Hittills har jag säkerhetskopierat det absolut viktigaste, nämligen mina spelprojekt efter varje pass (inkrementella och fulla backuper). Andra filer, som till exempel spontana bildprojekt, har skippats tills jag gjort en av mina sporadiska, manuella kopieringar av
alla filer.
Nu tänkte jag dock att det var dags för mer professionella backuper, men jag funderar lite på vilken strategi som jag ska välja:
- Gör en komplett backup (alla filer) på allt en gång i veckan och inkrementella backuper (bara de filer som ändrats) varje dag.
En komplett backup + de inkrementalla utgör en uppsättning. Fördelen är att jag slipper tänka så mycket och behöver bara "trycka på knappen". Nackdelen är att en komplett backup tar ungefär 8 timmar, men å andra sidan behöver jag bara göra det en gång i veckan. En annan nackdel är att en komplett backup kräver mycket diskutrymme, men det kan begränsas genom att man sparar endast de tre senaste uppsättningarna. - Ta inkrementella backuper enbart på det som jag arbetat med under dagen. Ta kompletta backuper på det som jag arbetat med under veckan. Ta komplett backup på allt en gång i månaden. Fördelen är att jag sparar tid (i alla fall vid varje backuptillfälle). Nackdelen är att jag själv måste komma ihåg vilka filer som jag arbetat med under dagen/veckan och att det kräver mer diskutrymme. En annan nackdel är att det kräver mer logistik.
En anledning till att försöka optimera är att spara diskutrymme, men efter en överslagsräkning ser jag att alternativ två kommer kräva mer diskutrymme än alternativ 1. En annan anledning är att spara tid, men då måste jag först vara på det klara med vilken tid jag menar: Är det a) tiden för själva kopierandet som utförs av datorn (när jag gör något annat) eller b) tiden det tar för mig att starta kopierandet? Det måste vara b (och inte a som jag tänkte först) som gäller och då kommer alternativ 2 ta även mer tid i anspråk på grund av den ökade logistiken.
Slutsats:
Välj alternativ 1. Det sparar tid, diskutrymme och tankemöda. Medan den inkrementella backupen pågår gör jag något annat som typ äter middag, tar en promenad eller i värsta fall sover. Medan den kompletta backupen pågår gör jag något annat som typ sover (de flesta backuper kommer antagligen startas på kvällen eller natten).
Och för att det ska kunna bli någon sorts diskussion av denna tråd:
- Tar ni backuper? Varför? Varför inte?
- Vilken backupstrategi använder ni? Varför?
- Hur ofta har ni behövt återställa en backup? Vilken var orsaken?
- Finns det en backupstrategi som är bäst i alla lägen?
- Har ni någon gång förlorat viktiga filer på grund av att ni inte tagit backup?
1. Ja, eftersom jag har många projekt på gång i datorn och mycket filer som jag absolut inte vill bli av med.
2. Hittills enligt första paragrafen ovan, men snart enligt alternativ 1 ovan. Hittills på grund av lathet, men snart på grund av att det verkar vara den strategi (av hittills kända strategier) som sparar mest tid, utrymme och tankemöda.
3. 1-2 gånger per decennium? Ibland beroende på klantighet och ibland beroende på diskkrascher.
4. Jag tror inte det, det beror alltid på omständigheterna. Generellt sett kan det dock kanske finnas en, men detaljerna skiljer sig.
5. Nja, inga
viktiga filer vad jag kan minnas, men däremot en del mindre viktiga filer som jag snart glömt att de ens funnits.