Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Vårdare/skötare = undermänniskor? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vårdare/skötare = undermänniskor?
Guldhamster skrev:
Att "lyckas" innebär för mig att förverkliga sina egna drömmar och finna lycka i livet. Det har ingenting med under eller övermänniskor att göra. Fullständigt irrelevant och hör hemma i en annan tråd.

Har du tänkt på att vissa inom vårdyrken har det som sitt livskall vilket innebär att en stor del av ens personliga känsla av att lyckas eller misslyckas intimt hänger samman med yrkesvalet och prestationerna däri.

För dem är det att lyckas, att få förverkliga sina drömmar om en bättre värld. Att personligen göra en skillnad i någons liv genom sitt agerande under en arbetsdag, om än aldrig så liten.

Men som sagt så finns det alla sorter.

2 februari 2011, 23:29
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Har du tänkt på att vissa inom vårdyrken har det som sitt livskall vilket innebär att en stor del av ens personliga känsla av att lyckas eller misslyckas intimt hänger samman med yrkesvalet och prestationerna däri.

För dem är det att lyckas, att få förverkliga sina drömmar om en bättre värld. Att personligen göra en skillnad i någons liv genom sitt agerande under en arbetsdag, om än aldrig så liten.

Men som sagt så finns det alla sorter.

Jag är fortfarande av övertygelsen att en majoritet av vårdare/skötare är sadister i någon form. Sadism behöver inte vara kränkande fasthållningar och liknande, även om merparten definitivt verkar ha en dragning åt sådant, utan kan också vara att t.ex påtvinga en människa ett vårdbehov och en handikappstatus han inte själv känner igen sig i. Ungefär det jag blev utsatt för i grundskolan, "du ÄR si och så därför ska du ha den och den HJÄLPEN eftersom jag BRYR MIG". Det är en form av empatilöshet och sadism.

2 februari 2011, 23:33
Medlem
Om vi säger att jag är en hamster som inte vill bli klappad och någon dum unge ändå håller i mig vårdslöst och klappar mig, då är det ett övergrepp och jag har rätt att bita. Ungefär så ser jag, med min uppväxt och skolgång som bakgrund, på alla som arbetar som "stödresurser" på något sätt. Vårdare, skötare, speclärare, socionomer, psykologer etc etc...

2 februari 2011, 23:46
Moderator
Ja, där börjar vi kanske komma till hams... pudelns kärna.

Men majoritetsförhållandena i ett yrke brukar man inte kunna säga något om utifrån sina personliga erfarenheter. Det är så slumpmässigt och beror också på arbetsplatsens atmosfär, chefer och så vidare.

2 februari 2011, 23:57
Medlem
Det är för dåligt betalt.Svagt fack.Dåliga anställningsformer.Landsting/kommun är usla på att vårda sitt personalkapital.Cheferna är för dåliga,dåliga chefer gillar inte att bli hotade av kompetenta medarbetare och stöter bort dessa.Dåliga chefer anställer andra dåliga chefer under sig.Inkompetenta människor håller varandra om ryggen.
De mest kompetenta och engagerade blir utbrända.
Kvar blir en massa människor som inte engagerar sig i sitt jobb och följaktligen inte blir utbrända utan låter alla andra ta tag i saker och ting.
Det utvecklas en situation där medlemmar i personalen som anses kompetenta och engagerade upplevs som hot av resten av arbetsstyrkan.

4 februari 2011, 11:34
Medlem
Google[Bot] skrev:
Det är för dåligt betalt.Svagt fack.Dåliga anställningsformer.Landsting/kommun är usla på att vårda sitt personalkapital.Cheferna är för dåliga,dåliga chefer gillar inte att bli hotade av kompetenta medarbetare och stöter bort dessa.Dåliga chefer anställer andra dåliga chefer under sig.Inkompetenta människor håller varandra om ryggen.
De mest kompetenta och engagerade blir utbrända.Ständiga ineffektiva besparingar och omorganisationer ifrån politiskt och tjänstemanna håll.
Kvar blir en massa människor som inte engagerar sig i sitt jobb och följaktligen inte blir utbrända utan låter alla andra ta tag i saker och ting.
Det utvecklas en situation där medlemmar i personalen som anses kompetenta och engagerade upplevs som hot av resten av arbetsstyrkan.

Är det något mer ni undrar över?

4 februari 2011, 11:36
Medlem
Google[Bot] skrev:
Är det något mer ni undrar över?

Din beskrivning stämmer in klockrent på privata vårdbolag i allmänhet, ett av många avloppsflöden som ett resultat av alliansens politik, men är ganska långt ifrån verkligheten på landstingens psykavdelningar och även privata vårdhem för unga. Där handlar det inte om lata, oengagerade anställda och nepotistiska chefer utan om rena sadister och andra perversa varelser med olika hög grad av mindervärdeskomplex som helt enkelt aldrig "blev nånting" men gärna tar ut det på handikappade ungdomar.

4 februari 2011, 13:44
Moderator
Jag tycker Botten (ursäkta mitt lilla försök till fyndighet) gav en bra beskrivning av sådant jag har sett även i den offentliga vården. Konstigt vore väl om inte en och annan sadist kan passa in i ett sådant mönster och en del med ännu värre böjelser frodas obemärkt.

Men, jag har också sett och hört talas om bra vårdare. Alla mijöer är inte dåliga på alla de sätt Botten beskriver, och de som är det är inte heller ensartade.

4 februari 2011, 18:33
Medlem
Å andra är det inget glamoröst jobb.
Vårdare blir hela tiden fysiskt attackerade.De har inte rätt att visitera dig innan du kommer in på avdelningen vilket jag tycker är vansinnigt.De har inga skyddsmedel som handskar,västar, batonger och handfängsel eller pepparspray.De tränas inte i någon form av självförsvar.
De får inget risk tillägg som väktare får.
Jag tippar på att antalet väktare och personal anställda inom psykiatrin som blir dödade per år är ungefär lika stort.Skulle du gå till ett jobb där du kan bli ihjälhuggen med kniv?

Om du flippar ut och polis och väktare tar hand om dig så är det en rejäl hop med människor som sitter på dig efter ett tag.De har radio.De är tränade för sådana situationer till skillnad ifrån vårdare.osv...

4 februari 2011, 23:22
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.