Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Somalier mer autistiska? 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Somalier mer autistiska?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3766647.svd

Finns tydligen dokumenterad forskning som visar att det är så. Varför vet man dock inte.

Jag tror inte på D-vitamin/solljusteorin eftersom jag läst någonstans att somalier även i Somalia har högre andel autister än andra afrikaner. De folk som av någon anledning verkar ha ovanligt många autister är somalier, indier, judar och japaner.

8 november 2009, 00:23
Medlem
Inlägg Re: Somalier mer autistiska?
Josef3 skrev:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3766647.svd

Finns tydligen dokumenterad forskning som visar att det är så. Varför vet man dock inte.

Jag tror inte på D-vitamin/solljusteorin eftersom jag läst någonstans att somalier även i Somalia har högre andel autister än andra afrikaner. De folk som av någon anledning verkar ha ovanligt många autister är somalier, indier, judar och japaner.

Tror jag inte ett dugg på. Speciellt inte som jag själv konstaterat att japaner har något lägre frekvens av npf, medan npf i princip inte alls förekommer bland afrikaner. Tror inte heller på judar. De har möjligen högre IQ, men inte högre prevalens av npf.

8 november 2009, 00:56
Avslutat konto
Japanerna själva konstaterade att de har flera gånger så hög förekomst av autism vilket orsakade liknande panik och rädsla för vaccin som nu kan ses hos somalierna.

Sverige har nog flest feldiagnostiserade i världen medans Japan troligen har flest odiagnostiserade aspergare. Sverige toppar diagnostiseringsligan och Japan ligger i botten men i verkligheten är siffrorna omvända.

Det är ju klart att du inte tror på detta dock, du måste ju bevisa din patetiska och värdelösa neanderthalsteori som starkt knyter autism till vita.

Jag hade trott på neanderthalsteorin om det inte vore för att sydkoreaner och japaner är så väldigt aspiga och har sån hög andel autister. Tyvärr är nog neanderthalsteorin bara önsketänkande.

Dock tror jag du är inne på rätt spår men att autismens urfäder inte var neanderthalare utan någon mycket äldre art som kommit att sprida sina gener över ett större område genom en väldigt tidig blandning med framtida homo sapiens. Dessa gener kan ju också funnits i neanderthalare, kanske i ännu högre grad. Dock är inte neanderthalarna kärnan/källan. Det är vad jag tror. Det finns en stark koppling mellan autism och östasien som du är en idiot om du förnekar.

8 november 2009, 02:43
Avslutat konto
Att somalierna helt plötsligt uppvisar autistiska drag som enligt många "inte existerar i Somalia", när de flyttar till nordliga breddgrader, verkar dock väldigt tydligt tala för att autism är en vanlig sjukdom/hjärnskada och inte en gren i evolutionen som måste bäras genetiskt. Trist om det är så, eftersom jag ser mig själv som en unik art som bär på uråldriga gener som gör mig till något annat än en vanlig människa.

8 november 2009, 02:50
Medlem
Just i Somalias fall så är det ju ett litet land, stat, whatever med ett invånarantal ungefär som i Sverige, ge och ta någon miljon. Lägg på det till det faktum att de inavlar väldigt hårt.

Plus att man knappast går husesyn i hyddorna där och räknar autister. När de så kommer till Sverige blir inaveln knappast mindre, utan då ska de ju hitta en Somalier här eller nåt.

Inaveln kan vara en faktor. Finns autism i släktträdet så, plopp pang, har man en liten knodd som ej talar och tycker att det är skönt att kissa i byxorna för att det blir så varmt och läckert, ännu vid 6 års ålder.

Finns någon statistik på hur många diagnosticerade Somalier vi har i sverige?

Googlande får det till att vi totalt har runt 15 000 Somalier i Sverige, så jag är nyfiken på hur stor autistepidemin är, är den stor?

8 november 2009, 06:57
Medlem
Josef3 skrev:
Japanerna själva konstaterade att de har flera gånger så hög förekomst av autism vilket orsakade liknande panik och rädsla för vaccin som nu kan ses hos somalierna.

Konstaterade själva? Det har jag aldrig hört talas om. Kan man få en referens till det påståendet?

Josef3 skrev:
Sverige har nog flest feldiagnostiserade i världen medans Japan troligen har flest odiagnostiserade aspergare. Sverige toppar diagnostiseringsligan och Japan ligger i botten men i verkligheten är siffrorna omvända.

Det tror jag inte. Verkar högst osannolikt.

Låt mig se om jag kan se din logik:
1. Japan har mycket färre diagnosticerade än Sverige
2. Sverige har massor av feldiagnosticerade pga du inte tycker de passar ihop med dig
3. Du drar själv slutsatsen att japaner konstaterat att de har flera gånger mer autism än Sverige

Josef3 skrev:
Det är ju klart att du inte tror på detta dock, du måste ju bevisa din patetiska och värdelösa neanderthalsteori som starkt knyter autism till vita.

Nu var det ju snarare så att jag stödjer mig på en undersökning i Aspie-quiz med 88.000 medverkanden. I den så har japaner såväl i USA som i sina hemländer signifikant lägre poäng än andra grupper, samtidigt som de har förväntat deltagande i USA (alltså kring 4% som är deras befolkningsandel). Men har du andra uppgifter så fram med dem bara.

8 november 2009, 10:10
Medlem
Josef3 skrev:
Att somalierna helt plötsligt uppvisar autistiska drag som enligt många "inte existerar i Somalia", när de flyttar till nordliga breddgrader, verkar dock väldigt tydligt tala för att autism är en vanlig sjukdom/hjärnskada och inte en gren i evolutionen som måste bäras genetiskt. Trist om det är så, eftersom jag ser mig själv som en unik art som bär på uråldriga gener som gör mig till något annat än en vanlig människa.

Jag tror mer på hypotesen att det handlar om hypokondri och bidragsfusk.

8 november 2009, 10:11
Medlem
rdos skrev:
Josef3 skrev:
[...]

:roll:

8 november 2009, 10:49
Medlem
Solenoid skrev:
rdos skrev:
Josef3 skrev:
[...]

:roll:

Tja, vad annars kan det handla om? D-vitaminbrist orsakar autism? Det är rena larvet. Och när man påstår sådant idiotiskt så är resten förmodligen lika larvigt det med.

Lite länkar om somalier:
http://sdlandskrona.blogspot.com/2008/03/somaliskt-bidragsfusk-via.html
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1346115
https://www.flashback.info/showthread.php?t=566003

8 november 2009, 13:05
Medlem
Vad som är mer intressant än somalier och japaner är indianer. Det verkar som just indianer har världens högsta npf-prevalens. Hur nu det kan förklaras (med eller utan neandertalsteori) är ju en intressant fråga. Östasiater är ju inte en homogen grupp, utan snarare en uppblandad grupp. Ena delen kom ifrån norr medan andra levde längre söderut. Så när man mäter den öst/syd asiatiska gruppens prevalens så kan det tänkas att det finns väsentliga skillnader mellan de grupper som huvudsakligen fått sina gener ifrån norr och de som huvudsakligen fått gener ifrån söder. Ovan skrev jag japaner, men det borde stått östasiater. Vet inte riktigt vilken huvudsaklig bakgrund asiater i USA har, men det kanske vore intressant att undersöka. Det kan ju vara så att japaner ligger närmare i prevalens till indianer än folk ifrån sydöstra Asien. Men det måste isf visas.

8 november 2009, 13:13
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.