Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Aspie Quiz artikel godkänd för publicering 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Aspie Quiz artikel godkänd för publicering
Har ingen länk än, men peer-review processen är avslutad, och manuskriptet har övergått till produktionsfasen. Finns förmodligen tillgängligt för vem som helst inom några veckor.

Räknar med att detta kommer att bli betydelsefullt för framtida forskning om npf, framförallt bland de som vill forska om neurodiversitetsmodellen.

22 juni 2013, 11:56
Medlem
Inlägg Re: Aspie Quiz artikel godkänd för publicering
Och för våra nytillkomna medlemmar kan jag berätta: http://www.rdos.net/Aspie-quiz/

Vet du om att du inte har en länk till det här forumet på din quiz, rdos? :)

22 juni 2013, 14:51
Medlem
Det funkar väl med Google? :lol:

22 juni 2013, 15:22
Medlem
Jovars :)

Kan du inte berätta lite om quizen och den godkända artikeln?

22 juni 2013, 16:02
Moderator
Grattis!

22 juni 2013, 17:23
Medlem
Det är 9 år sedan första versionen av Aspie Quiz lanserades (då med hjälp av en annan Aspie). Det var säkert 4-5 år sedan första artikeln skickades på peer-review. Åtskilliga är de som tyckt att den "hamnat utanför" deras intressesfär eller ansett den alltför radikal. Sage Open, som nu ska publicera den, tog nästan år på sig innan man hittade en lämplig editior (en från Linköpings universitet faktiskt), men sedan gick det betydligt snabbare.

Aspie Quiz skapades för att få ett bättre verktyg för att ge självskattningar av AS, men från min sida fanns även en vilja att undersöka saker utanför vanliga kriterier för AS. Efter att jag upptäckt de två faktorerna som faktoranalys gav så ändrades inriktning till att exklusivt använda dessa för relevans snarare än diagnoser. Det är det senare som artikeln handlar om, att skapa en definition av neurodiversitet som varken är kopplad till diagnoskriterier för AS (eller npf), eller populära stereotyper om vad AS och npf egentligen är. Faktorerna gör att min definition är 100% vetenskaplig och oberoende av tyckande.

22 juni 2013, 18:23
Medlem
Blir det open access?

25 juni 2013, 08:29
Medlem
Yetin skrev:
Blir det open access?

Absolut. Det är mest effektivt för att sprida till många. Det är Sage Open som publicerar.

27 juni 2013, 11:24
Medlem
Vad kul! Det ska bli spännande att läsa ;)

27 juni 2013, 15:17
Medlem
Grattis, rdos! :02:

27 juni 2013, 15:43
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.