Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Avkriminalisera hivsmittspridning? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Avkriminalisera hivsmittspridning?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/krav-pa-avkriminalisering-av-hivsmittspridning
Citera:
I dag är det Världsaidsdagen. RFSU, RFSL och Hiv-Sverige är tre organisationer som driver frågan att hivpositiva inte ska kunna straffas för att de har sex utan att först berätta om sin sjukdom.
Hur tänker de här stolpskotten?
HIV är en dödlig sjukdom, inte faan skall sånt bli tillåtet att sprida vind för våg.

1 december 2011, 16:22
Medlem
Inlägg Re: Avkriminalisera hivsmittspridning?
Dom upplever det väl som kränkande att inte få knulla runt som dom vill. Ofta handlar det om promiskuösa människor som har svårt att kontrollera sin sex-drift och då blir det svårt.

Man kunde ju tycka att dom kunde träffas själva så kunde dom göra som dom vill med varann utan att smitta vidare?

1 december 2011, 18:28
Medlem
Men att RFSU jobbar för det. Med Smittskyddsinstitutet i ryggen.

1 december 2011, 19:37
Medlem
Då tycker jag det blir lagligt att förgifta folk, måste man berätta för dom att det är cyanid i kycklingen de äter?

1 december 2011, 19:42
Moderator
Kan ju hända att även Smittskyddsinstitutet och RFSU har sina skäl. Så vanligt är det inte att folk på ansvariga poster är fullständigt galna i den här sortens frågor.
Nu gör jag något jag just har kritiserat på Aspergerforum, länkar och just inte mer, men jag kan väl säga att jag själv inte orkar läsa mig till någon helhetsbild av saken för närvarande. Finns ett par "läs mer"-länkar nedanför notisen.

http://www.ottar.se/artiklar/l-g-risk-att-smittas-av-hiv

3 december 2011, 17:39
Medlem
Citera:
risken för sexuell hiv-smitta vid välfungerande behandling går att jämföra med risken när man använder kondom.
Den biten känns iofs rätt skönt.
Men jag tycker nog ändå att (smittor som är livshotande) har större betydelse än (smittor som smittar lätt).

Skulle man bli tvungen att välja och injicera en av två sjukdomar låt oss ta HIV och Klamydia, så skulle jag inte välja HIV.

3 december 2011, 19:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.