Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Vedspis hjälp 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vedspis hjälp
Är det någon som vet hur man byter en lucka på en vedspis? själva eldningsluckan är lite
spräckt och skulle behöva bytas, jag ser att den går att ta loss har även hittat reservdel.

Ja jag inser hur kokko jag är har massor att göra med flytten men snöar in på vedspisen :lol:
har beställt spissvärta från skåne, den bästa 8-) , har hittat sprängskisser på vedspisar och
jag fascineras otroligt av dom, funderar på att börja samla vedspisar och renovera dom.
Var det inte jag som var "botad" från AS? :D

17 november 2011, 18:03
Medlem
Inlägg Re: Vedspis hjälp
Ron Jeremy skrev:
Var det inte jag som var "botad" från AS? :D
Inte från, man botar med AS

17 november 2011, 18:24
Medlem
Topic:
Det enda jag vet om vedspisar är att gamla spruckna delar skall man inte ta med sig till en smed om livet står en kärt.
Det är tydligen en säker metod att skaffa sig ovänner.

17 november 2011, 18:27
Medlem
Gamla vedspisar är ofta söndereldade på grund av att man kanske har eldat med lackat trä som en gammal träbåtjävel(i bitar)och sånt så det borde ju finnas folk som försörjer sig på sådant.

17 november 2011, 18:37
Medlem
Jo det är en konst att elda i vedspis den ska inte vråleldas utan man ska låta elden
nästan slockna innan man lägger in mer ved. Den jag har har levt ett långt hårt liv,
men är i förvånansvärt bra skick ändå, hällen är lite spräckt också men på ett ställe
det inte gör speciellt mycket, det finns en del att göra på den om den ska bli i toppskick
men nu duger bruksskick tillsvidare.
(t.o.m. våffeljärn med ringar finns kvar!)

Har hittat 70m3 spisved(björk!) för 200 kr/m3, kostar över 400m3 i vanliga fall, men jag blir
strypt om jag kommer hem med 70 kubik ved :D .

Hm får nog lista ut hur man gör, eller fråga nån gammal gubbe.
Nu har jag hittat en skitläcker Skoglund&Olsson i hustruns vedbod,
jäkligt snygg med läckra mönster på :D , men den ska jag inte nämna
något om just nu för då får hon spader på mina prioriteringar :lol: .
Men jag vet att projektet står där. :P

17 november 2011, 18:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.