Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Mästaren av/till de kvinnliga halvfigurerna? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Mästaren av/till de kvinnliga halvfigurerna?
http://www.gustavianum.uu.se/node126

Citera:
Professor Johan Henrik Schröders donation innehåller flera exempel på italiensk och nordeuropeisk renässanskonst. Här kan bland annat nämnas Mästaren till de kvinnliga halvfigurerna, en anonym flamländsk mästare som verkade i Joaquin Patinirs efterföljd. Två verk av denne 1500-talsmästare, bland annat ett världslandskap med scener ur Johannes Döparens liv, ingår i donationen (UU 294).

Här tänkte jag samla den information jag kan hitta om den så kallade "Mästaren till de kvinnliga halvfigurerna" och om någon känner för att bidra, så är det naturligtvis välkommet. Varför har till exempel konstnären kommit att kallas just det han har kommit att kallas (förutom förstås att konstnärens riktiga namn är okänt)?

När jag besökte stadens konstmuseum passade jag även på att snabbt titta till deras permanenta utställning av konst från 1500-talet och framåt och det mesta försvann i mängden förutom just "Mästaren till de kvinnliga halvfigurerna" och inte bara för smeknamnets skull utan också för att tavlan hade ett helt annat uttryck än de andra. Det kan tänkas vara en uttjatad klické, men det fanns ett säreget ljus i tavlan som fick mig att studera den mer ingående och även anteckna detaljerna.

Man kan också spekulera i varför namnet föll i glömska...

17 januari 2013, 04:29
Medlem
Inlägg Re: Mästaren av/till de kvinnliga halvfigurerna?
På engelska kallades konstnären "The Master of the Female Half-Lengths", vilket underlättar vid sökandet efter mer information. Jag har hittat en Wikipedia-artikel, men vet inte var informationen i den kommer ifrån. Jag ska leta mer senare.

17 januari 2013, 04:42
Medlem
Smeknamnet var så mystiskt så det tog ett tag att smälta men nu har jag googlat lite för att se vad det var för typ av målningar och kom fram till att jag gillar dem.
Här är de jag tittade närmare på i ett bildspel:http://www.bbc.co.uk/arts/yourpaintings/artists/-master-of-the-female-half-lengths/paintings/slideshow#/3

Jag gillar bakgrunderna bäst. Åtminstone de där hen målat fram vidsträckta vyer med himmel, vattendrag och byggnader med mera. Färgerna och ljuset är väldigt vackra.

22 januari 2013, 14:09
Medlem
Jo, landskapen är klart intressantare än de figurer som förekommer i dem och det har till och med föreslagits att förgrunden bara fick utgöra en fond för... fonden och var en ursäkt för att få måla coola landskap, men det är mest bara spekulation. Typ: "Hmmm, hur ska jag få det här godkänt av Kyrkan nurå? Äh, fan, jag slänger in lite bibliska figurer, så är det nog lugnt."

Wikipedia-artikeln menar att "Mästaren till de kvinnliga halvfigurerna" var en studio bestående av flera konstnärer verkande i en viss Joachim Patinirs både anda och ateljé. Namnet kommer sig av att denna grupp av konstnärer hade som specialitet att måla porträtt av kvinnor i halvfigursformat.

Jag hade tänkt leta upp källor som kan bekräfta ovanstående, men sedan kom annat emellan.

22 januari 2013, 16:46
Moderator
Mästaren till de kvinnliga hobbitarna (half-lengths). Halvvärld (demimonde). Eller fras av renässanssammetsklänningar och -baretter som kavaljeriskt sveps av till toner av luta eller virginal med någon Shakespearesonett i minnet. Jo, mystiskt låter det.

Så den stora landskapsbilden på Gustavianumsidan var tillskriven hen/dem? Jag fick aldrig fram det, men orkade kanske inte lusläsa. Fantasieggande iallafall.

22 januari 2013, 17:55
Medlem
Japp, den med det blå ljuset.

22 januari 2013, 18:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.