Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
IQ och kronologisk ålder 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: IQ och kronologisk ålder
synd, jag som hoppades att du skulle se nyttan med att totalslakta vårt ekonomiska system.

jag tror inte ett smack på att någon lycka på något vis skulle öka med ökad levnadsstandard. folk var lyckliga långt innan industrialismens tidevarv.

ingen behöver vare sig teveapparater eller datorer, men jag tror du kommer ha svårt att ta ifrån folk dem.

30 augusti 2012, 20:50
Medlem
Fenren skrev:
synd, jag som hoppades att du skulle se nyttan med att totalslakta vårt ekonomiska system.

Jag tycker att införandet av jordbrukssamhället var ett misstag, men när man väl har gått igenom industrialiseringen finns inga andra vägar än framåt. Jordens nuvarande folkmängd gör att vi måste ha ett avancerat industrisamhälle för att ens kunna överleva, även om vi skulle göra oss av med de excesser som hotar överlevnaden på sikt. Om befolkningen börjar sjunka kring 2050 som är det allmänt förväntade så kommer det gå att omdana systemet i grunden först om ett par århundraden eller så.

Fenren skrev:
jag tror inte ett smack på att någon lycka på något vis skulle öka med ökad levnadsstandard. folk var lyckliga långt innan industrialismens tidevarv.

Det är förstås svårt att jämföra med hur det var före typ senmodern tid (efter andra världskriget). Jag tror inte det finns nån naturlag som säger att människor alltid är ungefär lika lyckliga. Jag tror att tidig stenålder och senmoderna välfärdssamhällen är de två bästa tillstånd som funnits. Man kanske kan säga att de är renodlingen av två olika bra aspekter av människan, de vanliga däggdjursinstinkterna i naturtillståndet vs det analytiska tänkandet i senmodern tid. Målet måste vara att maskinerna ska ta hand om oss så vi får leva helt enligt vår natur, men utan att behöva bekymra oss om den naturliga världens obehagligheter.

30 augusti 2012, 22:53
Medlem
Jag har i och för sig mycket liten kunskap om eller intresse för det som kom mellan naturtillståndet och moderniteten. Men det finns övertygande argument för att jordbrukssamhället var början på den situation av permanent kris som har varit normalt i historien.

30 augusti 2012, 23:01
Medlem
På tal om renodling av analytiskt tänkande så har vi förstås inte kommit i närheten än, men det finns en sån tendens. Analytiskt tänkande i sig är förstås innehållslöst, det handlar ju just om att skilja form från innehåll. Renodlingen av detta är just det ögonblick när maskinerna tar över all utveckling och allt beslutsfattande från människorna, och människan återgår till en sorts naturtillstånd.

30 augusti 2012, 23:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.