Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Krigarns kulturtipsartråd 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Krigarns kulturtipsartråd
Självgod som jag är tycker jag i första hand att alla ska läsa det jag skriver, men bortsett från det anser jag att...

Det vita bandet av Michael Haneke bör ses av rdos. Och alla andra SDare för den delen. Den här filmen visar ju hur ert idealsamhälle ska se ut.

Zombie, Aspomomen och andra rebusmakare borde läsa sk hårdkokta deckare i stil med Mickey Spillane för att trimma sitt skrivande.
Nog för att Zombie bättrat sig avsevärt, men Asponomen förefaller vara i skriande behov av skrivtips. Innan man försöker skriva språkfilosofiska inlägg bör man behärska språket ifråga - och dit har han en både lång och knagglig resa.

2 oktober 2010, 02:16
Medlem
Inlägg Re: Krigarns kulturtipsartråd
Laddar ner filmen nu, älskar Haneke så tack för tipset.

Angående rebusmakare så är det inte alls säkert att det är för att verka märkvärdig som man skriver som man gör. Jag råkar vara ihop med en rebusmakare. Han skriver sällan på forum för att hans texter ofta blir obegripliga för alla inklusive honom själv. Så han suddar och suddar och slutligen stänger han ner fönstret och ingen får ta del av hans tankar många av gångerna. Vilket är synd då han har mycket kloka tankar att dela med sig av enligt mig.

Hans hjärna är en röra. Den fungerar ungefär som för snubben i filmen gräsklipparmannen. Ni som sett den vet hur gräsklipparmannen till slut är så smart att han knappt hinner tyda sina egna tankar. Det var nog tur att Stephen King skrev gräsklipparmannens memoarer, för jag tror han hade varit något av en rebusmakare själv...

2 oktober 2010, 11:20
Medlem
Kommentera gärna filmen sen, eller ännu hellre, skriv en egen analys.

3 oktober 2010, 00:12
Moderator
sugmundfreud skrev:
Laddar ner filmen nu, älskar Haneke så tack för tipset.

Angående rebusmakare så är det inte alls säkert att det är för att verka märkvärdig som man skriver som man gör. Jag råkar vara ihop med en rebusmakare. Han skriver sällan på forum för att hans texter ofta blir obegripliga för alla inklusive honom själv. Så han suddar och suddar och slutligen stänger han ner fönstret och ingen får ta del av hans tankar många av gångerna. Vilket är synd då han har mycket kloka tankar att dela med sig av enligt mig.

Hans hjärna är en röra. Den fungerar ungefär som för snubben i filmen gräsklipparmannen. Ni som sett den vet hur gräsklipparmannen till slut är så smart att han knappt hinner tyda sina egna tankar. Det var nog tur att Stephen King skrev gräsklipparmannens memoarer, för jag tror han hade varit något av en rebusmakare själv...

Tack Sugis.

Just det.

Kan vara annat också. Som åt afasihållet. Eller att man inte tänker (fungerar) i ord och måste över en glappkontakt i exakt det ögonblick den inte glappar för att kunna översätta till dem.

3 oktober 2010, 00:49
Medlem
Hur som helst måste det väl vara enklare att koka ner en tanke till EN mening?
Om man måste ha med bisatser & reservationer i allt man skriver blir ju inläggen snart oläsbara. Störande farthinder i kommunikationsflödet. Eller snödrev, som en annan forumit skrev.

Det är inte det att längre inlägg är oläsbara eller tröttande per se. Vad det handlar om är att kunna kommunicera så effektivt som möjligt.

Om det är kommunikation man sysslar med använder man ett bättre strukturerat språk istället för:

Men om man tänker så här, att jag och andra aspergare, i sig och utom sig, således och ovedersägligen (för det mesta i alla fall även om det finns undantag) har olika uttryckssätt och att det är ad hominem och halmgubbetaktik, för att inte tala om att det är frågan om skadliga och direkt dödande attacker på forumets känsligare medlemmar (usch och fy för att råka ut för bokstavsmissiler varje gång man sitter vid datorn) så måste det mest humana och sant demokratiska vara att låta alla skriva som de själva vill, utan yttre inblandning, alla måste få känna sig välkomna, ingen ska behöva stå i kylan och känna sig som en missförstådd Wittgenstein. Vi har alla olika kommunikationssätt och alla sätt är lika mycket värda, läsförståelse handlar om att i sann dekonstruktivistisk anda läsa mellan raderna och själv fylla i tomrummen, liksom andra helst pratar som Kapten Haddock och sprider svavelosande hemska invektiv omkring sig, som de facto och icke-kryptiskt menat sårar andra forumiter, och skapar en sämre stämning i gemenskapen...bla bla bla...

3 oktober 2010, 01:02
Medlem
Du får nog lyssna på din svartrock-historia om det var mitt prat om snödrev du just refererade till... å andra sidan så är det också en passande liknelse, även om det som sagt inte var det jag tänkte på.

3 oktober 2010, 01:31
Medlem
Svartrockhistoria?

Nu hänger jag inte med, förklara.

3 oktober 2010, 01:36
Medlem
The Sisters of Mercy - Driven like Snow
Still night, nothing for miles,
White curtain come down,
Kill the lights in the middle of the road
And take a look around.....
It don't help to be one of the chosen
One of the few, to be sure
When the wheels are spinning around
And the ground is frozen through, and you're
Driven, like the snow
Pure in heart
Driven together
And given
Away to the west
A white dress
Til the river don't run
A black dress
Looking like mine
Til the sun don't shine no more
Where the sky meet the ground
Where the street fold round
Where the voice you hold don't
Make no sound, look
Snow on the river and two by two
Took a lot to live a lot like you, I don't
Go there now, but I hear they sung
Their ”fuck me and marry me young"
Some wild idea and a big white bed, now
You know better than that, I said,
Like a voice in the wind blow little crystals down
Like brittle things will break before they turn
Like lipstick on my cigarette
And the ice get harder overhead
Like think it twice but never never learn...

And the mist will wrap around us
And the crystal, if you touch it...

And the cars
Lost in the drift
Are there
And the people that drive
Lost in the drift
Are there
And the cares i've
Lost in the drift
Are there
Theirs, ours,
Lost in the drift
Are..
Driven
Driven together
And driven
Apart

3 oktober 2010, 15:43
Medlem
Det är möjligt att jag är obildad när det kommer an på bandhistoria. Musik är inte något av mina kompetensområden men texten ifråga är ju bra.

3 oktober 2010, 22:45
Medlem
Det räcker så bra så, jag har inga planer på att frälsa nån, vare sig teoligiskt, musikaliskt eller politiskt.

4 oktober 2010, 21:17
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.