Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
IPv4 och IPv6 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg IPv4 och IPv6
Internet vilar på en bas där allt som går att komma åt (i den mån firewalls och liknande tillåter) har en numerisk "adress". Till det finns det ett protokoll för hor kommunikationen går till som heter IP (Internet Protocol).

IPv4

Sen tidernas begynnelse (typ tidiga 80-talet) så har dessa adresser visats i form av fyra decimala nummer med punkter emellan, som t.ex. 148.100.88.52. Det hör ihop med IP version 4, ofta kallat IPv4. Varje nummer kan ha värdena 0-255, och med fyra stycken såna så upptar adresserna 32 bitar (ettor och nollor). Det ger potentiellt ca 4 miljarder adresser, vilket man kan tycka är rätt mycket, och i början fanns det nån slags plan där den där mängden skulle styckas upp i lagom bitar för varje geografiskt område... men den höll inte riktigt. Antalet enheter som skulle ha egna adresser har ökat lavinartat, och med en befolkning på ca 8 miljarder och där man tänker sig att var och en har en egen kopplad makapär (som ska ha sin egen unika adress) så kan man inse att det blir lite problematiskt.

Det här problem har lösts med diverse uppfinningsrikedom, t.ex. kan en adress dölja ett helt privat nätverk med många interna adresser. Men alla dessa lösningar är ändå bara att likna vid gem och tuggummi, alltså akuta fixar som ingen vet hur länge de håller. Vi har tur att det ännu håller!

IPv6

På slutet av 1990-talet utvecklades en nyare version av IP, version 6 (även kallad IPv6). Den versionen löser ett större antal problem som har visat sig med IPv4. En av de mest synliga grejerna med IPv6 är dock adresserna, de ser klassiskt ut såhär: 2620:91:0:688:245d:da4a:5dcb:3dff. 8 hexadecimala tal med kolon emellan, och varje tal upptar 16 bitar, med värdena 0000-ffff (decimalt 0-65535). Totalt är det alltså adresser på 128 bitar, och mängden adresser som får plats är gastkramande, 340282366920938463463374607431768211456. Nån har uttryckt den mängden såhär:

Citera:
So we could assign an IPV6 address to EVERY ATOM ON THE SURFACE OF THE EARTH, and still have enough addresses left to do another 100+ earths. It isn’t remotely likely that we’ll run out of IPV6 addresses at any time in the future.


Grund-tanken är att varje makapär (datorerna i ens hem, en server på stan, en bil, din smartphone) ska kunna få en adress automatiskt, kopplad till en unik identitet som varje så apparat har. Det som händer i praktiken är att IPv6-adresser delas upp i två halvor, där de första 64 bitarna betraktas som ett fast prefix, och man själv får göra precis vad man vill med de andra 64 bitarna. Adressen jag visade ovan har prefixet 2620:91:0:688, och maskinen har tilldelats 245d:da4a:5dcb:3dff under det prefixet.
Det fungerar som så att varje ändpunkt (t.ex. inkommande nätverkskabel till ens hem) ska tilldelas ett prefix, och allt bakom det ska helt enkelt tilldelas (manuellt eller automatiskt) adresser under det prefixet. Innebörden är att varje hem i princip borde ha gastkramande 18446744073709551616 adresser att leka med.

Vad händer i Sverige?

Det beror på vem man är. Företag och myndigheter använder IPv6, t.ex. har skatteverket.se IPv4-adressen 137.61.0.25 och IPv6-adressen 2a03:b100:a::25 (:: är en förkortning för en mängd nollor, så den expanderade adressen är 2a03:b100:a:0:0:0:0:25). Eftersom min server som kör det här forumet bor hos en firma som hyr ut serverplats så får jag IPv6 till den av dem.

Med nätverken till hemmen står det sämre till, där är fortfarande IPv4 norm... men operatörerna börjar så sakteliga släppa på IPv6 också. Tyvärr finns det andra hinder på vägen också, det tycks som om stadsnäten är lite efter (i varje fall påstår Bahnhof det), men till slut ska väl de fatta galoppen de med.

Andra ställen på jorden, främst Asien, är väldigt tidiga med IPv6. Vad gäller Asien så beror det på att de fick tilldelat sig för små delar av mängden IPv4-adresser, de kunde helt enkelt inte möta efterfrågan med dessa.

Hur kan jag förbereda mig för IPv6?

För det mesta behöver man inte göra något alls, om man inte har riktigt lastgammal utrustning. Windows har stöd för IPv6 sen ett bra tag tillbaka, detsamma gäller övriga populära operativsystem, och alla smartphones och surfplattor som finns ute klarar det.

Möjligen kan det vara så att den router man har hemma inte har IPv6. Det beror på hur billig den var och hur gammal den är. Det mesta som säljs idag har stöd för IPv6, men för 3-4-5 år sen var det sämre på den fronten, så det kan vara värt att kolla den biten om man är intresserad.

Hur bråttom är det innan IPv4 tar slut?

Inte jätte... i och med att fler utnyttjar IPv6, och kanske enbart IPv6 för en del av sitt maskineri, så har den värsta paniken över att IPv4 ska ta slut mojnat. Oron finns kvar, men på mycket lägre nivåer.

Men hur som helst, IPv6 är trevligt, mer IPv6 åt folket!

Zzzzova nu?

Denna stackars admin har varit vaken för länge och är en galenpanna som får för sig att skriva det här inlägget. Jag hoppas det är begripligt, och svarar gärna på frågor när jag är vaken igen. Men nu, säng!


2 november 2019, 01:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron