Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Är det aspigt att lägga sig i tjafs? 

När två andra personer tjafsar om något: Känner du då för att lägga dig i?
Har AS: Ja det händer ofta. 70%  70%  [ 7 ]
Har AS: Nej det händer aldrig. 30%  30%  [ 3 ]
Har ej AS: Ja det händer ofta. 0%  0%  [ 0 ]
Har ej AS: Nej det händer aldrig. 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 10

Är det aspigt att lägga sig i tjafs? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Är det aspigt att lägga sig i tjafs?
När två andra personer tjafsar om något: Känner du då för att lägga dig i?

17 september 2012, 00:37
Medlem
Inlägg Re: Är det aspigt att lägga sig i tjafs?
Om det anknyter till en egen konflikt, eller om jag ser en orättvisa.

17 september 2012, 00:48
Medlem
Jag tänkte mig ett vanligt tjafs mellan två personer, där man själv inte är inblandad öht.

17 september 2012, 00:49
Medlem
De jagar i flock, ser jag.

17 september 2012, 00:53
Moderator
Känna för att lägga sig i och lägga sig i är ju två olika saker. För en duktig aspergare som har övervunnit sin impulskontroll. Bild

Men nog fan kan man känna för att lägga sig i. Man vet ju bättre, ser klarare och de båda inblandade är så förbannat långsamma så det kan ju aldrig gå väl utan hjälp. Så står man där i valet och kvalet. Duktig aspergare eller bara aspergare?
Bild
Tills man plötsligt, eventuellt, inser att de har kommit på nåt såntdär entigt som man inte hann se.

17 september 2012, 04:02
Moderator
:lol: Härligt inlägg av Zombie!

Jag vet inte om det är aspigt eller mänskligt, men nog fasen har folk svårt att låta bli att lägga sig i. Många gånger hindrar det att de ursprungliga kontrahenterna når fram till en lösning. Om folk kunde låta bli att heja på, välja sida, fylla på med sina egna strider, komma med pekpinnar mitt i stridens hetta, etc. etc. tror jag att parterna i mycket större utsträckning skulle tvingas kommunicera. På riktigt alltså. Med varandra, istället för att lockas att vinna poänger hos publiken.

Bättre då att börja snacka om något helt annat, något intressantare.

17 september 2012, 07:53
Moderator
En tanke i stunden: De allra flesta som attackerar är rädda. Om man visar att de inte har något att vara rädda för, så slutar de.

Folk kan bete sig illa utan att i grunden vilja ont. Folk kan ge sig på en utan att vara ute efter en. Att välja sidor och heja på förstärker bara ytterligare det svartvita tänkande som parterna i en konflikt redan har fastnat i. Då blir folk inte hela sig själva, allt vad de kan vara, utan fastnar i något mindre.

17 september 2012, 08:27
Moderator
Ovanstående skall inte tolkas som att mobbingoffer bara skall förstå och tiga och lida, förstås. Det jag syftar på är tjafs, som tråden handlar om. Men tjafs kan urarta rejält. Ofta gör det det när parterna fastnar i svartvitt tänkande - att man är antingen ond eller god, har antingen rätt eller fel. Att folk är antingen med en eller mot en. Att de antingen älskar en eller hatar en.

17 september 2012, 08:33
Medlem
Zombie skrev:
Känna för att lägga sig i och lägga sig i är ju två olika saker. För en duktig aspergare som har övervunnit sin impulskontroll. Bild

Men nog fan kan man känna för att lägga sig i. Man vet ju bättre, ser klarare och de båda inblandade är så förbannat långsamma så det kan ju aldrig gå väl utan hjälp. Så står man där i valet och kvalet. Duktig aspergare eller bara aspergare?
Bild
Tills man plötsligt, eventuellt, inser att de har kommit på nåt såntdär entigt som man inte hann se.

:P den var bra! Jag får också impulsen att hjälpa till. 8-) jag ser mig som en FN medlare.
:08: ja men båda har nog rätt på olika saker, han menade nog inte det, hon menade nog väl. Han kanske hade en dålig dag. Ni som är vänner annars. :11: kanske en kompromiss vänner.
Då är det risk att man själv kommer i skottlinjen. :03: oj oj jag ville bara att vi skulle bli vänner! :09:

17 september 2012, 11:39
Medlem
Jag röstade ja med motiveringen att det beror på om jag nser att jag har något att tillföra och om jag kan relatera till ämnet som tjaffset handlar om.

17 september 2012, 15:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.