Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
mentala växelspakar 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg mentala växelspakar
Jag brukar ibland beskriva min asperger som att jag har en kärvande mental växellåda - att växla mellan olika tillstånd går inte smidigt, utan det hoppar och skakar och blir stötigt, och ibland blir det motorstopp.

När jag är överbelastad känner jag detta extra tydligt. Då kan det vara oerhört uttröttande att ha andra människor i närheten eftersom jag då måste vara på ett slags ständigt stand by-läge, redo att mötas socialt när som helst. För neurotyper verkar detta komma så naturligt. Jag föreställer mig att det för mig närmare liknar det slags ständiga beredskap som en brandman på jour känner av. Jag undrar om man skulle kunna se sådana likheter i en fMRI eller genom att mäta stresshormoner. Undrar f ö om det är lika vanligt hos brandmän att höra larmsignaler "i syne" som det tycks vara för personer med asperger att höra mobiltelefonsignaler i syne (att döma av en gammal tråd på aspergerforum där det framgick att jag var långt ifrån ensam om det fenomenet).

Kan ni också känna att det verkligen är trögt att växla över till ett "mode"/läge där ni reagerar socialt på omvärlden?

9 februari 2014, 23:01
Medlem
Inlägg Re: mentala växelspakar
Incognita skrev:
Jag brukar ibland beskriva min asperger som att jag har en kärvande mental växellåda - att växla mellan olika tillstånd går inte smidigt, utan det hoppar och skakar och blir stötigt, och ibland blir det motorstopp.

När jag är överbelastad känner jag detta extra tydligt. Då kan det vara oerhört uttröttande att ha andra människor i närheten eftersom jag då måste vara på ett slags ständigt stand by-läge, redo att mötas socialt när som helst. För neurotyper verkar detta komma så naturligt. Jag föreställer mig att det för mig närmare liknar det slags ständiga beredskap som en brandman på jour känner av. Jag undrar om man skulle kunna se sådana likheter i en fMRI eller genom att mäta stresshormoner. Undrar f ö om det är lika vanligt hos brandmän att höra larmsignaler "i syne" som det tycks vara för personer med asperger att höra mobiltelefonsignaler i syne (att döma av en gammal tråd på aspergerforum där det framgick att jag var långt ifrån ensam om det fenomenet).

Kan ni också känna att det verkligen är trögt att växla över till ett "mode"/läge där ni reagerar socialt på omvärlden?

Ja, i allra högsta grad! Bland därför att kombinationen extrovert, delvis över/högkänslighet och aspighet gör att jag ena sidan söker rätt mycket "kickar" och bekräftelse, vilket nästan per definition kräver en höggradig NT-förmåga att snabbt, ibland blixtsnabbt, och smidigt kunna växla mellan olika sociala reaktionslägen. Något som mina tillstånd gör att det gnisslar väldigt mycket. Därav en grundläggande känsla av att jag i grund och botten åtminstone potentiellt är i ständig konflikt med mig själv - och när det blir akut manifest kan det bli jävligt jobbigt! Börjar så smått mer och mer uppskatta även ofrivillig egentid. Det är inte farligt och risken för att det ska bli långvarigt ofrivilligt är nog mest ett väl innött hjärnspöke ifrån mitt förflutna.

9 februari 2014, 23:13
Moderator
Inte bara osynkad växellåda, utan också gaspedal som måste frigöras med användarnamn och lösenord före varje tryckändring och sedan ändå är trög (förr) eller fastrostad (numera).

10 februari 2014, 17:59
Medlem
Jag har först på senare år haft en varvtalsmätare. Växlandet är mycket trögt.

10 februari 2014, 19:07
Medlem
Incognita skrev:

Ja.

Incognita skrev:
Undrar f ö om det är lika vanligt hos brandmän att höra larmsignaler "i syne" som det tycks vara för personer med asperger att höra mobiltelefonsignaler i syne (att döma av en gammal tråd på aspergerforum där det framgick att jag var långt ifrån ensam om det fenomenet).

Är inte det, med falska mobilsignaler alltså, nåt som alla hör?

10 februari 2014, 19:56
Medlem
nallen skrev:
Är inte det, med falska mobilsignaler alltså, nåt som alla hör?

Om jag räknas till alla så nej, inte alla.

Känner igen en del av tankegångarna i övrigt. Lustigt uttryckt det där med mentala växelspakar och gaspedaler mm. också.

12 februari 2014, 14:09
Medlem
Incognita skrev:
Undrar f ö om det är lika vanligt hos brandmän att höra larmsignaler "i syne" som det tycks vara för personer med asperger att höra mobiltelefonsignaler i syne (att döma av en gammal tråd på aspergerforum där det framgick att jag var långt ifrån ensam om det fenomenet).

Min dörrklocka ringer jämt när jag halvsover. Fast det gör den ju inte.. De få gånger jag pallrar mig upp till dörrn är det ju aldrig nån där. Nästan aldrig.

Funderar på om det skulle funka att byta till en annan klocka med en annan signal?

Växellåda är en jättebra liknelse!

12 februari 2014, 22:05
Moderator
Tack! Jag ämnar vidareutveckla metaforiken när jag har lite mer kraft över. Jag är jätteglad över responsen så här långt.

Angående det där med att byta ringsignal... Min mobilsignal är en helt sjukt skum hoppig melodi med avancerade stämmor, och jag hör den hur tydligt som helst även när jag har mobilen bredvid mig och med mina egna ögon ser att displayen är mörk. Inte jämt, men periodvis sjukt ofta.

12 februari 2014, 22:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.