Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
FK 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg FK
Jaha, idag var man nere på Förnedringskassan och ställde lite frågor om hur reglerna såg ut om jag skulle börja att försöka jobba lite.
Jag hoppades på att få lite stimulerande svar.

Och kärringen förklarar ingående reglerna för alla som fått "tills vidare" sjukpenning innan år 2007.
Men jag fick min 2008. så dessa regler gäller ju inte mig.
Vilket hon iofs tydligt förklarade. Men vad som gäller mig vägrade hon att berätta.
Så nu vet jag hur reglerna ser ut för andra människor, men inte vad som gäller för mig.

Vad gör man?

26 maj 2010, 21:26
Medlem
Inlägg Re: FK
Hon är väl rädd för att säga fel, fast varför hon inte ber att få återkomma eller skickar dig vidare till någon som kan verkar underligt.

Är det beloppet du "får" lov att tjäna som är intressant? Borde stå på fk.se ?

27 maj 2010, 00:34
Medlem
Timeless skrev:
Är det beloppet du "får" lov att tjäna som är intressant?

Typ allt.
Finns det något belopp? Under vilka former får jag prova? Vad händer om jag inte klarar av det? osv....

Visserligen så babblade hon också om att någon skulle ta kontakt med mig för att svara på dessa frågor, men det hände inte förra gången jag försökte få klarhet. Och räknar inte med det den här gången heller.

Hur ger man dom så pass mycket merjobb att man blir ett besvär(=deras problem) utan att själv råka illa ut? Då kanske fittorna tar och kollar upp vad deras regelverk säger.

27 maj 2010, 00:46
Medlem
Ufo skrev:
Timeless skrev:
Är det beloppet du "får" lov att tjäna som är intressant?

Typ allt.
Finns det något belopp? Under vilka former får jag prova? Vad händer om jag inte klarar av det? osv....

Visserligen så babblade hon också om att någon skulle ta kontakt med mig för att svara på dessa frågor, men det hände inte förra gången jag försökte få klarhet. Och räknar inte med det den här gången heller.

Hur ger man dom så pass mycket merjobb att man blir ett besvär(=deras problem) utan att själv råka illa ut? Då kanske fittorna tar och kollar upp vad deras regelverk säger.

Jo, är väl inte bara belopp som de går efter. Handlar väl om antalet timmar osv, och sånt har säkert ändrats. Jag vet inte hur det såg ut förr och nu vet jag ännu mindre.
Man kan säga till dem det första man gör, att man inte tänker gå förrän man fått sina frågor besvarade, du kan väl förvarna dem eller nått. Säg att du inte vet ett skit (även om det inte är hela sanningen), så vet de om vad som gäller. Jag har svårt att se att man skulle bli nekad hjälp p.ga sin egen bristande kompetens, eftersom de kan bli anmälda för diskriminering isåfall.

Ett enkelt och beprövat sätt är annars att inte få några inkomster deklarerade. Fast då är nog risken för polisanmälning mycket högre än ifall man inte har fått reda på rätt regler av FK.

27 maj 2010, 00:56
Medlem
jag har absolut ingen koll på reglerna numera, men om jag skulle ge mig på en gissning så är hennes svar antingen pga okunskap eller för att reglerna inte längre har en tydlig gräns utan baseras på individuellt godtycke från varje utredares sida.
Om det är det tidigare borde du kunna kräva svar, jag brukar köra med att låta den jag frågar få berätta vars jag får svaret om de inte kan svara, och göra samma med den nya källan.

27 maj 2010, 01:19
Moderator
Har för mig jag minns att folk från FK själva har påpekat att dessa ständiga regelbyten inte går att följa, reglerna själva ofta är omöjliga att tolka redigt, personalsituation och allmänt kaos gör att många inte får fortbildning i dem, och att det har blivit allt värre med det. Kan väl isåfall vara sådant också (plus någon sorts förvänd skam eller prestige från hennes sida att inte bara säga som det är till en "kund").

27 maj 2010, 01:58
Medlem
Zombie skrev:
Har för mig jag minns att folk från FK själva har påpekat att dessa ständiga regelbyten inte går att följa, reglerna själva ofta är omöjliga att tolka redigt, personalsituation och allmänt kaos gör att många inte får fortbildning i dem, och att det har blivit allt värre med det. Kan väl isåfall vara sådant också (plus någon sorts förvänd skam eller prestige från hennes sida att inte bara säga som det är till en "kund").

Extra bra för autister med nya regler hela tiden. *ironisk*

13 juni 2010, 22:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.