur många fler vargar blir skjutna, och hur många struntar i ett besked om att det är slut på jakten för att få en trofé/sitt varghat/whatever reason?

2 januari 2010, 17:44
Avslutat konto
Inlägg Re: Hur många vargar för mycket kommer att skjutas, tror ni?
Jag skulle kunna tänka mig att döda en jägare. Gärna hans fru och barn först.

Först skulle det ena barnet slås sönder med en hammare. Sen skulle mamman tvingas äta av moset under hot om att även det andra barnet skulle gå samma öde till mötes om hon inte gjorde det. När detta var avklarat skulle mamman sen skäras upp från vagina till halsen inför ögonen på det andra barnet som sedan skulle könsstympas samt få händer och fötter avskurna. Sen skulle jägarpappan få se allt innan han dog.

Liknar det jägarna utsätter djuren för.

3 januari 2010, 04:05
Medlem
Tack, Savanten för sammanfattningen av vargdebatten. Jag har frågat folk på hundforum om någon vänligen kunde förklara för mig vad den här vargdebatten handlar om. Men ingen jävel svarar. De sitter bara och spyr galla över jägare och köper t-shirts där det står rädda en varg - skjut en jägare.

Alltså, jag har problem med läsförståelse och läser sällan tidningar, samt ser inte på tv annat än på webben ibland. Jag behövde bara läsa ditt inlägg två gånger för att förstå, ja det rentav gick upp ett ljus.

Nu behöver jag bara komplettera med lite kunskap om hur vargstammen ser ut.

För mitt inre ser jag ett gäng utplanterade hillbillyvargar som är gravt inavlade och allt för tama och glada i får?

Månne är jag för negativ, men hör vargen hemma i vår fauna? Eller mår den mest dåligt av att vara här? Skulle man ha skeppat iväg dem någonstans istället? De är ju trots allt utrotningshotade.

Rätt vad det är blir vi varse att de är utrotade. Vore lätt hänt om jag uppfattat saken rätt. Om den ene inte vet vad den andre gör...

3 januari 2010, 08:11
Medlem
sugmundfreud skrev:
Eller mår den mest dåligt av att vara här?
Knappast mår den bättre av att flyttas/skjutas på.

Citera:
...hör vargen hemma i vår fauna?
Detta är inte människans värld. Ska vi flytta på någon p.ga vår rädsla för små vargar, så är det oss själva. Jag stannar dock. Skulle kunna tänka mig att skuta en varg men inte på regeringens order. Ska vara samma anledning som man skjuter älg. Dvs köttet.
Är f-n patetiskt att så många jägare var/"fick vara" ute och jagade.

3 januari 2010, 09:53
Medlem
Sökte tillstånd att skjuta kontrollanter
Citera:
Ansökan, som lämnats in till länsstyrelsen, är ytterst konkret. I den står det bland annat:
”Dessa skadedjur utarmar resurser... som håller på att ta slut. För ett hållbart samhälle måste skyddsjakt och skottpeng införas omedelbart.”
Det anges att alla kontrollanter ”behöver fällas” och slutar med orden ”ge mig tillstånd så löser jag problemet”.
http://www.gt.se/nyheter/1.1818884/sokte-tillstand-att-skjuta-kontrollanter

:lol:

3 januari 2010, 09:59
Medlem
Bild

Antal som behöver fällas: Alla.

3 januari 2010, 10:05
Medlem
När man följer debatten så finns det bara 2 läger
1 De som vill värna mångfalden men även djurens hälsa = skjutgalna jägare
2 De som vill värna mångfalden och djurens rätt = militanta djurskyddsaktivister

Jag anser att varg ska finnas men ett djur som till naturen är folkskygg men
börjar röra sig i vid och nära bostadsområden är inte riktigt normal
Och det är ju inte konstigt med den inaveln som har varit de senaste decennierna
om jag inte minns fel så är det5-6 vargar som är ursprunget till den nuvarande
vargstammen. Iofs nu har det kommit ett par ryska vargar in så det kanske blir bättre

Men sättet man sköter skyddsjakten nu är helt åt skogen
"Varsågod skjut 27 vargar men efter det arme den stackarn som skyddar sin egendom
genom att skjuta en till varg då hamnar den i fängelse"

Man borde istället skjuta de vargar som uppvisar alltför lite folkskygghet
eller uppvisar andra avvikelser som kan vara skadliga eller farliga

4 januari 2010, 02:49
Medlem
Håller med chilehead. Jag har googlat eftersom ingen vill göra annat än sitta i ett av de två lägren och vråla åt varandra när det gäller den här vargfrågan. Alltså ingen bemödar sig med att förklara för mig. Bla då på de hundforum jag hänger på.

Vad jag kommit fram till är ungefär det chilehead säger ovan.

Man borde ha fokuserat på att ta bort hillbillyvargarna. Fan vad smart jag är, jag skrev ju det där uppe! Vargar är som zigenare, de vandrar. Så om man minskar populationen måste de söka nytt blod eftersom kusinerna är döda. Detta sker genom att vandra över till andra länder bland annat.

Tyvärr har man nu urskillningslöst gått loss med gevären på vilka vargar som helst. Vilket gör att problemen med riven boskap kommer att kvarstå. Satans Sverige, jag hatar mitt land och dess jävla beslutsfattare.

4 januari 2010, 03:06
Medlem
Det verkar finnas en vettig jägare iallafall.

4 januari 2010, 18:41
Moderator
Det lär nog vara kört för de flesta vilda djur som människan anser som konkurrenter, tror sig kunna få upp den av något ämne från, har som omistlig kulturtradition att äta eller är tvungen att äta för att få något alls i sig. Ett par års dumhet kan förstöra mansåldrar av klokhet, men inga mansåldrar av klokhet kommer att kunna rädda djur som har blivit så få att det bara är inavel som återstår och som dessutom blir stressade av de många människor som alltid förblir dumma.

Om vi skulle överleva kommande miljökatastrofer får vi nog räkna med att dela planeten med fåglar-gnagare-småfisk och "neråt" och med de tamdjur som har överlevt.

7 januari 2010, 15:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.