Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Det finns inga handikappade! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Det finns inga handikappade!
Ufo skrev:
Vad händer då med Handikappomsorgen?
Byter det namn till Funktionsnedsatta hjälpcentralen?

I min kommun har handikappomsorgen bytt namn till funktionshindersverksamheten.

25 maj 2009, 06:45
Medlem
oxo skrev:
Solenoid skrev:
Bara vara funktionshindrad i fel miljö, låter som ett utmärkt tillfälle för FK att kasta ut folk till AF.
[
Jag tror du vänder på orsakssambandet.[/quote]
Jag förstår inte hur du menar.

Men jag vet att FK och andra gärna vänder och vrider på allting för att hitta det som gör att de slipper betala.
T.ex. om en "handikappad" kan ta på sig en strumpa per månad, så: "aha, det tar vi fasta på".
Eller om en sjuk kan städa en dag när den mår bättre.
Redan så är det så att gravida kan kastas ur FK eftersom FK numer kan säga "graviditet är ingen sjukdom". Ofta då när symptomen är minst lika kraftiga som hos en som får bli sjukskriven. (Detta är förresten rätt illa, då den kraftiga stress som uppkommer kan sätta spår hos barnet. För djur finns det regler kring detta, som skyddar dem.)

Tyvärr så fungerar det så på för många ställen.
Jag kan inte komma på någon lösning, men jag tror att en förändring i hur man ger olika stöd måste till först.

25 maj 2009, 07:00
Moderator
Ja, nog är det som Solenoid skriver.

Och tyvärr, jag tror den enda boten innefattar så politiskt inkorrekta saker som att avsluta och vända den ekonomiska plundringen av det allmänna så att det får råd med något samt frånta kommunerna deras självbestämmande på det sociala och liknande områden så att folk slipper behandlas olika efter var de bor.

Vad man däremot kan göra vet jag inte.

25 maj 2009, 22:01
Avslutat konto
Om det fungerar att stötta folk med det som de verkligen behöver stöttning med så är det inget fel att skicka dem till AF om de mår bra av att arbeta. Idag fungerar inte stödet varken till "handikappad" eller "funktionshindrad". Generellt sett ska ingen vara sjukpensionerad som kan arbeta och dra sitt strå till stacken bara för att den fått en diagnos anser jag.

Eftersom det faktiskt är omgivningen som skapar funktionshindret så kan omgivningen anpassas, under ideala förhållanden. Tyvärr finns inte dessa ideala förhållanden eftersom de myndighets och sjukvårdsanställda som ska ge stödet och anpassa omgivningen (dvs, omgivningen= de själv) inte har kompetens och förmåga till detta eftersom de har siktet och attityden inställt på något helt annat.

Som det är idag får de som mår bra av att arbeta och vara i ett socialt samanhang inte chansen eftersom sjukvården handikappförklarar och idiotförklarar och säger att de är värdelös och inte rehabiliterbara och aldrig kan passa på arbetsmarknaden och inte duger till någonting ( och så si så där ett ton med nedvärderande lögner om vederbörande för att svartmåla och sjukförklara så mycket som möjligt).

Trots att man vet att normala människor mår bäst av att få arbeta och vara i ett socialt samanhang och rent av blir sjuka och dåliga av att inte få göra det, så är den som är stämplad som funktionshindrad och psykiskt sjuk fråntagen denna normalitetspsykologi och anses må bra av att sitta och stirra i en vägg och tänka över och betänka att de är så dåliga människor.

Problemet är att myndighetsmänniskor inte är intresserade av att stötta människor och göra bra för dem utan endast är inriktade på att få ut människor ur systemet och betala så lite pengar som möjligt, när det gäller att få ut folk ur systemet så gäller detta endast sin egen budget, vilket leder till att alla myndighetsinstanser kämpar för att bli av med denna människa. Myndigheterna samarbetar med sjukvården om detta, eftersom sjukvården inte heller har någon vilja och motivation att hjälpa folk framåt eller till att må bra. Deras arbete är endast en födkrok, liksom börsmäklarna. Ingen skillnad alls, så när som på att de som drabbas i sjukvården inte är ett papper i realiteten.

11 juni 2009, 02:27
Medlem
nlarve skrev:

Trots att man vet att normala människor mår bäst av att få arbeta och vara i ett socialt samanhang och rent av blir sjuka och dåliga av att inte få göra det, så är den som är stämplad som funktionshindrad och psykiskt sjuk fråntagen denna normalitetspsykologi och anses må bra av att sitta och stirra i en vägg och tänka över och betänka att de är så dåliga människor.
Detta stycke är värt att läsa EN GÅNG TILL.
Du har fångat in min sjukdomshistoria väldans bra där.

11 juni 2009, 10:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.