Re: Antirasistisk matematik
Till exempel denna formulering kan antirasistmatematikerna tänkas vilja rensa ut:
Jag skulle säga att det inte finns något som kan kallas antirasistisk eller rasistisk matematik; antingen räknar man eller så räknar man inte. Däremot kan det ju tänkas att övningsuppgifter och liknande innehåller fördomsfulla formuleringar, men det är ju i så fall ett allmänt problem som gäller för alla ämnen och inte bara just för matematik. Ett ämne kan kanske användas i ett visst syfte, men det vore ju inte ämnets fel; det vore ju annars som att kalla en spade rasistisk om den användes av rasister.
Min personliga åsikt är att det känns som ett påhittat problem. Lär skitungarna att tänka själva och hjälp dem forma sina egna sunda åsikter istället för att sopa undan allt som kan tänkas vara farligt eller presentera en annan syn på saken. Jag har sagt det tidigare, men upprepar mig gärna: Oavsett vilka egenskaper en grupp av människor kan tänkas ha gemensamt, så finns det alltid undantag, och för att hitta de undantagen måste man ner på individnivå. Lär bajsbarnen att alla människor är individer med egna åsikter och tankar och lär dem att se individen istället för gruppen, så löser sig resten lättare.