Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Mactråden! :) 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mactråden! :)
Timeless skrev:
Jag trodde att det bara var folk som inte är intresserade av det som finns inuti burken som köper Mac. :?

Det kan ju också vara folk som har råd att slippa spilla en massa extraarbete på smäck som tillverkaren borde ha fixat innan den släppte ut produkten på marknaden.

27 juni 2010, 14:52
Medlem
Savanten Svante skrev:
Timeless skrev:
Jag trodde att det bara var folk som inte är intresserade av det som finns inuti burken som köper Mac. :?

Kanske! Men jag är inte vanlig! :)
Ändå gör du något så normalt som köper en Mac. Ska du utveckla program eller liknande så förlåter jag dig.

Zombie skrev:
Det kan ju också vara folk som har råd att slippa spilla en massa extraarbete på smäck.
Att bara sätta på datorn och sen använda utan att förstå hur det fungerar (+säkerhet) är säkert något de flesta vill, men.. tyvärr måste jag säga, att det kommer förbli en utopi. Särskilt med nyare grejjer.

27 juni 2010, 14:56
Medlem
Det är väl bra att det finns datorer som är färdigkonfigurerade vid leverans, antar jag. Har aldrig använt en modern mac så jag vet inte om de lever upp till det. Vad som är dåligt är förstås att de här burkarna kommer från ett hemlighetsfullt jätteföretag som gärna vill ha kontroll över användarna. Det är värre än med PC eftersom även hårdvaran är låst till en enda leverantör, vad jag har förstått.

Själv har jag en PowerMac tillverkad 1994, det är så långt min erfarenhet av Apples produkter sträcker sig. Den är rätt tråkig att använda eftersom den inte kan göra så mycket, men kanske kan man installera nåt bättre OS på den.

27 juni 2010, 15:05
Moderator
Timeless skrev:
Savanten Svante skrev:
Timeless skrev:

Kanske! Men jag är inte vanlig! :)
Ändå gör du något så normalt som köper en Mac. Ska du utveckla program eller liknande så förlåter jag dig.

Zombie skrev:
Det kan ju också vara folk som har råd att slippa spilla en massa extraarbete på smäck.
Att bara sätta på datorn och sen använda utan att förstå hur det fungerar (+säkerhet) är säkert något de flesta vill, men.. tyvärr måste jag säga, att det kommer förbli en utopi. Särskilt med nyare grejjer.

Jag menade nu inte framför allt konfigureringen, utan själva maskinen och OS:et. Bara en sådan sak som att ha koll på sina koder och städa undan dem som inte längre behövs, så att inte oförutsedda saker händer med kodbitar som ingen har någon karta till, eller se till att OS och applikationer inte förstör (för) varandra innan man godkänner applikationerna.

Och visst, Yeti, Apples filosofi är monolitisk. Men det är Microsofts också, och på ett värre sätt tycker jag: inget av företagen är riktigt juste, men Microsoft tar priset med marginal i sitt sätt att usurpera andras uppfinningar och inkräkta på konsumenternas äganderätt efter att varan är betald.

27 juni 2010, 15:12
Medlem
Zombie skrev:
Jag menade nu inte framför allt konfigureringen, utan själva maskinen och OS:et. Bara en sådan sak som att ha koll på sina koder och städa undan dem som inte längre behövs, så att inte oförutsedda saker händer med kodbitar som ingen har någon karta till, eller se till att Os och applikationer inte förstör (för) varandra innan man godkänner applikationerna.

Jo, det är ju ett stort problem med Windows på PC. Det har på sätt och vis blivit bättre nu när varje datortillverkare skickar med en lite anpassad windowsdistribution med datorn. GNU/Linux undviker problemet genom att vara väldigt modulärt. Har ingen koll på hur användarvänliga de distributioner som är avsedda för "vanliga användare" hunnit bli dock. Har varit lite klent med det förut.

Zombie skrev:
Och visst, Yeti, Apples filosofi är monolitisk. Men det är Microsofts också, och på ett värre sätt tycker jag: inget av företagen är riktigt juste, men Microsoft tar priset med marginal i sitt sätt att usurpersa andras uppfinningar och inkräkta på konsumenternas integritet.

Jag har svårt att bedöma vilket som är värst. Microsoft utnyttjar förstås sin dominanta ställning på ett sätt som Apple inte kan göra, just för att de inte är så dominerande, det är uppenbart. Apple tycks leva mer på sitt varumärke och mindre på kontroll, känns det som, och det kan man ju se som en fördel.

Jag slipper fundera på pest eller kolera, jag använder Slackware.

27 juni 2010, 15:22
Moderator
Det jag bygger mina uppfattningar om Apple och Microsoft på är ingen djupare bildning, men det är intryck förmedlade från även innan något av dem blev stort. Ett sådant intryck är då fortfarande att Gates & co. redan från ett tidigt stadium utnyttjade tänjbarheten i amerikansk lagstiftning och den uppstigande politiska företagsliberalismen till det yttersta till rövarmetoder som inte självklart hade tålt offentlighet ens i USA i ett annat politiskt klimat.

Men för att utveckla närmare (eller dementera mig själv) skulle jag behöva veta mer än jag orkar ta reda på för närvarande.

27 juni 2010, 15:52
Medlem
Timeless skrev:

Hmm. Jo, det var tanken, fast det är inte säkert att det går som jag vill, pga powerpcprocessorn. Nåja. Sånt är livet. Den ser fin ut, och jag HAR en ubuntuskiva till den, if all else fails!

28 juni 2010, 06:11
Moderator
Zombie skrev:
Timeless skrev:

Det kan ju också vara folk som har råd att slippa spilla en massa extraarbete på smäck som tillverkaren borde ha fixat innan den släppte ut produkten på marknaden.

Och så glömde jag ju den självklara motfrågan: Vad är man när man köper en Pisspoor Contraption med Windoze fast man vet vad de går för och har råd med en Mac? Fast du kanske är en såndär dryg djävel som inte räknar med dem som inte vågar tilltro sig Linux eller åtminstone Ubuntu? ;)

28 juni 2010, 13:56
Medlem
Zombie skrev:
Och så glömde jag ju den självklara motfrågan: Vad är man när man köper en Pisspoor Contraption med Windoze fast man vet vad de går för och har råd med en Mac? Fast du kanske är en såndär dryg djävel som inte räknar med dem som inte vågar tilltro sig Linux eller åtminstone Ubuntu? ;)
Jjag förstår inte vad du menar med: "vet vad den går för". Vet man vad ngt specifikt "fel" är, så är det väl bara till att fixa? Sällan som ett problem är nytt och ofixbart i Windblows. Apple "rootkit" Macintosh kan man inte göra så mycket åt dock.

28 juni 2010, 14:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.