Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Elever med Asperger, undervisningsmiljö? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Elever med Asperger, undervisningsmiljö?
Ja, att tvingas gå i samma takt åt samma håll en hel skock... Jag skulle nog hellre dö.

26 oktober 2011, 02:15
Medlem
Zombie skrev:
Fortfarande inte i stånd att säga något vettigt egentligen, men två saker till såg jag:
Schueberird skrev:
Basera betygen främst på inlämningsuppgifterna.
Det där kan nog vara väldigt olika. Jättebra för dem det passar för. För andra kan just inlämningsuppgifter vara orimligt stressande. En och annan kanske är så stresskänslig, i varje fall om den redan är skadad av felaktig behandling, att examinationerna helst bör smygas in omärkligt i vanliga samtal och liknande.

Naturligtvis kan det vara olika, men:
Citera:
Om jag var er enda student, då skulle jag vilja se följande:

26 oktober 2011, 02:50
Moderator
A-ha. :idea:

26 oktober 2011, 02:58
Medlem
Det här är den nyttigaste tråd jag någonsin skapat på ett forum :)
Jag tackar för alla mycket förnuftiga synpunkter, kommentarer och för mig mycket viktig information.
Jag rapporterar fortlöpande mina tankar, och får jag samma fina respons på dem så kommer skolan bli minst sagt episk:-)

26 oktober 2011, 08:42
Medlem
Zombie skrev:
A-ha. :idea:

Men det skadar inte att upprepa att individanpassning vore det bästa - och flexibilitet från skolans sida.

26 oktober 2011, 12:46
Medlem
Funderade på en sak. Är det bra att skärma av mellan platserna? Alltså, alla blir tilldelade en arbetsplats i form av ett skrivbord med dator osv. Skrivborden står uppställda jämte varandra i rader. Är det bra att skärma av med skärmväggar för de som vill ha det?

8 november 2011, 09:23
Medlem
Går avskärmning och avavskärmning lösa oproblematiskt?
Kan tänka mig att det bästa vore om det gick lösa med enkla handtag, som att dra ner en rullgardin.
En komplicerad procedur kan vara störande i sig, och behovet av avskärmning kan ju variera under dagen.

8 november 2011, 16:12
Moderator
Instämmer med Ufo. Men naturligtvis är det väl bättre ju mer man kan ordna som var och en vill ha det eller mår bäst av, och risken är ju stor att det är viktigare för aspergares studieresultat och framtida energitillgångar än för många andras.

8 november 2011, 17:18
Moderator
Jag instämmer med Ufos och Zombies svar. Jag tror att man skall akta sig för att försöka hitta paketlösningar för aspergare.

9 november 2011, 23:30
Medlem
Individuell anpassning! Vissa vill ha "tydliga rutiner" på så sätt att variationen ska vara liten och valmöjligheterna få. Men vissa vill ha det precis tvärtom: stor möjlighet till förändring, ändring och improvisation, utrymme att flippa ut totalt ibland.

För övrigt går det kanske viss inflation i uttrycket "med Aspergers". Jag är i alla fall inte inte någon "med Aspergers". Jag är aspergare.

10 november 2011, 02:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.