Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Ny bärbar dator 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Ny bärbar dator
Jag fick just svar från Origin PC och de erbjuder för tillfället inga tangentbord med svensk layout, så då utgår det alternativet.

6 augusti 2013, 10:31
Medlem
Dags för lite roliga extraprylar:
Solcellsladdarryggsäck: http://www.voltaicsystems.com/array.shtml

6 augusti 2013, 11:38
Medlem
Apropå uppdateringsfrekvenser för LCD-skärmar och 60 Hz kontra 120 hz:
  • Testa dina ögon här (stäng av Motion Blur först): http://frames-per-second.appspot.com/
    Ser rörelsen ryckig ut eller inte i olika uppdateringsfrekvenser? En poäng med testet är att man kan få en vink om huruvida man kommer ha någon fördel av att skaffa en 120-hertzare eller inte. Man kan förstås inte testa en frekvens som är högre än för skärmen som man gör testet på, så 90 och 120 kan tänkas gå bort för de flesta. Man kan stänga av bakgrundsrörelsen helt om man blir distraherad.
  • http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=E9VMXz5EAO4#at=56

6 augusti 2013, 17:38
Medlem
Efter väldigt mycket dividerande med priser och prestanda fram och tillbaka, många om och men och dagar plus några extra nätters sovande på saken, så har jag slutligen bestämt mig: Det blev en Alienware 17 (jag får stå ut med att den ser ut som den gör) med följande specifikationer:
  • CPU: 4800MQ: märkbart bättre än 4700MQ, men knappt märkbart sämre än 4900MQ, så där sparade jag några lappar,
  • GPU: 780M: Jag tänkte först ta 770M för den lägre strömförbrukningen och det lägre priset, men 780M är så pass mycket bättre att jag tyckte det var värt en extra lapp och 770M anses (konstig nog, kanske?) dessutom sämre än föregående generations 680M,
  • RAM: 32 GB: Ja, jag vet att det finns många som anser att det är att fläska till väldigt mycket i överkant, men förra gången det begav sig, det vill säga för 5-7 år sedan, valde jag mellan 1 GB och 2 GB och alla tyckte att 2 GB var alldeles för onödigt mycket, men bara något eller några år senare hade jag behövt den där extra gigabajten. Jag kör vanligtvis väldigt mycket grejer samtidigt (inklusive flertalet minneskrävande applikationer), vilket också var vad som kraschade den konfiguration som jag körde innan den som nu brunnit och även gav den som nu brunnit regelbunden hicka. Minnesförbrukningen kommer dessutom inte minska med tiden (å andra sidan kanske SSD-diskarna en dag blir så pass bra att det inte längre spelar någon roll om saker lagras i RAM-minnet eller i växlingsfilen!?).
  • HD: 256 GB SSD systemdisk + 750 GB HDD fildisk: Det finns möjlighet att själv köpa SSD-diskar från annat håll och installera själv, och på så sätt köra enbart SSD, men det blir en extra kostnad förstås, så jag har tills vidare valt att spara det till en eventuell stationär (när priserna sjunkit och storleken ökat (gärna med SLC också, men det lär dröja eller kosta multum)).
  • Skärm: 1920x1080 med AG, det vill säga inte den 120-hertzare som jag hade bespetsat mig på, eftersom den även kom med blank skärmyta, vilket inte passar för en bärbar (där ljusförhållandena kan variera väldigt mycket och är svårare att kontrollera). Jag hade gärna kunnat köra i 120 Hz, men å andra sidan sparade jag nu lite pengar istället - och troligen även en del ström/värme.
    OS: Windows 8 Pro 64-bitars: Jag bestämde mig till slut för det på grund av att Win 7 tydligen har problem med vissa USB 2.0-enheter som kopplas in i 3.0-uttag. Jag ska komma ihåg att byta till engelska som gränssnittspråk (eftersom det vid felsökning är enklare att från första början ha alla termer på engelska).

Det följde med en Blu-Ray-spelare också, vilket ju kan vara trevligt - även om jag hellre hade sett en vanlig CD/DVD-brännare; jag får skaffa en extern sådan om/när behovet uppstår.

Det mesta i en Alienware 17 kan faktiskt bytas ut (till och med CPU:n enligt den byggmanual som finns tillgänglig på nätet), vilket är mycket trevligt.

7 augusti 2013, 13:06
Medlem
Nu har jag lagom med pengar över till Balance + Reason 7, ett midikeyboard och till och med en ny skärm om jag skulle vilja, men tills vidare kommer jag köra på den bärbara (grafikfönster) plus min gamla CRT (textfönster)) - och kanske även ett par nya kortbyxor. :mrgreen:

7 augusti 2013, 13:13
Medlem
Många läsare har hört av sig och klagat på att jag aldrig fullföljde min smörgåsanalogi, så här kommer avslutningen:
Jag skippade skinkan, tomaterna och oliven, men behöll den snajdigt utformade cocktailpinnen.

7 augusti 2013, 15:02
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Som gäst saknar du privilegier.