Idag när jag var på Apoteket var det kö så jag gick runt och tittade lite för att få tiden att gå. Snart hittade jag ett litet bord där dom ställt upp lite olika antiperspirant produkter, när jag stod där och tittade så fanns det en grön förpackning som enligt texten på den skulle stoppa handsvett, armsvett och fotsvett i 7 ja sju! dagar. Då jag tyckte det verkade omöjligt så ropade jag på en apoteksdam och frågade vad det där var för kvacksalveri, men hon förklarade att det var sant och vinkade till sig en kollega som intygade samma sak, så det verkar ju vara sant. Sen var det min tur att ta ut medicin och jag tänkte inte mer på det.
Men när jag åkte hemåt började jag tänka och fick en kreativ ide. Undrar vad som skulle hända om man köpte några såna där antisvett förpackningar, så att det räckte till att smörja in hela kroppen. Undrar vad som händer då? om man börjar svettas som en hund med tungan om man gick ut i skogen och gick fort på ett kalhygge en varm och solig dag? Visst låter det intressant!
25 juni 2012, 13:56
Incognita
Moderator
Re: Svett experiment
Nja, troligen blir man sjuk eller tuppar av eftersom kroppen då inte kan reglera temperaturen. Det låter som ett farligt experiment. Vi är ju knappast gjorda för att sköta svettningen med tungan.
Jag antar att produkten var ammoniumklorid? Jag provade det "i min ungdom". Det motverkar synliga svettringar under armarna men inte dålig lukt. Dessutom irriterar det huden. Inget att rekommendera.
25 juni 2012, 14:01
Schueberird
Medlem
Jag gissar att det handlar om saltkorn (av ammoniumklorid) som täpper till svettporerna - och så tar det typ 7 dagar innan dessa saltkorn löses upp!?
25 juni 2012, 14:21
Incognita
Moderator
Yup. Det var det i produkten jag köpte i alla fall (sommaren 1994, när jag var ung och dum). Inte särskilt fräscht.
25 juni 2012, 14:23
nallen
Medlem
Incognita skrev:
Jag antar att produkten var ammoniumklorid? Jag provade det "i min ungdom".
Salmiak?!? Snacka om salt böna
Men, seriöst, salmiak? jag trodde det var aluminiumklorid som användes...
25 juni 2012, 17:58
Incognita
Moderator
Ja! Det var ju det jag menade!
Jag vet faktiskt det egentligen. Det är säkert.
Och nog fasen täppte det till porerna i alla fall.
25 juni 2012, 18:29
Schueberird
Medlem
En dålig idé är det hursomhelst att smörja in hela kroppen med det.
25 juni 2012, 19:52
Incognita
Moderator
Ja. Det är det.
25 juni 2012, 20:40
Ron Jeremy
Medlem
Ja det är ingen ide jag sätter igång med, den är när jag tänker efter ovanligt dum, sorry. (undrar var jag får alla briljanta ideer ifrån?)