Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Heidegger 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Heidegger
Har någon läst det här: Martin Heidegger, Sein und Zeit (1927) (i svensk övers 1981: Varat och tiden).
Är det trots översättningen till svenska givande läsning eller borde den läsas på tyska? något som vore
tråkigt då jag inte kan tyska och inte tänker lära mig heller (får räcka med persiska vilket är ett helvete :) ).

7 december 2011, 00:06
Moderator
Inlägg Re: Heidegger
Lustigt, jag undrade just själv samma sak! Tycker att det verkar väldigt intressant. Insatta källor påstår att det är tämligen ogenomträngligt oavsett språk att läsa Heidegger i original, men å andra sidan har de inte våra diagnoser. ;) Om man har ett psyke som tvingar en att reflektera över tillvaron på ett existentiellt plan ganska ofta, och dessutom ett sinne för poesi, så tror jag att man har ett stort försprång när det gäller att förstå Heidegger. Det jag har läst om hans teorier kändes intuitivt helt rätt.

Jag tror att originalbegreppen anges inom parentes eller liknande, vid sidan av de svenska termerna. De som använder Heideggers teorier brukar nämligen alltid göra det. Därmed borde man inte missa någonting väldigt viktigt.

8 december 2011, 00:21
Medlem
@Incognita jag tycker han verkar väldigt intressant jag med och som du skriver vi har nog
en viss fördel :) .
Har läst så litet som möjligt om honom och hans ideer, bara nosat lite liksom, vill
vara så "ren", "ofärgad" från andras tolkningar innan jag läser filosofer öht, kan sedan när
jag läst alstren, ta reda på så mycket jag orkar om vad andra tycker och läsa igen.

Har du läst Nikolaj Berdjajev, frihetens och skapandets filosof? om inte rekomenderas.
Framförallt "Vägar till självkännedom", han och några till ryssar var länge mina favoriter,
t.ex. Vladimir Solovjev.

8 december 2011, 21:24
Moderator
Nej, det har jag missat. Kunde kanske vara något.

11 december 2011, 21:58
Moderator
Sånt där som jag skulle ha kunnat hjälpligt om jag någonsin hade orkat något. :(
Hoppas jag kan ta till mig av de här tipsen någon gång.

13 december 2011, 01:03
Medlem
Nu har Heidegger böckerna del 1 o 2 kommit, men jag väntar nog tills allt lugnat ner sig med
flytt och sånt så jag kan försöka koncentrera mig i lugn och ro, (om jag kan) ser fram emot
att testa conserta i januari.

13 december 2011, 22:08
Medlem
Zombie skrev:
Sånt där som jag skulle ha kunnat hjälpligt om jag någonsin hade orkat något. :(
Hoppas jag kan ta till mig av de här tipsen någon gång.

Orkeslöshet pga bristande intresse? Om det råkar vara så, kombinera hans skrifter med biografier. Får man människans levnadsår beskrivna kan atmosfären eller stämningens kvalitet hjälpa på traven - enligt mitt tycke.

6 januari 2012, 05:33
Moderator
Tack för tipset. Jo, jag vet det, jag vill alltid kunna se människan framför mig. Men nej, det är inte bristande intresse.

6 januari 2012, 05:55
Moderator
Jag har bokat in mig på en studiecirkel i anslutning till jobbet, om Parfits "On what matters". Del 1 och 2 av det mastodontverket har nu kommit med posten, och det var lite mastigare än vad jag hade insett. Så Heidegger får nog vänta lite är jag rädd. :?

6 januari 2012, 14:27
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.