Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Polyphasic/segmented sleep? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Polyphasic/segmented sleep?
Ok, först av allt så skrev jag rubriken på engelska för att jag inte hittat något svensk begrepp :P

Har iaf läst lite om detta efter någon artikel som pratade om att minska totalt antal sömn-timmar per dygn genom att sova kortare perioder jämnt spritt över dygnet (polyphasic sleep). Läste sedan om hur man förr alltid delade upp sömnen (segmented sleep) och kom då att tänka på att mina farföräldrar (som jag ofta bodde hos som barn) alltid sov en stund på eftermiddagen, något som är vanligt i andra länder (siestan).
Själv somnar jag ofta en stund på soffan på eftermiddagen/kvällen vilket ibland ställer till det om man sover för länge eller blir så pigg att man inte kan somna på natten. Riktigt jobbigt blir det juh då om man måste gå upp en viss tid dagen efter.

Så nu undrar jag: Någon som har några bra/dåliga erfarenheter av att dela upp sömnen? Eller andra tips...

28 juni 2009, 22:03
Medlem
Inlägg Re: Polyphasic/segmented sleep?
Mitt främsta tips till den som har AS och sömnsvårigheter, är Melatonin. När det gäller detta med att ta sig en tupplur, så är det då inget som funkar för mig. Då kan jag omöjligt sova sen på kvällen.

28 juni 2009, 22:50
Medlem
Jag har försökt att INTE dela upp sömnen. Jag gör kanske fel?

28 juni 2009, 22:56
Medlem
Savanten Svante skrev:

Precis det jag funderade på... läste dock att man var tvungen att hålla sina tider väldigt noga för att det skulle funka bra. Samt att det tog lite tid att vänja kroppen vid det nya sömn mönstret.

Folivora: Melatonin har jag inte testat (tror jag), får fråga läkaren nästa gång. Tack för tipset!

28 juni 2009, 23:51
Medlem
jag hoppar över en natt ibland men inte är jag tröttare på kvällen för det

men siestan är ingen dålig ide men sen ska man tänka att i dom länderna
jobbar dom mycket senare också

28 juni 2009, 23:55
Medlem
ThigerEye skrev:
Savanten Svante skrev:

Precis det jag funderade på... läste dock att man var tvungen att hålla sina tider väldigt noga för att det skulle funka bra. Samt att det tog lite tid att vänja kroppen vid det nya sömn mönstret.

Folivora: Melatonin har jag inte testat (tror jag), får fråga läkaren nästa gång. Tack för tipset!

...Nästan 13 månader senare fortsätter jag på ThigerEyes tråd -då jag precis nyss här (!) fick
se att denne/denna ThigerEye f.ö. är inne nu på Aspieforum-et,-och vidare då inte har fortsatt här sedan 28/6-9... Jag fortsätter dock...på tråden 'Flerutmönstrande/ segmenterande sömn'
Man undrar ju hur pass mycket, eller lite, forskning det finns på Begreppet?!
Vad avses mer utvecklat och hur kan det praktiskt konfigureras med hälsan i behåll s.a.s.??
Jag har en känsla av att detta med siesta etc inbegripet som en del i innevarande sömnbegrepp
kanske inte är i relevans, utan att det mer handlar om nån sorts 2-3, 2-3 0ch 2-3 timmarssömn-
struktur, eller? Är det 'fritt' val: "räknas" 3½-4 + 3½-4 timmarsuppdelad sömn-och det närsom
på dygnet? Någon sömnig därute...(?)

21 juli 2010, 03:27
Medlem
Skulle inte få för mig att dela upp min 7-10 timmars sömn i olika sessioner bara för att testa. Sen att följa visarna på klockan och tvinga sig sova vid speciella tider... Tror att man blir knäpp efter ett tag då. Nej, bästa lär vara att vara vaken när det är ljusast. Att sova en stund på eftermiddagen tror jag är bra dock, det har människan alltid gjort. Är ingen slump att det dricks mycket eftermiddagskaffe i Sverige.

21 juli 2010, 07:20
Medlem
Savanten Svante skrev:

Har du testat nu och hur gick det isf?

21 juli 2010, 07:41
Medlem
Näe, när sömnen delar upp sig (av sig själv, vaknar för tidigt) känner jag mig bara trött och allt annat än utsövd.

21 juli 2010, 12:50
Medlem
Savanten Svante skrev:
Näe, när sömnen delar upp sig (av sig själv, vaknar för tidigt) känner jag mig bara trött och allt annat än utsövd.
Ok, som för mig nu då. Eller "för tidigt" vete fan.. Är en kvällsmänniska men på sommaren är det vettigare med tidiga mornar egentligen. Vaknat mellan kl. 4 och 6 i en veckas tid ungefär. Räknar med att det tar ett tag innan kroppen ställts om sig, men behöver iaf ingen klocka för att vakna och somnar väldigt lätt på kvällen.

21 juli 2010, 13:02
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.