Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Kan man vara förälskad i två eller fler? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Kan man vara förälskad i två eller fler?
Det här är inge ons/sextråd.
Jag undrar om det är fler än jag som kan vara förälsad i flera kvinnor sammtidigt?
Jag är sådan och det slutar alltid med att nån blir sårad.
För mig är svartsjuka obegrpligt ingen kan äga en annan människa, mann fåt uppskatta
dom timmar och dagar man har i livet förutsättningslöst.
En dag kan kärleken ta slut och så är ju livet.
Med detta sagt att man inte i störsrsta möjliga mån sa försöks att inte såra en människa
och vän djupt. Men när instinkterna "skriker" ska man då gå undan för den skull?

29 januari 2012, 00:17
Medlem
Inlägg Re: Kan man vara förälskad i två eller fler?
Klart man kan vara älska mer än en människa. Tror jag de flesta kan.

29 januari 2012, 00:20
Moderator
Bra fråga. Hittar du något bra svar kan du väl dela med dig?

29 januari 2012, 14:00
Medlem
Du kanske är mormon?

8-)

29 januari 2012, 16:05
Moderator
"Vad jag har lovat, det ska jag hålla/ att aldrig nånsin älska fler än – – – tre..." (gammal polsketrall)

Folk är väl olika där också, men någon inbyggd absolut monogami hos samtliga av vår art har då inte jag sett. Sedan har väl folk olika skäl för att vara polyamorösa precis som de har att vara (seriellt) monoamorösa: en del vill säkert fly från bindningar, inre otillfredsställelse, oförmåga att dricka en upplevelse i botten och därav ständig törst, som de felaktigt tror ska släckas av att dränka sig i liknande upplevelser, yada yada... och för en och annan kan det säkert vara mer äkta och förbli ett problem i vårt samhälle även om de jobbar med sig själva.

Sedan kan jag väl bara nämna att jag har sett hela spektret hos både män och kvinnor och att vi har så starka kulturmönster, som vi ändå inte kan ta för givet att vi alltid har haft eller att de skulle vara optimala för varje person, att något mer vågar jag inte säga om den sidan av saken. Men alltnog, vem har sagt att människan skulle vara en harmonisk djurart där saker och ting går ihop? Den har en tung bevisbörda.

29 januari 2012, 16:29
Medlem
De kulturer som kallas monogama brukar i praktiken vara såna där ett normalt äktenskap består av man, hustru och älskarinna. I de samhällen som ser sig som jämlika ingår även en älskare ;) Har för mig att 50% eller så i monogama förhållanden är otrogna. Så deras förhållanden skulle vara mer harmoniska om de var öppet icke-monogama. Ett problem finns förstås om ena parten vill vara monogam och den andra inte, men det är väl ytterligare ett skäl att vara öppen med saken från början.

29 januari 2012, 17:30
Moderator
Ja, tänk om folk kunde tota ihop sig så praktiskt... Men nu älskar ju RJ sin fru. "Sorry babe, du är ju inte polyamorös men det är jag, så take it or leave it" funkar nog inte för honom är jag rädd.

29 januari 2012, 17:58
Medlem
Det där luktar billigt inlägg och mycket teorier, vad jag har avtalat med min
hustru, vet du inte ett skit om! Som promiskuös och otraditionelt bippo så
gillar jag inte extremism, även när det gäller könsrättvisa.

29 januari 2012, 18:46
Moderator
Vad det där riktat till mig? Och i så fall, varför? Jag menade bara att det ju vore enklare om man själv kunde välja vem man blev förälskad i, men det kan man ju inte.

29 januari 2012, 18:50
Medlem
Incognita skrev:
Vad det där riktat till mig? Och i så fall, varför? Jag menade bara att det ju vore enklare om man själv kunde välja vem man blev förälskad i, men det kan man ju inte.

Förlåt Incognita det var inte alls menat att vara taskig mot dig, jag ber om ursäkt
för klavertrampet, jag gillar dig och Zombie även om vi tycker lite olika ibland men
så är ju en diskussion som förhoppningsvis för oss framåt. Jag skriver igen VI ÄR ALLA MÄNNISKOR
Jag är ute efter fenomenet feminismen som jag tycker har spårat ur, snart ska väl kvinnor
ha kalsonger och män trosor, och då tycker jag att det spårat ur.

29 januari 2012, 19:00
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.