Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Vad kommer efter 3D? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad kommer efter 3D?
Gammal 3D (vilken jag tror att du menar) är alltså när spelaren kan röra sin karaktär i tre dimensioner.

Ny 3D är när själva mediet presenterar spelvärlden i tre dimensioner, till skillnad från en vanlig datorskärm som klarar av enbart två dimensioner.

26 januari 2011, 19:58
Medlem
Du menar att det kommer springa omkring en massa goblins i vardagsrummet :shock:
Shit nu blir det luffarschack på rutat papper för ungarna

26 januari 2011, 20:06
Medlem
Ufo skrev:
Du menar att det kommer springa omkring en massa goblins i vardagsrummet :shock:

Typ... i alla fall om du har speciella glasögon på dig. Jag har dock för mig att det pågår försök att skapa 3D-medier som ska fungera utan att åskådarna behöver någon extra utrustning förutom mediet i sig, men jag kan minnas fel.

Frön till den nya 3D-tekniken fanns redan för tiotals år sedan, men den slog aldrig igenom och slutade användas. Nu har den tydligen kommit tillbaka, men i klart förbättrad form.

26 januari 2011, 20:13
Medlem
Nån som minns en gammal film som hette "Savannen"? En filmatisering av en story som Ray Bradbury skrev.

Handlar om en nära framtid där man kan installera nån slags VR i ett rum hemma. Det finns en simulation av en savann där och några ungar blir indragna i den simulationen som blir verkligare och verkligare...

26 januari 2011, 20:16
Medlem
moggy skrev:
Nån som minns en gammal film som hette "Savannen"?

Är den värd att se?

26 januari 2011, 20:58
Medlem
Schueberird skrev:
moggy skrev:
Nån som minns en gammal film som hette "Savannen"?

Är den värd att se?

Tja, jag minns att jag gillade den just för Scifi/VR-temat. Den var tydligen svensk och gjordes 1983.

Tror den fångade Bradbury-känslan bra, det där lite surrealistiska och mardrömsaktiga.

Skulle mycket gärna se den igen, tyvärr är den inte lätt att få tag i.

26 januari 2011, 21:06
Medlem
moggy skrev:
Nån som minns en gammal film som hette "Savannen"? En filmatisering av en story som Ray Bradbury skrev.

Handlar om en nära framtid där man kan installera nån slags VR i ett rum hemma. Det finns en simulation av en savann där och några ungar blir indragna i den simulationen som blir verkligare och verkligare...

Bild
?

26 januari 2011, 21:08
Medlem
Är det denna:
http://www.imdb.com/title/tt0169210/
Det fanns inte mycket info om den (åtminstone inte på imdb)...

26 januari 2011, 22:07
Medlem
Schueberird skrev:
Typ... i alla fall om du har speciella glasögon på dig. Jag har dock för mig att det pågår försök att skapa 3D-medier som ska fungera utan att åskådarna behöver någon extra utrustning förutom mediet i sig, men jag kan minnas fel.

Nintendos nya bärbara konsol 3DS är ju 3d utan glasögon. Funkar inte för skelögda eller om man inte håller konsolen helt stilla, har jag hört. Kan dessutom ge ett lätt illamående. Som tur är kan man stänga av 3d-effekten, eller minska den genom ett reglage. Känns som om jag ändå måste ha nyversionen av Zelda Ocarina of Time, med eller utan 3d.

26 januari 2011, 22:16
Medlem
Aha, då kom jag ihåg rätt.

26 januari 2011, 22:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.