Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Typiskt AS? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Typiskt AS?
Ufo skrev:
Det skulle kunna vara ett inbyggt beteende i generna, att när något omtumlande händer så grupperas gruppen med en "ledare" eller organisatör som ser till att skadorna blir så minimala som möjligt.
För att snabbt avgöra vem/vilka som är tillräckligt insatt i problematiken så kommer ToM in i bilden, de som inte intar styrande position utvecklar en nervositet för att visa resten av gruppen att de inte är med o styr elendet.
På så vis får ett liten grupp/ensam ledare möjlighet att reda ut saker på ett kompetent vis.
Skulle alla inta ledarroll skulle det sluta med kaos.

Nu när vi med AS kommer in i bilden med minskad ansiktsmimik o allt vad det innebär, inte signalerar den där nervositeten så "tar vi över" kommandot. Inte för att vi är lugnare utan för att andra tror att vi är lugnare, och därmed mer insatta.
Självklart upplever vi oss själva som mycket lugnare än omgivningen när de andra utvecklar en underliggande status med gråt o annat jidder för att inte störa ordningen.

---
Kan det vara något sådant?

Det där var ett klart smart sätt att se på problemet, jag har aldrig tänkt så
men det tål att tänkas på en hel del.

10 juni 2011, 17:48
Medlem
Inlägg Re: Typiskt AS?
Vet inte om jag känner för att lyfta ToM så högt upp som ni är beredd att göra men jag är inne på något där med. Något som gör att den med de bästa egenskaperna borde ha att göra med vem det som de facto är som tar kommandot. Dock har inte bilar och andra liknande livshotande element funnits tillräckligt länge för att kunna ha med det evolutionära att göra. Alltså en krock är du med om och sen är den slut. Ett riktigt naturligt hot kommer sällan som en smäll. Från mitt håll sett så är det den med "klarast" sinne som får kommandot i en grupp, om man ska se det som att nån får godkännande. Iofs kan man ta den ändå men det är nog sällan lyckat. Är man lite snurrig av sig, eller alltså minst verkar vara, så är det ofta nån annan som tar över den. Jag vette fan om det har så mycket med diagnoser att göra faktiskt men är väl inte den bästa på att avgöra sånt heller.

Btw så var jag med om en lustig sak idag. Hade lite ärenden att utföra och jag tog vägen förbi systembolaget som jag brukar på fredagar. Satte mig vid ett mysigt ställe där solen lyste vid 4-5 tiden och drack en öl. Bilar kör förbi och jag tänker på annat, en kärring ser ut att nästan hoppa ut genom fönsterrutan och ropar "hej livsnjutare", hon satt på förarsidan och jag såg ingen annan i bilen. :shock: Aldrig varit med om att nån kallat mig livsnjutare. Vet att jag tänkte på hur tur jag har som lever nån gång då men är inte säker på att det var precis då. Men hur fan skulle hon kunna lagt märke till vad jag tänkte på, även om hon var NT så kom hon från en kurva och såg mig högst två-tre sekunder från sin bil i en kurva som säkert körde i 50 km/h innan hon slängde sig ut genom fönstret. Sen undrar jag oxå VARFÖR i helvete man gör nått sånt?

10 juni 2011, 22:12
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.