Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
4x512 MB RAM!? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg 4x512 MB RAM!?
I den här tråden tänkte jag rapportera om mina fram- och motgångar i mina försök att installera 4x512 MB RAM på ett moderkort som inte riktigt gillar det.

Det hela började med dessa inlägg från en annan tråd:
Schueberird skrev:
Testa att trycka in en extra GB RAM (2 GB totalt). För stabilitetens skull måste jag då också sänka Command Rate:n till 2T, eftersom MB:t inte riktigt gillar 4 stickor. Sedan om det håller sig stabilt, ska jag testa att överklocka. Med lite tur kan jag få gamla Bettan att räcka ett extra tag till.

Schueberird skrev:
Schueberird skrev:
Sedan om det håller sig stabilt, ska jag testa att överklocka.

Jag börjar lite försiktigt med n00b-metoden: BIOS:et har automatiska överklockningsval, det vill säga jag väljer hur mycket jag vill överklocka och sedan sköter BIOS:et alla inställningar. Stabiliteten måste jag dock hålla koll på själv.

2x512 MB RAM har legat och skräpat hemma hos mig i flera år, så nu tänkte jag att det var dags att försöka installera det:
Tyvärr slutade första försöket med att det inte ens gick att gå in i BIOS:et längre, trots att jag innan jag stoppade in stickorna hade sänkt till 2T.

Jag skulle kunna pröva att uppgradera BIOS:et till senaste(/senare( versionen(/er), men det innebär flashning som är en känslig process och kan sabba allt och jag vet heller inte om en senare BIOS-version skulle lösa problemet.

Jag har läst att man kan prova att höja spänningen för minneshanteringen, men jag har inte hittat någon sådan inställning i min nuvarande BIOS-version.

Risken finns att stickorna har pajat av att ligga framme så länge och då är det absolut ingen idé att ens försöka.

Så här i efterhand kan jag säga att jag skulle ha kört på 2x1024 direkt istället, men det är ju lätt att vara efterklok (då kände jag heller inte till problemet med 4x512).

Jag kan dock fortfarande testa att överklocka för att snabba upp datorn.

11 februari 2011, 20:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.