Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Norrsken i hela Sverige 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Norrsken i hela Sverige
Citera:
Under eftermiddagen och kvällen finns möljighet att se norrsken i hela Sverige.
Detta orsakat av den kraftiga solstormen.
– Det finns goda möjligheter att få se norrsken ända ner till Skåne, säger SMHI:s klimatolog Veine Josefsson.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/i-kvall-kan-norrsken-ses-i-hela-sverige_6791931.svd?adapt_wid=sc_svd_w2&adapt_group=-1&adapt_ma=0&adapt_mp=0&fcId=4

24 januari 2012, 15:48
Moderator
Inlägg Re: Norrsken i hela Sverige
OJ! Det hade jag helt missat! Jag har alltid velat se norrsken. Shit, hur kommer jag snabbast bort från stadsljus?! *tänker intensivt*

24 januari 2012, 19:11
Medlem
Oj!

Undrar om det är för ljust precis här?
Vill också se.

24 januari 2012, 20:01
Medlem
Nu har jag varit ute en sväng och missat det. Skåne är jag i.

24 januari 2012, 20:07
Medlem
En titt ut genom fönstret talade om att det är ganska molnigt här i min del av Stockholm.
:(

24 januari 2012, 20:27
Moderator
Jag gav mig av mot en oupplyst cykelväg, genom skogen, som jag åkte vilse på/från för några år sedan för att den inte gick att urskilja i mörkret, men nu kunde jag inte hitta den. Jag finkammade hela området men de jävlarna hade satt upp belysning precis överallt. Skall det vara helt omöjligt för en ensam ung kvinna att att ta sig en promenade längs en enslig och oupplyst skogsväg i stadens utkant en mörk kväll? :evil: *sur*

Däremot fann jag
1) en väl fungerande pulkabacke med snö;
2) cykelvägen som jag letade efter då för fyra år sedan men inte fann;
3) en nattöppen konsumbutik på gångavstånd från kontoret; samt
4) en grönskimrande del av natthimlen som eventuellt hade varit intressant att beskåda utan allt detta molndis och utan stadens ljus. Om skimret nu hade funnits där utan stadens ljus. Men jag kan inte erinra mig om att det brukar ha den gröna nyansen. Kan vara önsketänkande förstås.

24 januari 2012, 22:28
Moderator
Jag har sett norrsken som mest har varit just sken, inte så mycket linjer eller draperier, och då gärna skimrande i grönt och rosa.

Fast ikväll såg jag inget. Jag har sett det förr ett par år från nära där jag bor, och då var det knappast mindre upplyst än nu, men himlen verkade igenmulen. Fast tack för tipset Svante, utan det hade jag inte ens försökt! Även jag fick åtminstone se litet vinterskog och en pulkabacke (med ett par åkande i mörkret).

24 januari 2012, 22:46
Moderator
Jaha, kan det vara rosa? Då kan jag eventuellt ha sett sådant sken också. Jag var mest sur över att det var rosa precis överallt, tyckte att stadens sken lyste ovanligt starkt just ikväll och hindrade mig från att se annat sken. Jag såg liksom inte skenet för allt sken.

24 januari 2012, 23:30
Moderator
Så kanske var det bara skenbart du inte såg att skenet sken så bart det kunde?

24 januari 2012, 23:58
Moderator
Ett exempel på vad vi missade: från dagens norrsken någonstans vid Råneälven, Lappland. Ljudet dock inte autentiskt. "Stulen" från annat forum.

25 januari 2012, 02:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.