Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Är det Aspigt att säga åt terapeuten , skippa skitsnacket
Författare |
Meddelande |
Kaninmamma
Medlem
|
Är det Aspigt att säga åt terapeuten , skippa skitsnacket
Jag går ju hos min terapeut , hon snackar så mycket, om saker jag finner ointressanta. Hon är super gullig och bra men ibland känns det så Nt . Så idag hade jag en lista det här vill jag jobba med, så vi är effektiva, så du inte pratar så mycket skit , råkar jag kläcka ur mig. Ber snabbt om ursäkt, oj oj du pratar ej skit. Men kan vi vara effektiva. Tur att hon gillar mig, fast jag är lite väl rak i det jag säger. Men jag får alltid kram när jag kommer och går . Även idag Hon ser min dolda charm. Är det fler som skulle kunna kläcka ur sig grodor, som detta ?? ( dock inga padd grodor)
|
1 oktober 2012, 16:58 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Re: Är det Aspigt att säga åt terapeuten , skippa skitsnacket
Ja, åtminstone som yngre. Fy fan vad jag skulle ha skämts då. Sedan dess har jag väl fått det litet bättre under kontroll, så att fegheten har kunnat ta över . Eller också kanske den inte är så mäktig nu längre den heller? Ibland överraskar jag mig själv med socialt mod, har jag märkt; men svårt att kolla, det är så sällan jag orkar träffa folk irl längre fast jag skulle vilja. Hur som helst är det sånt en terapeut har betalt för att ta. Och inte bara ta, utan göra något bra för dig av. Det är en själv som är arbetsmaterialet, och då är det väl bättre ju mer terapeuten får se en som man är. Liksom lättare att snida till en vacker figur om det är rätt träbit man har framför sig. Fast alla terapeuter är inte så bra, förstås, och då blir det mer komplicerat. Tyvärr. Hoppas din är det. Hon verkade kunna ta det här, eller? ************************ Sedan vet ju inte jag vad du menar med "skitsnack" förstås. – Saker som är ovidkommande på riktigt och bara tar upp tid i onödan? I så fall är det ju litet ansvarslöst av henne. Eller är det kanske för att hon tror att terapin ska gå smidigare då, därför att hon är van vid att folk är räddare än vad du är eller van vid enter som behöver mera kringsnack?
– Saker du tycker är skitsnack men som det finns en terapeutisk vits med? Jobbigt, men kanske nyttigt att titta på.
– Saker som kan vara viktiga, men som du redan begriper, och hon inte riktigt har fattat att du begriper?
– Rent allmänt att hon är van vid hur enter fungerar, men inte aspergare? Då kanske du får undervisa henne i hur aspergare kan fungera, eller åtminstone i hur du fungerar. Eller överväga något annat alternativ, om det verkar kört. (Sagt bara ifall ifall; hon verkar ju gullig, som du beskriver henne, så man hoppas ju det går bra.)
|
1 oktober 2012, 17:36 |
|
|
Kaninmamma
Medlem
|
Hon är fantastisk eftersom jag bara har 1 timme i veckan, och jag ska fungera på jobbet redan på fredag 1/2 tid. Så var det jag som hade mycket att fråga om, hur Nt fungerar. Så jag inte gör så mycket fel i den sociala kommunikationen. Som jag gjort hela livet. Alla missförstånd jag gör när jag tolkar enter. Det hon pratade om var vänlig och var i för sig inte skitsnack. Men jag blev ivrig och ville ta upp det som för mig var viktigt . Men hon är en bra terapeft , förstår att jag kan vara kantig och svara rakt . Jag blev bara ivrig, så skitsnack var verkligen fel ord. Mer att adhd hjärnan var snabb och svara fel ord, menade mer, Ska vi prata om detta som är viktigt just nu för mig. Jag tror jag undervisar henne varje gång om mina Aspiga sidor. Men som sagt hon var Nt vänlig och omtänksam. Ett missförstånd från min sida till i det sociala samspelet. Tur att hon vet att jag låter mer än jag bitts. Om du förstår. Hon vet att jag är godhjärtad men klumpig hur jag utrycker mig.
|
1 oktober 2012, 18:34 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Okej, tror jag förstår. Jag tog det som ett allvarligare problem än det var. Klart du lyckas linda alla runt lillfingret, det förvånar mig inte ett dugg. Akta dig, en terapeut ska stå fri för att kunna göra ett bra jobb. Nå, allvarligt talat, visst kan jag också tänka mig att det är fler aspergare som är såpass raka. De som inte är för känsliga på ett skört sätt eller har blivit för kvästa och osäkra. Fortsätt vara det du och lycka till!
|
1 oktober 2012, 18:42 |
|
|
Kaninmamma
Medlem
|
Jag är egentligen skör, så jag skulle bli mycket olycklig om hon tagit illa upp jag är trygg med henne så då pratar jag fortfarande fortare än hjärnan hinner med. Oj oj lindar runt lill fingret vet jag ej hur jag gör Om det sker så är det nog väldigt omedvetet! Det får jag väl fråga min omgivning om det stämmer, jag har ingen aning? Mer än att mycket blir tokigt där jag är och gör. Det är då jag börjar skratta generat istället för att gråta. Då skulle jag få gråta för jämnan.
|
1 oktober 2012, 19:41 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Det är bra att "göra bort sig" sådär inför terapeuten. Ett - ni kommer varandra lite närmare när ni rett ut vad som menades, Två - terapeuten förstår dig och dina problem bättre. På det lilla jag har läst så tycker jag det låter som terapeuten passar dig. Lysande! Mig tog det MÅNGA år och avbrutna terapisessioner innan jag hittade nån som passade.
|
1 oktober 2012, 20:52 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Håller med Svante. Bra sagt.
Jo, jag kan tänka mig att du är känslig. Desto bättre om du har funnit någon som har förstånd att hantera det.
Skulle väl ha satt en "jag skojar"-smiley efter "lindar runt fingret" också. Klart jag inte tror du manipulerar. Men du är varm, klok och charmfull för allt vad jag har sett, så varför skulle man inte tycka om dig om man har sinne för sådant?
|
1 oktober 2012, 21:04 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag brukar läxa upp min psykiater, t.ex. när han är totalt okunnig om sådant som han kunde ha läst sig till på 1177 t.o.m.
|
1 oktober 2012, 21:53 |
|
|
Kaninmamma
Medlem
|
( generad) oj oj , tack kanske man ska säga ! Det var snällt sagt. Kan inte bedöma sådant om mig själv. Jag är jag ! Inte van att synas brukar försöka vara osynlig Men tack säger man åt vänlighet!
|
1 oktober 2012, 22:31 |
|
|
Kaninmamma
Medlem
|
( generad) oj oj , tack kanske man ska säga ! Det var snällt sagt. Kan inte bedöma sådant om mig själv. Jag är jag ! Inte van att synas brukar försöka vara osynlig Men tack säger man åt vänlighet!
|
1 oktober 2012, 22:31 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|