Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Våningsmarkörer på ytterfasad? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Våningsmarkörer på ytterfasad?
Bild

Jag hade tänkt läsa på lite om de kanske inte enbart dekorativa elementen som syns på bilden i form av sirligt utformade "våningsmarkörer", men jag kommer ju inte på vad de heter och kan därför inte just nu hitta någon mer information om dem. Vad kallas dessa delar? Vilken funktion har de - förutom den rent dekorativa?

Jag har för mig att det bakom sitter en järnpinne som löper rakt igenom huskroppen och avslutas på samma sätt i andra änden. Kan dessa möjligen fungera som armering?

22 januari 2012, 19:59
Moderator
Inlägg Re: Våningsmarkörer på ytterfasad?
Ankarjärn. De är inga våningsmarkörer utan järnstänger som ska ankra ihop de väggar de spänns upp mellan. Fast i ett hus med normala våningshöjder är det förstås praktiskt att placera dem i bjälklagshöjd.

Man kan ofta se dem i välvda kyrkor, där de från början (ofta renässans/barock och senare) eller i efterhand (ofta efter medeltid) har byggts in för att motverka trycket från valven, som komplement eller alternativ till strävpelare. [Ofta? Vanligen?] kan spänningen regleras med ett skruvavsnitt någonstans i mitten.

De kringlor, "halvfranska liljor", bokstäver, skivor och vad det kan vara som syns på fasaden är ankarslutarna (en ankarslut). Under barocken eller så utformade man gärna ankarslutarna som husägarens initialer, husets byggnadsår och sådant.

22 januari 2012, 20:05
Medlem
Zombie skrev:
en ankarslut
min kursivering

Ett ankarslut borde det vara tycker jag.

22 januari 2012, 20:08
Medlem
Zombie skrev:
Ankarjärn.

Tack :)

22 januari 2012, 20:11
Moderator
:)

nallen skrev:
Zombie skrev:
en ankarslut
min kursivering

Ett ankarslut borde det vara tycker jag.

Tyvärr. Ett slut är något abstrakt, en slut är en mycket konkret sak. Ett av de många ord som (nästan) har blivit obrukliga utom i ett bestämt sammanhang.

22 januari 2012, 20:12
Medlem
SAOL bekräftar detta.

22 januari 2012, 20:19
Medlem
Det är för all del en användbar distinktion.
När såg någon senast "en slut" i allmän användning?

"en avslutare" går ju bra, men det är ju ett annat ord. :geek:

22 januari 2012, 21:25
Moderator
Just ja, ankarjärnen kan vara kortare och spikas fast i bjälklagsbjälkarna också. Det kanske är vanligare i vanliga hus. Fast då får man se till att kvarvarande mur, där bjälken är instucken, är tjock nog att ta spjärn i.

22 januari 2012, 22:00
Medlem
Zombie skrev:
Man kan ofta se dem i välvda kyrkor, där de från början (ofta renässans/barock och senare) eller i efterhand (ofta efter medeltid) har byggts in för att motverka trycket från valven, som komplement eller alternativ till strävpelare.

Jag kallar detta för "sträckankare", fast jag vet inte om det är helt korrekt. Vad jag förstått så kan ett sträckankare också användas för samanhållning av med varandra längsgående murar, men det är möjligt att det kallas något annat när även valv är inblandade.

24 januari 2012, 01:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.