Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Förföljelsen fortsätter. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Förföljelsen fortsätter.
Jaha ännu en gång i ordningen så är diagnosen asperger det mest väsentliga när media rapporterar om våldsbrott.
Nu har en cannabisknarkande lackerare(lösningsmedel) begått ett våldsbrott, troligen ett mord.
Och tidningarna i vanlig ordning pekar ut den spekulativa orsaken asperger.
Först på plats är Expressen. De andra kommer snart haka på(Vis av erfarenhet)

http://www.expressen.se/nyheter/1.2582149/vannen-darfor-dodade-erik-28-vardaren
Därför dödade Erik, 28, vårdaren: lider av Aspergers syndrom

VAD KAN MAN GÖRA för att få stopp på dessa dumheter?

5 oktober 2011, 15:25
Medlem
Inlägg Re: Förföljelsen fortsätter.
Tur att man blev friskförklarad :D .

5 oktober 2011, 15:56
Inaktiv
Ja jag känner mig förföljd. Till och från. Pga av min assburger.

6 oktober 2011, 01:35
Medlem
Jag ser inte vad i det som skulle vara dumheter? De beskriver i artikeln en klassisk aspergare. Känner igen mig, men jag brukar inte våld så ofta. Är ju kvinna, kan ha med det att göra.

Men tex långsintheten, passa dig du **, socialbidragshandläggaren som jag hade 1995 och några år efter det. Jag minns vad du gjorde. Jag minns även vad du gjorde mot min lillebror när han var i behov av soc och fick samma jävla handläggare. Ungdomsslussen, bah, vilken dynga!

6 oktober 2011, 16:20
Moderator
Tja, man har ju sin mänskliga rättighet att gå oantastat och öppet som den man är till vardags, ifråga om alla aspekter av "den man är" som inte är allmänfarliga. Och de långt flesta även av oss arselburgare är inte allmänfarliga. Men det är vi ju många som har tjatat om länge, och den som inte förstår förstår väl inte.

För att ge någon liten form av möjligt faktaunderlag åt diskussionen snor jag ett par länkar från dagens Aspergerforum:

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/kronikor/autism_och_brott.html
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/kriminalitet/forskning_om_autism_och_kriminalitet

På dem verkar det som att forskningsläget är oklart; att andelen brottsbenägna autister kan vara högre, men att det även enligt de högsta (osäkra) resultaten är fråga om bråkdelar; att en del av (eventuell) överkriminalitet rimligen kan förklaras med miljöskäl (dålig anpassningsförmåga till/behandling från omgivningen); och den andra länken tar också upp några viktiga osäkerhetskällor i forskningen, sådant där som ingen utanför forskningsvärlden brukar känna till. Efter den senare finns sedan några internlänkar.*

En personlig reflexion: vore det så konstigt om vi tenderade mot extremerna även här – ovanligt snälla och fridsamma och/eller ovanligt explosiva och omdömeslösa – när vi verkar göra det (tycker åtminstone jag jag ser gång på gång) på så många andra områden?

------------------------------------------------
* Jag noterar med stor tillfredsställelse att under en av dem, rubriken "Bristande empati", står (min kursivering): "En del personer med någon form av autism har stora svårigheter att sätta sig in i hur en annan människa kan känna det." Å andra sidan, naturligtvis är det en sådan passus många läser, och journalister framställer, som "Alla personer med någon form av autism... ". (Dessutom kan ju en del annat av framställningen sammanfattas som resultat av enternas bristande empati med autisten, vilket inte heller här nämns rent ut. Men väcker frågan hur mycket av deras empatiska förmåga som i själva verket är skenbar, eller åtminstone grund, och beror mer på personlig likhet.)

6 oktober 2011, 16:44
Inaktiv
Zombie skrev:
En personlig reflexion: vore det så konstigt om vi tenderade mot extremerna även här – ovanligt snälla och fridsamma och/eller ovanligt explosiva och omdömeslösa – när vi verkar göra det (tycker åtminstone jag jag ser gång på gång) på så många andra områden?

Jo vi tenderar mot extremerna tror jag, på olika sätt.

6 oktober 2011, 17:12
Medlem
sugmundfreud skrev:
Jag ser inte vad i det som skulle vara dumheter? De beskriver i artikeln en klassisk aspergare.
Artikeln handlar/spekulerar om VARFÖR han dödade vårdaren.
De AS-drag som framkommer är naiv, ältande och godtrogen.

Mer relevant för artikeln är drogmissbruket(inte första gången cannabis är inblandat i våldsbrott) samt det tidigare våldsamma beteendet som antyder på psykopati.
Han hade ju ansetts för farlig för att vara på rättpsyk vilket inte heller är AS-drag.

Artikeln skrev:
Barndomsvännen berättar att Erik Ljungström förändrades i tonåren.
Hans mamma dog när han var i 14-årsåldern.
Förändringen i sig talar starkt emot AS.
PTS?

---
Efter en text som tydligt lyfter fram AS som orsak, så kommer en liten faktaruta om AS för att ytterligare göra en poäng av att AS är orsaken.
Vart är faktarutorna om Psykopati, drogmissbruk och PTS?

6 oktober 2011, 17:15
Inaktiv
Vårdaren påminde kanske om nån som gjort honom ont för längesen. Hennes beteende eller utseende eller båda.

Han triggades kanske till nån slags hämnd för vad han ansåg nån gjort mot honom. Men det är ju ren spekulation...

Och han verkar vara psykopat och det är det som gör honom så antisocial. Autister är inte alltid antisociala, men en del är bevisligen det.

6 oktober 2011, 17:24
Moderator
Ufo skrev:
Efter en text som tydligt lyfter fram AS som orsak, så kommer en liten faktaruta om AS för att ytterligare göra en poäng av att AS är orsaken.

Vart är faktarutorna om Psykopati, drogmissbruk och PTS?

En i min mening mycket befogad undran!

Konsten att kraftigt vinkla nyheter utan att ljuga, eller "Så här slipper vi bli fällda".

6 oktober 2011, 19:30
Moderator
Om än inte som en medveten strategi för just förföljelse av oss som grupp (får man verkligen hoppas), utan snarare för att sälja lösnummer.

Det är väl som med marknadsföring i övrigt; publiken förutsätts inte vara intelligent eller komplex nog för att kunna tänkas köpa mer nyanserade koncept.

6 oktober 2011, 19:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.