Där jag bor nu står det ofta kundvagnar lite varstans. Folk tar vagnen med sig hem från affären, i brist på annan transport, och lämnar den sedan. Ibland står flera vagnar samlade då någon varit snål och velat komma åt mynten utan att köra tillbaka vagnen. Det är ett oskick, men på något sätt skönt. Det känns som att man kan komma undan med en del här. Det är långt ifrån de välansade gräsmattornas terror.
Hahaha, åh. Jag gillar den där otvungna atmosfären som finns i förorten. Jag kan nästan gå till Hemköp i pyjamas utan att någon höjer på ögonbrynen. Fastän det händer en del skit här vågar jag säga att jag föredrar min förort framför att bo i centrum. Jag vill bo lite avsides och ha nära till naturen. Skulle bli ett nervvrak (jag är redan det men för att illustrera en poäng) av att bo centralt, och bo i villaområde igen... det känns ganska fjärran och inte speciellt lockande.
10 december 2012, 13:54
Yetin
Medlem
Re: Betongstäder och miljonprogram
Kvibergs Överskott är en butik i utkanten av Göteborg som är väldigt postapokalyptisk. ett stängsel runt några skjul med en massa militärfordon parkerade runtomkring. Säljer kamoflagenät, militärtält, uniformer och möbler från nerlagda skolor, militärförläggningar etc. Alla möjliga slags mer eller mindre användbar bråte. Runtomkring var det förr fullt med vildvuxet ogräs men nu ska det byggas ett modernt bostadsområde bredvid. En väldigt bra butik där jag handlat mycket.
EDIT: borde kanske kolla om min ryska gasmask därifrån fungerar...
10 december 2012, 14:11
Orange
Avslutat konto
Haha, mitt ex köpte en skitful kavaj därifrån nyligen.
10 december 2012, 14:16
Spader
Medlem
Halle-Neustadt igen! Hittade en kort film från 60-talet som hyllar denna mönsterstad.
Eftersom jag tycker att det är så kul med tyska kunde jag inte hindra mig själv från att försöka översätta speakertexten. Översättningen gör inga anspråk på att vara korrekt eller välformulerad.
"Detta är Halle-Neustadt. Planerad för 110 000 invånare har staden idag redan 70 000. Huvudmålet med uppbyggnaden av denna stad är förbättrade levnadsvillkor för de förvärvsarbetande inom kemiindustrin. Påfrestningarna men också möjligheterna för vår nationalekonomi, tillfälligt koncentrerade på kemiarbetarstadsprojektet, har låtit en stad uppstå som redan till största del uppfyller vad människorna i vår stad förväntar sig av moderna levnadsvillkor. Här flyttar människor in som ännu aldrig i sina liv haft en lägenhet med bad och inomhustoalett. De viktiga orden om allsidig förbättring av levnadsvillkoren i vårt samhället - här blir de verklighet.
Kemiarbetarnas stad uppstår utanför Halles portar. Uppbyggda i etapper blir varje bostadskomplex genast beboeligt utifrån stadsmässiga aspekter. Beboeligt betyder här: En stad som ger lika möjligheter åt alla medborgare. Skolor, affärer, kultur- och serviceinrättningar, samlade i centrum av bostadskomplexen, kan nås på få minuter från varje lägenhet. De korta vägarnas stad.
Det har utvecklat sig nya former för den stadsmässiga sammanlevnaden. Medborgarna i den nya staden är medvetna om sitt medansvar för gestaltningen av sin boendemiljö. De deltar i samtalet. Även när det gäller den vidare försköningen av deras stad. En skulptur för stadens centrum diskuteras.
Utbildningscentrumet med sin (bad)inrättning är det första färdigställda delområdet av det framtida centrum.
Det som ännu är modell i Halle-Neustadt blir snart användbar verklighet i andra städer."
16 december 2012, 22:17
Yetin
Medlem
Det där var snyggt...
18 december 2012, 00:51
Yetin
Medlem
I filmen Serenity (fortsättning på nedlagda TV-serien Firefly) får man i slutet se snygga, övergivna betongstäder.