Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Är det Aspigt att ha dåligt självförtroende? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Är det Aspigt att ha dåligt självförtroende?
Är det Aspigt att ha dåligt självförtroende och självkänsla?

19 september 2012, 16:14
Moderator
Inlägg Re: Är det Aspigt att ha dåligt självförtroende?
Det är nog en vanlig följdproblematik men borde väl egentligen kunna avhjälpas med rätt förutsättningar.

20 september 2012, 11:28
Moderator
Tror som Inco: vanlig följd. Av allt många av oss märker eller får höra att vi inte duger i, och som också kan göras värre om man är extra känslig.

Men att det skulle ligga i aspigheten själv har jag svårt att se. Tvärtom är det väl också rätt vanligt att man är för tvärsäker när man har (mer eller mindre) fel, särskilt hos yngre eller aspergare som aldrig har tvingats tänka efter i rätt banor. Vilket kanske inte behöver ha direkt med just självförtroendet att göra, men iallafall.

20 september 2012, 14:39
Medlem
Inte i mitt fall, jag har någon slags motsats till dåligt självförtroende. Många Aspergare är självgoda :D .

När någon rackar ner på mig känner jag oftast så här:

Bild

Sajten där bilden fanns verkade inte tillåta länkning. Laddade upp bilden till forumet istället. /mod. Zombie

24 september 2012, 01:38
Medlem
Kaninmamma skrev:
Är det Aspigt att ha dåligt självförtroende och självkänsla?

Vad har självförtroende och självkänsla med AS att göra? Det finns säkert lika många med AS som neurotypiska som har högt/lågt självförtroende och bra/dålig självkänsla.

Jag har personligen en dålig självkänsla men det har ingenting att göra med AS eller mitt andra funktionshinder.
Kolla på olika miljöfaktorer (såsom familj, omgivning o.dyl.) istället är mitt råd. Taskig uppväxt? Mobbad? Övergrepp? Skilsmässobarn? Sådana saker kan inverka markant på en person självkänsla.

Sviktande självfötroende kan vem som helst ha (även jag) och det kan skilja sig från sitatuation till situation så det går inte att "skylla" på AS eller någon annan diagnos.

27 september 2012, 18:18
Medlem
BOHICA skrev:
Sviktande självfötroende kan vem som helst ha (även jag) och det kan skilja sig från sitatuation till situation så det går inte att "skylla" på AS eller någon annan diagnos.

Fast det samvarierar kraftigt med vissa diagnoser... AS ökar ju sannolikheten för depression och social fobi.

27 september 2012, 18:43
Moderator
Verkar så iallafall. Men hur mycket vet "man" om varför (arv, miljö, betingningsliknande saker...)? Och sedan är ju inte de sakerna kopplade direkt till självförtroendet.

27 september 2012, 18:55
Medlem
Yetin skrev:
BOHICA skrev:
Sviktande självförtroende kan vem som helst ha (även jag) och det kan skilja sig från sitatuation till situation så det går inte att "skylla" på AS eller någon annan diagnos.

Fast det samvarierar kraftigt med vissa diagnoser... AS ökar ju sannolikheten för depression och social fobi.

Vissa saker kan uppstå lättare i samband med vissa diagnoser så som social fobi och depression.
Däremot att säga att AS = lågt självförtroende eller dålig självkänsla köper jag inte.
Finns det finns forskning kring detta? Någon som vet? Vore intressant att få reda på :)

27 september 2012, 21:45
Medlem
jAG HAR AUTISM DÅ OCH INTE ASPERGER, JAG HAR HAFT VÄLDIGT DÅLIGT SJÄLVFÖRTROENDE MEN DET HAR BLIVIT BÄTTRE, MEN DESTO MER JAG FÅR LÄRA MIG OCH KLARA MIG SJÄLV MER SÅ FÅR JAG BÄTTRE SJÄLVFÖRTROENDE. MEN JAG VILL KUNNA KOMA IGÅNG LÄTTARE FÖR DET HAR JAG SVÅRT MED DET TAR EMOT I MIG. OCH JAG HAR BÅDE BLIVIT MOBBAD I SKOLAN OCH NÄR JAG VAR 16 - 17 ÅR VAR DET EN VUXEN KARL PÅ 41 - 42 ÅR SOM GJORDE SEXÖVERGREPP PÅ MIG KAN SÅNT GÖRA ATT MAN FÅR SÄMRE SJÄLVFÖRTROENDE?

31 mars 2013, 23:46
Medlem
:20:
millemill1990 skrev:
jAG HAR AUTISM DÅ OCH INTE ASPERGER, JAG HAR HAFT VÄLDIGT DÅLIGT SJÄLVFÖRTROENDE MEN DET HAR BLIVIT BÄTTRE, MEN DESTO MER JAG FÅR LÄRA MIG OCH KLARA MIG SJÄLV MER SÅ FÅR JAG BÄTTRE SJÄLVFÖRTROENDE. MEN JAG VILL KUNNA KOMA IGÅNG LÄTTARE FÖR DET HAR JAG SVÅRT MED DET TAR EMOT I MIG. OCH JAG HAR BÅDE BLIVIT MOBBAD I SKOLAN OCH NÄR JAG VAR 16 - 17 ÅR VAR DET EN VUXEN KARL PÅ 41 - 42 ÅR SOM GJORDE SEXÖVERGREPP PÅ MIG KAN SÅNT GÖRA ATT MAN FÅR SÄMRE SJÄLVFÖRTROENDE?

:09: trevligt att du hittat hit!
Ja allt det du beskrev får man dåligt självförtroende av.
Hoppas du får bättre och bättre självförtroende !
Jag blev också mobbad så jag vet hur det är.
Kram Kaninmamma :20:

1 april 2013, 06:29
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.