Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Vad är kultur? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vad är kultur?
1. Vad är kultur?
Hur definierar just du begreppet kultur?

2. Vad är "den svenska kulturen" för någonting?
Eftersom vissa element talar om främmande kulturer som någonting negativt och framhäver den inhemska som överlägsen alla andra kulturer måste ni kunna besvara dessa frågor.

3. Exakt vilka kulturyttringar måste "bevaras" och vilka ska bekämpas? Isf, varför?

15 oktober 2010, 23:14
Medlem
Inlägg Re: Vad är kultur?
Krigarn skrev:
1. Vad är kultur?

Kultur är samhörighetsritualer som får oss att föröka oss bilda familjer osv.
Krigarn skrev:
Att en gång om året dansa runt en jättelik kuk nerkörd i marken för att sedan springa till ett fläderträ och knulla tills man somnar.
Krigarn skrev:
Eftersom vissa element talar om främmande kulturer som någonting negativt och framhäver den inhemska som överlägsen alla andra kulturer måste ni kunna besvara dessa frågor.
Vår midsommarkuk som våra småttingar dansar "små grodorna" runt är vida överlägset vilken muhammedkuk som helst. Om du inte kan se det får du köpa ett måttband.
Krigarn skrev:
3. Exakt vilka kulturyttringar måste "bevaras" och vilka ska bekämpas? Isf, varför?
Vi måste bevara kulturen att beträda den daggvåta ängsmarken. Och bekämpa alla förbud mot det.

15 oktober 2010, 23:32
Moderator
Jag tror ufo har tagit fel på en bokstav i ordet...

15 oktober 2010, 23:42
Medlem
Varför stryker du inte andra frågan? Enligt din uppfattning finns ju inte någon svensk kultur öht. :roll:

16 oktober 2010, 10:24
Medlem
rdos skrev:
Varför stryker du inte andra frågan? Enligt din uppfattning finns ju inte någon svensk kultur öht. :roll:

Jag tänkte upplåta åt er SDare att försöka er på en definition.

16 oktober 2010, 13:05
Medlem
Zombie skrev:
Jag tror ufo har tagit fel på en bokstav i ordet...

Det var nog mer sarkasm som fick spegla hur viktigt jag anser det vara med "rätt" kultur.

16 oktober 2010, 15:43
Medlem
Krigarn skrev:
rdos skrev:

Jag tänkte upplåta åt er SDare att försöka er på en definition.

Meningslöst...

16 oktober 2010, 18:32
Medlem
Krigarn skrev:
1. Vad är kultur?

Skall jag säga så som jag uppfattar verkligheten, eller så som anses vara PK bland antinget sverigedemokrater/smygrasister, eller den politiska/journalistiska eliten?

Verkligheten är inte så enkel som något av dessa läger gärna vill hävda. Invandringen har medfört en hel del positivt, men också inneburit stora problem på sina håll.

Man kan verkligen inte dra tillexempel alla muslimer över en kam och kalla dem terrorister och hustrumisshandlare, som många mer eller mindre inskränkta personer gör.
Men att förneka att det bland vissa folkgrupper finns kulturella uttryck som helt enekelt inte hör hemma i Sverige och som egentligen inte borde höra hemma någonstans i världen, såsom rasism riktad antinget mot oss svenskar, eller rasism mellan olika invandrargrupper, hederskulturer innefattande sådant som blodshämnd, patriarkalt förtryck och i förlängningen hedersmord, etc., även det är att sätta skygglapparna på sig och vägra acceptera verkligheten, därför att den inte passar in i ens politiskt korrekta världsbild.

Vad vi behöver är en nyanserad invandrings/integrationsdebatt, som utgår från den faktiska verkligheten, varken från rasistiska fördomar, eller från politiskt korrekt idealiserande, jag saknar det parti som vågar beröra denna politiskt känsliga fråga, utan att för den sakens skull ägna sig åt mer eller mindre dold rasism/främlingsfientlighet.

Egentligen är det invandringspolitiken i sig som vi borde förändra i grunden: istället för att som nu pröva asylskäl på mer eller mindre rättsosäkra grunder borde tumregelen vara att alla som kommer hit och beter sig skötsamt och hederligt, vill lära sig språket, repekterar svenska värderingar et.c. borde vara välkomna att efter en tid få uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap, medan de som missköter sig skulle åka ut, oavsett asylskäl eller ej, så är det upp till individen om han/hon vill stanna och vi slipper såväl kriminella invandrargäng o dyl, som alla dessa djupt tragiska historier, när uppenbart bra och skötsamma personer utvisas till sina hemländer med ibland fruktansvärda konsekvenser för den utvisade individen.

16 oktober 2010, 19:40
Medlem
Kontentan, som jag aldrig hann skriva i mitt förra inlägg är att jag tycker Sverige skall vara ett öppet land för alla rejäla och skötsamma människor som vill flytta hit, oavsett om det är Iranier som flyr regimens förtryck, eller om det är Litauer/Ryssar, som "endast" söker sig ett bättre liv.

Grundregeln skall vara att skötsamhet ger uppehållstillstånd/medborgarskap, oavsett skäl till invandringen, medans de som missköter sig skall åka ut. Kommer man då hit som flykting och t.ex. ägnar sig åt knarkaffärer, misshandlar sin familj, eller sätter skräck i sitt bostadsområde, genom våld, hot och trackasserier...

...ja tough luck, då skulle man funderat över vad man sysslade med, innan man utvisas till ett rent helvete.

-Vad är personligt ansvar? :roll:

16 oktober 2010, 19:53
Medlem
För att fortsätta diskussionen: blir inte ni upprörda när t.ex. en uppenbart skötsam familj, där pappan är afrikan och mamman från ryssland tvingas splittras och utvisas till obestämda öden, samtidigt som invandrargäng tillåts kalla svenska tjejer för svennehoror, män från patriarkala kulturer misshandlar och kontrollerar sina hustrur och döttrar etc. och allt detta ske inom Sveriges gränser?

Jag blir åtminstone flyförbannad, i båda fallen, det är rent åt helvete att bra och ordentliga människor skall utvisas, samtigit som en massa pack får stanna kvar, detta ger å ena sidan näring åt rasism och främlingsfientlighet, samtidigt som det är djupt orättvist mot de människor som gjort rätt för sig och moraliskt sätt borde få rätt att stanna.

Som jag ser det har t.ex min litauiska vänner, som varit gästarbetare på mitt arbete och som kommer från mycket svåra ekonomiska förhållanden borta i den fd sovjetrepubliken moraliskt sett betydligt större rätt till uppehållstillstånd än en massa pack som bara ställer till med skit som "tack" för att vi tagit emot dom.

-Upprörande är det minsta man kan kalla det för!! :x

16 oktober 2010, 20:06
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.