Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Psykisk sjukdom som en väg till högre insikt 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Psykisk sjukdom som en väg till högre insikt
Det verkar som genialitet och galenskap går hand i hand..galenskapen är det pris som betalas för genialiteten. Känner till flera fall där flera syskon i en familj är extremt begåvade, socialt och yrkesmässigt framgångsrika akademiker samtidigt som ett eller flera andra syskon har drabbats av svåra psykiska sjukdomar som manodepressivitet, schizofreni etc. Ett slags kiralitetsfenomen mellan intelligens och kaos. Kanske är det samma gen(er) som kommit till olika uttryck i genlotteriet?

Senast redigerad av Orion 8 februari 2011, 22:50, redigerad totalt 3 gånger.

8 februari 2011, 22:46
Medlem
Orion skrev:
Det verkar som genialitet och galenskap går hand i hand..galenskapen är det pris som betalas för genialiteten. Känner till flera fall där flera syskon i en familj är extemt begåvade och framgångsrika akademiker samtidigt som ett eller flera andra syskon har drabbats av svåra psykiska sjukdomar som manodeprossivitet, schizofreni etc. Ett slags kiralitetsfenomen mellan intelligens och kaos. Kanske är det samma gen(er) som kommit till olika uttryck i genlotteriet?

Har gjort samma observation själv.

8 februari 2011, 22:48
Moderator
Kan hända. Men då finns skapandet och sjukdomen hos olika personer. Vi har också de kända fallen där skapandet (i huvudsak) och sjukdomen infaller under olika perioder i samma persons liv. Men jag undrar, i anslutning till vad CDR har skrivit härinne, om man inte bör ta med någon form av "aspighet" (kanske inte alla former, kanske inte ens egentligen aspigheten utan någon underliggande känslighet?) i kompotten förutom eller i stället för den vanliga flufftermen "galenskap" likamed ungefär "schizoid psykosbenägenhet".

Jag vidhåller att folk, inklusive en hel del konstnärer som borde veta bättre, tenderar att underskatta arbetskapacitetens och det nyktra omdömets betydelse för en konstnärlig eller vetenskaplig gärning och den psykiska hälsans betydelse för de båda sakerna.

8 februari 2011, 22:54
Medlem
Artikeln tar upp den andliga aspekten av psykisk sjukdom. Vilka insikter det kan ge och hur det kan förändra en persons självbild och världsbild. Det handlar inte egentligen om produktivitet utan om att omvärdera sin roll som människa. Man behöver inte vara produktiv för att vara insiktsfull.

8 februari 2011, 23:34
Moderator
Vilken artikel? Den enda jag ser länkad är den i SvD, och vad i den tar upp "den andliga aspekten av psykisk sjukdom"? Andra aspekter än på skapande människor kan man väl läsa in, men "andligt"...?

8 februari 2011, 23:59
Medlem
Zombie skrev:
Vilken artikel? Den enda jag ser länkad är den i SvD, och vad i den tar upp "den andliga aspekten av psykisk sjukdom"? Andra aspekter än på skapande människor kan man väl läsa in, men "andligt"...?

Existentiella aspekter betraktar jag som andliga.

9 februari 2011, 00:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.