Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
rutinmässiga visitationer av barn! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg rutinmässiga visitationer av barn!
"I regeringens promemoria beskrivs rutinmässiga visitationer som ett löpande inslag i behandlingen av barnet."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fler-tvangsatgarder-hjalper-inte-placerade-barn_6997301.svd

Stopp nu förhelvete! Först tvångsLSS, http://www.aspieforum.se/viewtopic.php?f=27&t=3992 och nu tvångsvisitation av barn?

Fan håller dom på med?

13 april 2012, 13:00
Medlem
Inlägg Re: rutinmässiga visitationer av barn!
Förtryck är frihet, bara man privatiserar det!

13 april 2012, 23:49
Moderator
Verkar som att de verkligen vill genomdriva det innan någon hinner reagera. De vill verkligen tillbaka till trettiotalet. Och det är säkert inte bara den politiska överheten, det är hela "tidsandan".

Och som vanligt är det få som reagerar. En tidsanda följer man. Alla (så gott som). Så är det alltid.

De som inte tror överheten om gott tills de ser sina egna kroppar börja ätas upp vill väl ha det såhär.

14 april 2012, 01:30
Medlem
Finns det något belägg för att ungdomar med funktionshinder(AS) vistas på SiS?

Spoiler! :
Funderar på om man skall skriva om det här på aris också.

14 april 2012, 01:34
Moderator
Belägg, vet inte. Tycker jag har sett många vittnesmål om det genom åren, men har inte gjort någon lista över dem.

Citerar ur artikeln:

Citera:
I Barnombudsmannens årsrapporter från 2010 och 2011 som granskade situationen för placerade barn avslöjades flera allvarliga brister. Barn hade påtvingats kontrakt som innebar att grundläggande rättigheter fråntogs dem, barn bestraffades med att inte få träffa anhöriga och på de slutna institutionerna begicks allvarliga fel i samband med att barn isolerades.

FN:s barnrättskommitté kritiserade Sverige för bristerna i den slutna barn- och ungdomsvården. Barnombudsmannen har mot bakgrund av detta uppmanat regeringen att se över tvångslagstiftningen i syfte att stärka rättigheterna för placerade barn och ungdomar.

Åtgärder för att stärka rättigheterna för placerade barn och unga har också aviserats från regeringen, både som ett svar på Vanvårds- och Upprättelseutredningarna och inom det väntade, men hittills uteblivna, förslaget om ny barnskyddslag.

Vi är förvånade över att regeringen i en snabbremiss nu presenterar lagändringar som går i motsatt riktning och försvagar rättssäkerheten för barn i samhällsvård. Trots att det handlar om långtgående ingrepp i grundlagsskyddade rättigheter skickas förslagen enbart till ett litet fåtal remissinstanser och svarstiden är satt till drygt tre veckor över påskhelgen.

Utan djupare analys och på direkt beställning av ansvarig myndighet läggs förslag för barn- och ungdomsvården som är en blåkopia på fängelselagstiftningen. Det innebär att barn och ungdomar som är placerade för att få vård ska kunna utsättas för kroppsvisitationer och rumsvisitationer när som helst.

Dessutom ska de rutinmässiga kroppsvisitationerna inte behöva dokumenteras vilket i praktiken omöjliggör för tillsynsmyndigheter att i efterhand kontrollera om det gick rätt och riktigt till under den offentliga maktutövningen. Det innebär också att vårdnadshavaren inte kan få inblick i vad som egentligen har hänt.

Möjlighet att överklaga åtgärden och få lagligheten prövad saknas också i förslaget.

14 april 2012, 01:47
Moderator
Undertecknarna är också värda att nämna:
Citera:
FREDRIK MALMBERG

barnombudsman

ELISABETH MASSI FRITZ

advokat

LARS H GUSTAFSSON

barnläkare och docent i socialmedicin

THOMAS HAMMARBERG

fd kommissionär för mänskliga rättigheter vid Europarådet

TITTI MATTSSON

lektor och docent i socialrätt

14 april 2012, 01:50
Medlem
Zombie skrev:
Belägg, vet inte. Tycker jag har sett många vittnesmål om det genom åren, men har inte gjort någon lista över dem.
Samma här, men börjar man tjoa om det så lär alltid någon påpeka att man har fel. Så lika bra att ha en referens innan man skriker till.

Zombie skrev:
Undertecknarna är också värda att nämna:
Ja absolut.

14 april 2012, 01:57
Medlem
Ufo skrev:
Finns det något belägg för att ungdomar med funktionshinder(AS) vistas på SiS?

Rota, Gräv ... är själv övertygad om att "The Little Rascal's" gjort/hittat på saker som gör man överser med att ens pröva om en diagnos är "adekvat" , vidare kan det mycket väl vara så att det är mycket besvärligt att förhålla sig till huruvida just AS kan ha ställt till det/ha det ställt med t.ex "droger" "övergrepp" "promiskuitet" "kriminalitet" etc ...

Kan tyvärr inte bidra med några "belägg" eller "komprometterande uppgifter" ... men förstår att det inte förändrats mer än marginellt kanske t.o.m. till det sämre sen den tid på 1990-talet då jag personligen utförde en del "rot" (renovering, ombyggnad, tillbyggnad) uppdrag åt ("random" :? ) Landsting baserade institutioner,

Gränser för hur diagnoskriterier flyter är lika duktigt illa som för hur gränserna för såväl "SiS" som för de privatiserade typ "ap center" m.fl eller de kommunala institutioner som kan komma ifråga, ett "ödets" lotteri ... i hur utvecklingen senare skall gestaltas för de som hamnat/behandlats snett ...

Hade önskat bidra med mer, men är för feg på ett öppet forum i en öppen tråd ... lider svårt av den underlåtelsen som ändå måste beaktas mot eventuella "outningar" av både drabbade "ungar" och deras föräldrar som de som "maktlöst" :roll: sitter fast i att göra väl men gör så fel (kunskapsbrist? och dålig fortbildning i kombination med uteblivet arbetsgivaransvar m.m)

Min underlåtelse får jag leva med tills jag vet hur/om hur jag på ett bättre och vettigt sätt kan "ingripa" i tid och inte när det redan hänt ... (förbannat)

db

14 april 2012, 04:16
Medlem
dygdig barbar skrev:
Rota, Gräv ...
Hehe det var ju inte ens svårt o finna. Jag måste varit trött igår.
http://www.allabehandlingar.se/behandling/hvb-asperger/
Jag får vaska fram lite av det bästa senare ikväll.

14 april 2012, 11:41
Moderator
Anknytande tråd (också av Svante): Varför nya reglerna i psykvården och barnavården är farliga.

16 april 2012, 22:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.