Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Olika typer av sopraner? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Olika typer av sopraner?
Ni som är mer musikaliskt skolade än jag kanske kan förklara en sak för mig: Varför tillåts den typ av sopraner som får det att skära i mina öron? 8-)

Skillnaden kan till exempel höras i Monteverdis Vespers of the Blessed Virgin - Psalmus CIX: Dixit Dominus sjungen av The Scholars Baroque Ensemble, men exakt den versionen hittar jag inte på Youtube (som för övrigt är helt uppknullat idag - i alla fall för mig :( ), så ni får nöja er med denna:

01:20 :x (skär som knivar i mina öron)
01:45 :D (come to daddy)
01:58 :x (skär som knivar i mina öron)

Kallas dessa olika typer av (kvinnliga) sopraner något särskilt? Kallas de ens sopraner? Jag vet att det bland annat finns lyriska och dramatiska sopraner, men jag har inte kunnat hitta exempel på hur dessa låter och vad som skiljer dem åt.

Är det kanske bara mina öron som är konstiga?

29 maj 2011, 09:22
Medlem
Inlägg Re: Olika typer av sopraner?
Schueberird skrev:
Youtube (som för övrigt är helt uppknullat idag - i alla fall för mig :( )

De håller tydligen på att testa HTML5 video, vilket inte fungerar särskilt bra för mig (ljudet hackas sönder och samman). Nu har jag i alla fall stängt av testversionen, men jag hoppas att de fixar problemen innan introduktion.

29 maj 2011, 09:33
Medlem
I den version som jag har sjunger Janet Coxwell (come to daddy) kontra Kym Amps (skär som knivar).

29 maj 2011, 09:38
Medlem
Schueberird skrev:
I den version som jag har sjunger Janet Coxwell (come to daddy) kontra Kym Amps (skär som knivar).

Skillnaden hörs tydligt i min version - i ovanstående exempel tyckte jag nästan att allt skar :?

29 maj 2011, 09:44
Medlem
BAJSKORV!!!

3 september 2011, 00:28
Moderator
Nu hade jag litet koncentration att försöka lyssna. Min dator + lurar ger väl inte direkt irl-ljud och videon ännu mindre, men jag hör inte annat än att det är olika röstklang hos vanliga hedervärda amatör- eller lokalsopraner som sjunger bra men konventionellt (föga barockt, med genomgående vibrato och modern mjuk artikulation med huvudklang).

Och sedan tvärstannar 7:19-videon på 5:43 och tycks inte gå att få längre. :shock:

Visst finns det sopraner och sopraner. Lyriska och dramatiska; Wagner-, ickewagner- och barock-; av romans- och körtyp; mezzo- och koloratur-; goss- och kvinnliga och förr i tiden kastrater – för att ta dem jag kom på nu, efter indelningsgrunder i rösttyp och -behandling, sångteknik, genreanpassning, röstläge, ålder och kön. Så länge man kommer ihåg att fack är en sak, personer en annan. Exempel orkar inte jag heller leta upp, men det vore ju roligt om någon gjorde...

3 september 2011, 00:56
Medlem
Kulturkoftor!

5 september 2011, 18:50
Moderator
Ska du säga din kemi- och historienörd. *sveper koftan tätare om mig*

5 september 2011, 19:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.