Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1
|
[ 8 inlägg ] |
|
Tips på plastbyttor som tål att diskas, mikras och frysas?
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Tips på plastbyttor som tål att diskas, mikras och frysas?
Jag har börjat fundera på om det är så bra i längden att mikra mat i begagnade plastburkar som gamla glassbyttor och liknande, med tanke på eventuella onödiga, extra ämnen som då tillsätts min mat!?
Har ni några tips på bra plastburkar, gärna i portionsstorlek, som tål att diskas, mikras och frysas utan att fälla ut potentiellt skadliga ämnen (eller åtminstone i minimal mängd)?
|
24 januari 2012, 18:20 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Re: Tips på plastbyttor som tål att diskas, mikras och frysas?
På större ICA-butiker (Kvantum och Maxi) säljs sådana som skall funka för de ändamålen, men hur det är med skadliga ämnen vet jag inte. Jag brukar alltid använda porslin eller glas i mikron.
|
24 januari 2012, 19:08 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jo, glas och porslin är förstås ett alternativ, men jag vill gärna kunna ha dem både i frys och mikro och ibland också direkt från det första till det andra. Jag har märkt att porslin och glas tar upp mer av omgivningens temperatur, vilket inte plast gör på samma sätt, vilket gör det skönare att hantera för händerna.
|
24 januari 2012, 19:45 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Okej, jag får ta och kolla på dem: Tack för tipset (eller så äter jag mer glass och chansar ).
|
20 februari 2012, 03:38 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag får väl googla lite själv också. Tupperware ska vara bra har jag hört.
|
20 februari 2012, 03:44 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
En ganska inofficiell källa, men kan väl ge en fingervisning i alla fall: http://www.matforresultat.se/2011/02/20/matnyttigt-om-matlador-del-1/Just bisfenol tycks mest vara skadligt för barn. Coop ska enligt uppgift sälja byttor av Hammarplast, vilka ska klara allt det som jag vill att de ska klara.
|
20 februari 2012, 03:58 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
De glassbyttor som jag använder för närvarande innehåller troligen inte bisfenol i alla fall (enligt ovan).
|
20 februari 2012, 04:01 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
|
20 februari 2012, 04:07 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 8 inlägg ] |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|