Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Dietsekter 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Dietsekter
Alla vanligt förekommande dieter praktiseras delvis, och kanske huvudsakligen, i form av stora sekter med tillhörande företag och konspirationsteorier. På senare tid har den dominerande sekten varit LCHF/Paleo. De vill äta som mammutjägare under istiden.

SBU, som är den mest ordentliga expertmyndighet Sverige har i hälsofrågor, har utrett dieterna och kommit fram till att alla är lika bra. Vilket förstås är föga förvånande med tanke på att alla syftar till att begränsa energiintaget, den enda egentliga viktkontrollmetoden.

Det är fascinerande att folk startar sekter på detta viset. Nu finns tydligen en folkrörelse för att lägga ner livsmedelsverket. Myndigheten lär tydligen gå kolhydratkonspirationens ärenden. Margarin är en extra provocerande företeelse för dessa människor, ett icke-animaliskt fett passar inte in i istidsmammutjägarens diet och måste därför vara en farlig konspiration. Snart får vi se hungerkravaller på östermalm då LCHF-folket kastar potatis på polisen och kräver billigare bacon...

De är roliga, människorna. :mrgreen:

2 februari 2014, 22:13
Medlem
Inlägg Re: Dietsekter
Fast margarin är en mycket suspekt produkt. :37:

2 februari 2014, 22:27
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Fast margarin är en mycket suspekt produkt. :37:

Det kan förstås vara det eftersom ordet typ bara betyder "allt som kan fylla samma funktioner som smör" ganska oavsett vad det är gjort av. Men att det tillverkas i fabrik gör det inte automatiskt dåligt. Beror ju på vad man stoppat i för fett i det.

2 februari 2014, 22:31
Medlem
Sant.
Bregott, ok. Lätta, döden i askform.

2 februari 2014, 22:42
Medlem
Jag köpte Eldoradomargarin en gång. Nu tror jag att jag har en uppfattning om hur smörjfett smakar.

2 februari 2014, 22:47
Medlem
Renodlingen av alla dieter borde väl rimligen vara typ syntetiskt protein, vitamin- och mineraltilskott, essentiella fettsyror och inget annat. Everything the body needs:

2 februari 2014, 23:51
Moderator
Riktigt så enkelt är nog inte läget. Bland annat finns fler än två sidor, svenska myndigheter är inte annars kända för att vara direkt oberoende av "näringslivet", och hur man reagerar på mat är väldigt individuellt.

3 februari 2014, 03:14
Moderator
Yetin, icke-animaliskt fett finns i form av oljor. Margarin (med undantag av bregott då, och ev. något mer, som är en blandning av smör och rapsolja) skulle inte ens duga som smörjfett. Stora delar av det är härdad palmolja. Härdade fetter är skadliga för hälsan, och palmolja skövlar de regnskogen för.

Jag håller med om att det är något religiöst över dieterna. Dock har jag märkt att jag mår väsentligt mycket bättre om jag drar ner på mjölmat, så just i det avseendet får jag ge LCHF cred. Däremot mår jag personligen alldeles utmärkt av rotfrukter och potatis.

3 februari 2014, 09:01
Medlem
Jag är ju ingen margarinförespråkare egentligen. Jag ser båda två som onyttiga, de innehåller ju massa energi och inget protein. Men margarin kan ha nästan vilket innehåll som helst i princip, livsmedelsverket hade väl valt ut nåt som de menade var nyttigt. Alla djurprodukter produceras med kraftfoder av soja odlat i nerhuggen regnskog i jordbruk drivna av fossilenergi och är ganska likvärdiga med palmolja. Det finns förstås en del ganska vidsträckta områden på Jorden där lågintensiv djurhållning är ekologiskt önskvärd (hindrar ökenutbredning och kan minska öknens utbredning på sikt), men om hela Jordens befolkning ska dela på den djurindustri som är möjlig i ett lågintensivt system samtidigt som det högintensiva avskaffas blir det nog ganska snålt med djurprodukter även med maximal utbredning av lågintensiv djurhållning.

Jakt och lågintensiv djurhållning löser förmodligen de flesta seriösa* etiska invändningar mot köttproduktion, men begränsar tillgången på kött.

* Då räknar jag "det är fel att döda/exploatera oavsett om de lider av det eller ej" som en oseriös invändning.

3 februari 2014, 20:03
Medlem
Renodlade LCHF-dieter är helt enkelt inte möjliga för annat än ett privilegierat fåtal, med nuvarande och stigande befolkningstal (bortsett ifrån att den med all sannolikhet passar långtifrån alla), ens med maximal lågintensiv djurhållning och dito jakt på vilt. Ska vi verkligen äta och som jägare och samlare så blir konsekvensen också ett drastiskt reducerat globalt befolkningstal: Runt 10-20 miljoner människor (absolut max möjligen 100 miljoner). Jägar- och samlarsamhällens ekologiska fotavtryck per capita är nämligen helt enorma. Det är därför sådana samhällen är tvungna att vara nomadiserande av just den anledningen: Snabb utarmning av de lokala förnybara resurserna, som med jämna mellanrum behöver återhämta sig. Alltså behöver i konsekvensens namn anticivilisatoriska primitivister m fl vackert förklara hur det ska gå till att få bort så gott som alla av den nuvarande världsbefolkningen på 7 miljarder människor. Samt vilka som ska ta på sig ansvaret för att verkställa den på den ideologiska grundvalen nödvändiga massutrotningen av människor. Att dö pga svält i masskala är rätt jävligt och jordens fördömda lär knappast passivt acceptera att under tyst och stillsamt lidande gå in i den eviga natten...

3 februari 2014, 20:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.