Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Vilka medicinerar? Med vad - och mot vad? 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Re: Vilka medicinerar? Med vad - och mot vad?
Folivora skrev:
Vill någon diskutera biverkningar av psykofarmaka och sk "tanter" och elaka doktorer, kan ni då vara vänliga att skapa en ny tråd för det? :roll:

går någon annanstans med en gång, var inte meningen att förstöra din tråd.

7 augusti 2009, 23:16
Medlem
För mig räcker det för närvarande bra med SSRI (sertralin 50 mg/dag). När våren kommer klarar jag mig nog helt utan medicinering.

19 oktober 2009, 14:12
Medlem
Folivora skrev:
Hm. Läs på och ta dig en funderare. Kom också ihåg att många läkare inte är jättepigga på att skriva ut Melatonin, då detta av oförklarlig anledning numera kräver att psykoknasläkaren ansöker om licens. I USA, Kanada och Storbritannien säljer man melatonin i vanliga affärer.

Har licensen och ev rön om melatoninet ändrats? Min dårdoktor skrev ut det utan att knota nu, till skillnad från för ett halvår sen. inga licenser behövde ansökas om.

Så ikväll kanske jag sover som jag ska? :) Vore skönt!

Hur känns verkan på dom? Blir man helt enkelt trött?

21 januari 2010, 17:06
Medlem
nu tycker jag att klockan ska bli mycket så jag får prova mitt melatonin!

21 januari 2010, 20:04
Medlem
Det där var nog fan den konstigaste tablett jag har provat! Jag blev trött och avslappnad, och sov mindre och sämre.

que?

Fass, färre än 1 på tusen får: tidigt uppvaknande på morgonen, dålig sömnkvalite.

Så utomordentligt fåniga biverkningar på en sömnmedicin.

22 januari 2010, 06:01
Medlem
Savanten Svante skrev:
Det där var nog fan den konstigaste tablett jag har provat! Jag blev trött och avslappnad, och sov mindre och sämre.

que?

Fass, färre än 1 på tusen får: tidigt uppvaknande på morgonen, dålig sömnkvalite.

Så utomordentligt fåniga biverkningar på en sömnmedicin.

Jag sov inte heller på Melatonin, men var trött och avslappnad som du. Fortsatte en vecka, men det blev inte bättre. Vid det laget var jag totalzombie hela dagarna.

22 januari 2010, 12:15
Medlem
Intressant tråd.

Jag är emot medicinering "mot" Asperger, sådana preparat finns inte.
Själv tar jag lugnande (Stesolid) vid behov och en låg dos Cipramil för att hålla mitt humör i schack. Jag får återkommande djupa depressioner då jag inte äter neuroleptika. Det tror jag förvisso inte har med min AS att göra utan med posttraumatisk stress och jobbiga tidigare erfarenheter som försvårar min naturliga förmåga att tänka positivt.

Jag har utsatts för försök att medicinera bort "mitt enträgna ältande och malande tankar" med diverse, för mig direkt giftiga, preparat. Zyprexa och Risperdal är två läkemedel som jag blir allvarligt psykotisk utav. Jag reagerar liksom omvänt mot hur en NT svarar på behandling med dessa preparat. Exempelvis tappade jag så mycket i vikt, och blev rejält uttorkad som följd, av Zyprexa. Risperdal gav också en rad otrevliga biverkningar såsom total paralysering (kunde inte röra kroppen) samt paranoid psykos.

Läkarna som "provade" dessa preparat på mig (mot min vilja) skulle jag vilja döda. De har förstört min tilltro till andra människor totalt. Under min livstid har inte en enda läkare lyckats medicinera mig med rätt preparat utan att jag själv tvingats ta reda på vad det är jag behöver. Inkompetenta svin är vad de är. Svensk sjukvård är ett skämt.

27 januari 2010, 18:59
Avslutat konto
Jag har helt enkelt en mycket komplex och annorlunda personlighetstyp och det fungerar inte i längden att medicinera bort den.

Jag måste tillåtas vara galen helt enkelt för att må som bäst.

27 januari 2010, 22:45
Medlem
Josef3 skrev:
Jag måste tillåtas vara galen helt enkelt för att må som bäst.

Samma sak med mig..

28 januari 2010, 01:11
Medlem
missbutterfly skrev:
Jag har utsatts för försök att medicinera bort "mitt enträgna ältande och malande tankar"

Så jävla dålig stil. Man försökte medicinera bort min trötthet med Cipramil. Mina sömnproblem med Zyprexa. Min vrede har man förgäves försökt få bort med stämningsstabiliserare. All sådan där medicin går rätt igenom mig och pissas ur utan att passera hjärnan. Eller så får jag restless legs och andra otrevliga bieffekter.

Men jag vill inte ha bort några av mina personlighetsdrag. Jag har all rätt att vara arg. När jag söker hjälp vill jag lindra sömnproblem och ångest. Men plötsligt kan jag finna mig själv sittandes i en diskussion om hur vi ska göra för att andra inklusive vårdpersonal ska stå ut med mig. Vilka personlighetsdrag vi bör kväsa (underförstått). Det är lurigt, för jag uppfattar först i efterhand vad man sagt till mig, och då står det solklart - min personlighet får inte finnas.

Otroligt - eftersom jag är i stort sett helt ensam i världen med undantag för en stackars partner samt mina föräldrar. Så vad ska jag med fejkad trevlighet till? De tror att man vill bli en Stepford Wife. De tror det automatiskt, att man vill medicinera sig till anpassning. Det ska man vilja! Befängt!, säger jag.

missbutterfly skrev:
Under min livstid har inte en enda läkare lyckats medicinera mig med rätt preparat utan att jag själv tvingats ta reda på vad det är jag behöver. Inkompetenta svin är vad de är. Svensk sjukvård är ett skämt.

Samma för mig. Jag fick tjata om bensodiazepiner från 1998 till 2003 innan jag fick Sobril utskrivet. Ytterligare några år dröjde innan jag lyckades få prova starkare preparat. Preparat som jag provat redan ´96 tex Rohypnol som kostade 20 kr styck om man säger så.

Och nu har jag hamnat hos en läkare som lider av bensodiazepinskräck. Så han har dragit in mina Flunitrazepam till natten. Så jag är på god väg att bli psykotisk nu. Och jag har inga rättigheter - doktorn bestämmer. Helt otroligt.

29 januari 2010, 19:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Som gäst saknar du privilegier.