Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Hur är eran tandstatus? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hur är eran tandstatus?
Är nyfiken på hur eran tandstatus/ekonomi påverkats av tandvårdskortet?
Själv har den blivit mycket god, både tänder och plånboken har blivit MYCKET gladare
sen kortet kom :D :D Det är verkligen ide att gå till tandhygienisten de 4 gånger om året man har rätt till! :idea:

28 maj 2010, 23:33
Medlem
Inlägg Billy Bob
Det är ju helt omöjligt att få ett tandvårdskort. Tandläkaren säger att jag ska prata med läkaren som säger att jag ska prata med psykiatrin som säger att jag ska prata med den somatiska vården som hänvisar mig tillbaka till tandläkaren. Det behövs ett läkarintyg - ingen vill ge mig det. Lider av svår muntorrhet och halva käften har inflammerat tandkött. Så jag går 2-3 gånger per år till tandhygienist för att skrapa tandsten och betalar själv.

Man behöver ett välsmort munläder (hihi) för att få ett tandvårdskort. Eller vårdpersonal som jobbar för ens sak. Min kurator dricker bara kaffe.

29 maj 2010, 00:42
Medlem
Inlägg Re: Hur är eran tandstatus?
Jag hade ju gynnats få den tidigare. Men just nu skiter jag i att gå laga en tand längst bak eftersom jag behövde genomlida tortyr av en polsk dominatrix till tandläkare. Något störd att det faktiskt känns som man läggs ner lutandes över två skrämmande inkompetenta tandläkare. Jag kunde inte låta bli att undra, om de verkligen var menade att vara där.
Om de visste vad dem gjorde.

Så efter misslyckade ggr med lokalbedövning gav jag upp på dem så bad om en provisorisk fyllning.
Den lossnade dagen efter. Nåja.

Så min tandhälsa har inte förbättrats särskilt, även om jag har blivit mer mån om mina tänder med åren.

29 maj 2010, 01:53
Medlem
Inlägg Re: Billy Bob
sugmundfreud skrev:
Det är ju helt omöjligt att få ett tandvårdskort. Tandläkaren säger att jag ska prata med läkaren som säger att jag ska prata med psykiatrin som säger att jag ska prata med den somatiska vården som hänvisar mig tillbaka till tandläkaren. Det behövs ett läkarintyg - ingen vill ge mig det. Lider av svår muntorrhet och halva käften har inflammerat tandkött. Så jag går 2-3 gånger per år till tandhygienist för att skrapa tandsten och betalar själv.

Man behöver ett välsmort munläder (hihi) för att få ett tandvårdskort. Eller vårdpersonal som jobbar för ens sak. Min kurator dricker bara kaffe.

Har du AS diagnos så är det ju bara att be att få ett papper på det och sen kräva ett kort som man har laglig rätt till.

29 maj 2010, 03:01
Medlem
Vägrar gå till tandläkare / tandhygienst. Jag litar inte på att de vet vad de sysslar med efter okritiskt användande av amalgam och onödigt borrande i tänder som inte behöver lagas.

Däremot så lyckades jag enkelt ordna tandvårdskort för hustrun. Hon har dåliga tänder, jag har bra. Trots att jag inte varit hos tandläkaren sedan mitten av 80-talet.

29 maj 2010, 08:25
Medlem
Går till tandläkaren en gång om året. Har inga större besvär.

29 maj 2010, 11:51
Medlem
Å andra sidan nojjar jag mig för att man nog får sämre tandvård om man har ett sådant där grönt kort.

För viftar man med det så tänker tandläkaren aha, ett mongo, då spelar det ingen roll, jag behöver inte vara så noga, den betalar ändå inte för sig. Faktiskt så är den en skattePARASIT och jag hatar den. Kan det vara så? Jag tror det.

För min sambo som ej har Aspergerdiagnos, han har ett sådant där kort och han får hemskt dålig tandvård, tex så tappade han en plomb som var nygjord. Och tandläkarna har gått ihop i en pakt och bestämt sig för att han är inbillningssjuk för att han är psyksjuk. Han fick sitt gröna kort på ett mystiskt sätt, det damp ner i brevlådan utan att vi vet vem som ordnade det.

29 maj 2010, 20:15
Medlem
Jag får BÄTTRE bemötande med grönt kort än utan.

Å andra sidan var jag bara en liten valp som man inte behövde bry sig om när jag gick till tandläkaren innan.

Antingen har man en annan typ av bedövning nu än för 20 år sen, eller så får jag mycket bättre behandling. De lyssnar, de skriver ut stesolid.

Kanske hjälper att man är relativt storvuxen man? Vem vet vad en stor arg mupp kan göra? :)

29 maj 2010, 21:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.